• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • irrbloss_83

Jag fick också nåt slags förberedelseryck i helgen, när jag insåg att jag nu inte ska hem på två veckor, så nästa gång jag kommer hem är jag i v 37, och då är det ju VERKLIGEN nära. Så teoretiskt kan han ju komma innan jag hinner hem nästa gång, och då vill jag inte behöva komma hem och montera skötbord. 
    Men nu har vi faktiskt gjort allt det där, det som är kvar är att frakta hem vagnen från Uppsala, att köpa en bärsjal och beställa tygblöjor, och att montera ihop spjälsängen och bädda den. Allt är saker som ändå går relativt fort. 

BB-väskan är visserligen inte packad, men bebis kläder är framlagda så maken kan rycka dom i farten om han måste åka ner till mig, och mina grejer har jag här med mig. Nästan redo för den lilla huvudpersonens ankomst :)

I övrigt har jag verkligen börjat känna mig trött, tung och gravid nu. Har hittills inte riktigt fattat vad alla pratar om när de säger att det är så jobbigt på slutet, men idag har jag faktiskt känt vad de menar. Tung, trött, foglossning och halsbränna, jobbigt att gå och ligga ner och sammandragningar mest hela tiden. Förhoppningsvis går det över och jag blir lika pigg som jag var förra veckan. 

• ems86

Skum mage överlag känns lite som det tillhör dessa veckor? Här är det också förstoppningsfeeling och halsbränna from hell. Tror ni jag undviker kaffe och choklad som gör det hela än u värre? NEJ. Det är lite det som får mig att går runt nu för hörrni jag är trött på detta nu. Insåg idag att går jag maxtid (41+0 för mig med diabetes) är det aslång tid kvar. Sammanbrott!!

Längtar efter att få vara lite ensam i min kropp, träffa lilltjejen och att kunna krama och bära min son utan att ha en öm järnklump i vägen.

Så. Dagens gnäll.

• Elisa77

Haha, härliga bajsdiskussioner i tråden idag! Förstoppning är verkligen inte kul, jag tampas med det så fort jag tar en liten järntablett för mkt (får liksom välja mellan dödstrött av dåliga järnvärden eller fucked up mage av tabletterna, pest eller kolera mao). Hoppas du får tömma tarmen imorgon Krya! Jag är i ett läge där jag får sitta på toa i timmar känns det som, kan absolut inte krysta ut nån bajskorv då vänder halva tarmen sig ut och in typ. Hej hemorrojder.

Vi är nära bf nu, en del lite närmre än andra. Så spännande! Jag ska bara jobba oktober ut och sen ha mina "stora" barn hemma på höstlovet v.44 för att mysa extra med dom innan lillasyster kommer. Sen väntar två veckor med massa egentid och bebisboande och säkert en nypa otålighet innan det är dags.

• Björckan

Jag blev förstoppad tidigt i graviditeten (det är ju heeeelt normaaaalt...) När jag ordinerades järntabletter rasade magen! Så det var ju en "skön" omväxling. Haha. Nu har jag slarvat med tabletterna det sista så nu är det tillbaka till hårt igen :/ Men nu vet jag i alla fall hur jag kan lösa problemet så att säga. Hahahaha. Hade jag fått samma reaktion på järntabletter som jag fick sist så hade jag väl fått överdosera laxermedel vid det här laget för då blev det bom stopp!

För övrigt har min nesting-instinkt lugnat sig lite... Jag är för trött i veckorna nu för att orka greja. Bb-väska har jag ju inte ens tänkt på!! Dags att börja planera den... Hur länge brukar man stanna på bb efter snitt? Någon som vet? Förstår ju att det beror på hur man mår...men behöver man ta med flera ombyten tro? :/

• frkvilljunu

Förstoppning har varit denna graviditets genomgående tema känns det som för mig. Järntabletterna har verkligen gjort det ännu lite värre...not nice...måste köpa typ microlax men var gång jag är i närheten av apoteket får jag alltid för mig att det nog inte behövs nu och sen sitter jag där på kvällen och i stort sett gråter på toaletten.

Har funderat mycket på bbväska. Mitt bästa tips som jag läste någonstans på FL tidigare var att skaffa sig nånting nytt till sig själv att ta med och åka hem i.att få känna sig själv lite fräsch. Jag tänker då inte "finkläder" men en ny tröja och köpa mjuk amningsbh/topp. Stora trosor.tror jag kommer köra nättrosorna från kl att tag men just sitta i min hem vill jag nog ha ett par riktiga.

Klädproblemet börjar bli ett faktum för mig nu när det blivit kallare. Har gått i tunna byxor Hur länge som helst och har ett par mammajeans som jag fått som jag misstänker inte får över låren längre...känns jobbigt att köpa nya nu men ja vad ska jag göra. Blir en hel höst i mjukisbyxor

• Elisa77

Verkar vara lite olika hur länge man stannar efter snitt, jag räknar med två nätter max... Men man vet ju aldrig. Med mitt akutsnitt stannade vi tre nätter (första barnet) och då hade vi ett superfint bb-rum (privat på BB Södra i sthlm) och det kändes verkligen gott nog. Jag minns att jag var helt sängliggande dag 1 dock, fick tom be om hjälp av en usk att duscha. :(

BB-väska... viktigast: mobillladdare! ;) Lite olika för oss som väntar snitt eller vanlig tänker jag, det kan ju bli väääääldigt många och långa timmar vid en vanlig förlossning. Särskilt för partnern.

Smart tips med något nytt inköp till en själv, det ska jag snappa upp. Vi bor i en mindre stad och har ca 15 min till sjukhuset så tänker att missar jag något är det snabbt åtgärdat.

• Elisa77

(Testar lägga ut en bild) Så här bor min bebis i v.33... det är tungt!! ;)
  • Björckan

Testar också om det går att lägga in bild. Här har vi vecka 34. (Vecka 35 imorgon :)
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?