Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
Hej hej. Har en son på 5,5år, Väntar min andra pojke. Bf 18/11. Har en envis liten bebis i säte Så ska på vändningsförsök om 2 veckor. Går det inte vända honom så blir det planerat snitt.
Hej hej. Har en son på 5,5år, Väntar min andra pojke. Bf 18/11. Har en envis liten bebis i säte Så ska på vändningsförsök om 2 veckor. Går det inte vända honom så blir det planerat snitt.
Haft lite ont de senaste dagarna som ni vet. Har däremot inte känt av så mycket sd nu utan mer lite molvärk i rygg och nedre delen av magen.
Igår hade jag och sambon sex vilket inte direkt händer så ofta, några veckor sedan sist, och direkt efter fick jag regelbunda sammadragningar som kom ca var 5 minut. Det gjorde lite ont, men inte alls så farligt så jag hade lite is i magen och väntade. 2-3 timmar senare började de göra ondare, men då ökade intervallet mellan värkarna och kom istället var 10 minut. Eftersom smärtan ökat tänkte jag börja klocka ordentligt ifall de var på g, men helt plötsligt slutade värkarna och jag sov bra hela natten.
Idag hade jag sovmorgon men kunde inte somna om för det kändes som om jag behövde kissa hela tiden, tryckte på urinblåsan konstant så även om jag kissade så släppte inte känslan.
Efter en stund gick jag på toaletten igen och kände att jag behövde bajsa, och jag tror tamigfasiken jag tömde hela alltet! Satt på toaletten i säkert en halvtimme och det bara fortsatte komma mer. När jag en torkade mig fick jag en del av slemproppen på pappret. Inget blod, men med vita strimmor istället. Det var nog inte hela, men stor som en matsked ungefär.
Min första tanke var "värkar, tarmtömning och slempropp - nu är det nog snart dags!" men efter toalettbesöket har det varit precis som vanligt. Några få sd då och då som inte direkt gjort ont alls, lite svag molvärk i mage och rygg - men inget mer.
Så himla lurad man kan bli! Idag gick jag in i vecka 36 så han får ju gärna stanna inne lite till ändå, men man längtar ju något otroligt!!
Välkommen rosen! Då har du BF bara en dag efter mig, spännande! Jag väntar också en liten lillebror, jag har dock en tös sedan tidigare :) Hoppas vändningsförsöket lyckas!
Elisa: skönt att höra, hoppas att du får må bättre en stund nu - det gör verkligen stor skillnad i denna väntan!
Känner med dig! Har också haft foglossning sen tidigt och går nu med kryckor. Jag är född -88, så 28 år :) bor norr om Sthlm. Du då? När har du bf?
Jag bor i jämtland och är 32 år.
Vad gäller gravidkrämpor så har jag foglossning, men ändå inte så farligt mycket. Det gör ont men jag kan gå relativt obehindrat i alla fall. Halsbränna har jag av och till, och det är nästan mer störande än foglossningen. Annars är jag rätt krämp-fri och har varit det hela graviditeten. :)
Har haft mensvärk sen igår kväll, mycket sammandragningar och idag gick en del av slem proppen. Hoppas något är pågång, men då lär de bli snitt har inte varit på vändnings försök än, ska inte dit förän den 31/10. Men just nu känns de som det kvittar hur han kommer ut. Var inne på kk i onsdags pga sammandragningarna och dom försökte rucka på bebisens rumpa för att se om jag läckte fostervatten men dom kunde knappt rucka honom så är rätt tveksam till att dom kommer kunna vända honom.
Rosen- hur har det gått med värken? Kommer värken i samband med sammandragningarna är det med största sannolikhet förvärkar. Ligger bebisen "fel" så så min bm att det livmodern jobbar lite extra för att själv vända bebisen och då kan det göra ont.
Jag var hos bm idag, allt ser bra ut! Fick tjuvkika på lillen oxå, hon hade svårt att känna om det var huvud eller rumpa neråt. Det var huvud men väldigt rörlig. :) (spelar ju ingen roll eg, ska snittas) Däremot ligger mitt hb lågt, 99, trots droppet i onsdags. Kunde ta en vecka innan effekt sa hon... Magen har växt, men min vikt står still. Bäst att stanna och köpa lite glass på vägen hem ;)
Hur mår ni andra?
Är det någon annan som har problem med att kissa förresten? Jag känner mig kissnödig hela tiden, som vanligt, men de senaste dagarna får jag verkligen anstränga mig för att kunna kissa och det känns som om blåsan aldrig blir riktigt tömd. Ibland får jag sitta på toaletten ett tag och nästan krysta för att kunna börja kissa. Förstår ju att bebisen trycker och allt det där, men såhär jobbigt har det inte vart innan. Vill inte alls behöva gå såhär i flera veckor till!
Hej tjejer. Jag har tid för vändningsförsök imorgon, men nu är de så att jag vill verkligen inte göra det. Jag har 2 av mina närmsta vänner som förlorat sina barn inