• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa

Jag har ju fått citodon som jag enligt läkaren ska ta 1-2 tabletter 3 gånger per dag vid behov. Idag var jag på Mvc och min bm frågade hur det gick med tabletterna. När jag sa att jag tar ca 4-6/dag sa hon att jag ska hålla mig till samma mängd per dag istället så länge jag behöver. När jag sa att jag bara vill ta i nödfall sa hon att kroppen mår bättre om den vänjer sig vid en viss mängd istället för att jag ska hoppa och ta 6 st en dag medans jag bara tar 2 en dag. Hon tyckte att jag skulle ta 2st 3 ggr om dagen istället tills jag mådde bättre permanent.

Men kan det verkligen stämma? Är det verkligen bättre att ta mer/dag än att hoppa mellan olika mängder?

• irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-10-03 15:46:30 följande:
    Jag har ju fått citodon som jag enligt läkaren ska ta 1-2 tabletter 3 gånger per dag vid behov. Idag var jag på Mvc och min bm frågade hur det gick med tabletterna. När jag sa att jag tar ca 4-6/dag sa hon att jag ska hålla mig till samma mängd per dag istället så länge jag behöver. När jag sa att jag bara vill ta i nödfall sa hon att kroppen mår bättre om den vänjer sig vid en viss mängd istället för att jag ska hoppa och ta 6 st en dag medans jag bara tar 2 en dag. Hon tyckte att jag skulle ta 2st 3 ggr om dagen istället tills jag mådde bättre permanent.
    Men kan det verkligen stämma? Är det verkligen bättre att ta mer/dag än att hoppa mellan olika mängder?
    Jag tror att det där mest är tyckande från hennes sida och inget som har nån riktig vetenskap bakom sig. Däremot kan man resonera som att man behöver oftast mindre smärtlindring om man tar smärtlindring "på tider" istället för när man väl har fått ont. Det krävs större mängd för att "bryta smärttoppen" än om man tar det lite mer förebyggande. 

Mitt råd är att testa vilken metod som funkar bäst för dig och så kör du på det :)

Lycka till. 
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-03 15:46:30 följande:

Jag tänker som du. Hade reagerat likadant. Ring giftinformationen höll jag på att säga. Menar Läkemedelsverket! De har koll på läget!

Vad sa bm annars? Allt under kontroll?
  • Kroa
    irrbloss_83 skrev 2016-10-03 17:45:32 följande:
    Jag tror att det där mest är tyckande från hennes sida och inget som har nån riktig vetenskap bakom sig. Däremot kan man resonera som att man behöver oftast mindre smärtlindring om man tar smärtlindring "på tider" istället för när man väl har fått ont. Det krävs större mängd för att "bryta smärttoppen" än om man tar det lite mer förebyggande. 

Mitt råd är att testa vilken metod som funkar bäst för dig och så kör du på det :)

Lycka till. 
    Ja, tycka är hon bra på! ;) Men de kan nog stämma det du säger, lite logiskt låter det allt :) däremot känns det ändå dumt att ta 6 st om dagen om jag klarar mig på 4 st. Jag får testa mig fram, tack! :) 
    ems86 skrev 2016-10-03 17:52:29 följande:
    Jag tänker som du. Hade reagerat likadant. Ring giftinformationen höll jag på att säga. Menar Läkemedelsverket! De har koll på läget!

Vad sa bm annars? Allt under kontroll?

Jo, tänker mest så eftersom citodon är väldigt lätt att bli beroende av och att de kan bli jobbigt att sluta tvärt sen när lillebror väljer att titta ut eftersom jag inte får ta dom under tiden jag ammar. Sen är jag skeptisk till att äta för mycket tabletter övh eftersom kroppen bygger upp ett immun och jag vill ju att de ska hjälpa om jag blir allvarligt sjuk, inte att de behöver pumpa i mig onödigt starka saker då liksom. 

Ja, jag sa att jag blivit mycket tröttare men att de antagligen berodde på tabletterna, men jag fick ta ett blodprov för att kolla så allt var okej med sköldkörteln ändå. Annars såg allt bra ut :) Det enda är väl att SF-måttet inte följer min egna kurva, men jag ligger fortfarande över "normal-strecket" så hon tyckte inte att jag behövde oroa mig. Hon sa att han hade sjunkt ner vääldigt mycket och att de berodde på det, men lite orolig blir man ju allt ändå eftersom SF-måttet knappt ändrats på 4 veckor nu. Men får lita på att det är okej ändå, bm sa att de inte var någon fara iallafall :) 
  • irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-10-03 18:23:41 följande:
    Ja, tycka är hon bra på! ;) Men de kan nog stämma det du säger, lite logiskt låter det allt :) däremot känns det ändå dumt att ta 6 st om dagen om jag klarar mig på 4 st. Jag får testa mig fram, tack! :) 
    Det är de flesta inom vården, jag också ;) 
    Jag håller med dig för övrigt, jag hade inte tagit fler tabletter än jag absolut behövde heller. Men det är en avvägning du måste göra själv, för du är ju den som vet hur ont du har och hur du mår med och utan tabletterna. 
  • irrbloss_83

Ja, det är helt galet. Jobbar bara ett par veckor till nu, och sen ska jag vara ledig helt vansinnigt länge med vår lilla kille. Väldigt konstigt känns det, måste jag säga. 

• Kroa

Ja, nu börjar vi närma oss! Jag har helt plötsligt fått något ryck och känner att jag måste förbereda så himla mycket!
    Kläder måste tvättas, vaggan ska bäddas, saker ska köpas, bb-väska ska packas (samt en väska till de stora barnen om något händer när vi har dom) osv osv. Sånt som egentligen kan vänta några veckor, men nu KAN det ju faktiskt ske när som helst och då vill inte jag komma hem till ett helt ofärdigt hem och börja tvätta bebiskläder de första jag gör! Jag vill bli redo nuuuu!

och jag har faktiskt en konstig fråga, men hur känns det när man är förstoppad? Jag har ju haft magknip innan, men vet inte riktigt hur det är när man är förstoppad. Jag har ont, likt magknip-känslan, både i magen och ländryggen (jag känner oftast av i min rygg när jag behöver bajsa annars..) men jag känner inte det där "trycket" som jag brukar känna och jag har försökt bajsa i fleeeera timmar men det händer ingenting, känns helt tomt och inte ens en liten fis vill titta ut.. Är det så det är att vara förstoppad? Jättekonstig fråga kanske, men jag brukar aldrig vara förstoppad!

• Mariro
    Kroa skrev 2016-10-04 19:49:28 följande:

Ja, nu börjar vi närma oss! Jag har helt plötsligt fått något ryck och känner att jag måste förbereda så himla mycket!

Kläder måste tvättas, vaggan ska bäddas, saker ska köpas, bb-väska ska packas (samt en väska till de stora barnen om något händer när vi har dom) osv osv. Sånt som egentligen kan vänta några veckor, men nu KAN det ju faktiskt ske när som helst och då vill inte jag komma hem till ett helt ofärdigt hem och börja tvätta bebiskläder de första jag gör! Jag vill bli redo nuuuu!

och jag har faktiskt en konstig fråga, men hur känns det när man är förstoppad? Jag har ju haft magknip innan, men vet inte riktigt hur det är när man är förstoppad. Jag har ont, likt magknip-känslan, både i magen och ländryggen (jag känner oftast av i min rygg när jag behöver bajsa annars..) men jag känner inte det där "trycket" som jag brukar känna och jag har försökt bajsa i fleeeera timmar men det händer ingenting, känns helt tomt och inte ens en liten fis vill titta ut.. Är det så det är att vara förstoppad? Jättekonstig fråga kanske, men jag brukar aldrig vara förstoppad!

Alltså för min del så känns förstoppning som att man är nödig, man sätter sig på toa som vanligt, börjar trycka på, trycker och trycker, INGET händer. Känns som att man har hela ryggen fylld med bajs, men inget kommer ut. Och man får väldigt ont i tarmöppningen. Det kan säkert kännas väldigt annorlunda från person till person, men om du vet att du brukar bajsa varje dag (tex) och att det har gått 3 dagar utan bajs, så kan det nog finnas en risk för förstoppning. Jag tipsar om att ta en microlax, för det kommer inte komma ut av sig själv utan hemorrojder, blod osv på köpet :p
  • Kroa
    Mariro skrev 2016-10-04 19:55:55 följande:
    Alltså för min del så känns förstoppning som att man är nödig, man sätter sig på toa som vanligt, börjar trycka på, trycker och trycker, INGET händer. Känns som att man har hela ryggen fylld med bajs, men inget kommer ut. Och man får väldigt ont i tarmöppningen. Det kan säkert kännas väldigt annorlunda från person till person, men om du vet att du brukar bajsa varje dag (tex) och att det har gått 3 dagar utan bajs, så kan det nog finnas en risk för förstoppning. Jag tipsar om att ta en microlax, för det kommer inte komma ut av sig själv utan hemorrojder, blod osv på köpet :p
    Jag brukar behöva göra det en gång om dagen, och jag bajsade senast igår så det är väl inte sååå farligt men jag har inte kunnat göra det idag :P Jag kan tyvärr inte köpa någonting för sambon jobbar kväll och den andra bilen är sönder, så finns inte mycket att göra åt det :P Jag känner mig bajsnödig, men tarmen känns inte fylld eller hur man ska säga, jag känner ingenting runt tarmöppningen - känns bara tomt :P jättekonstigt!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?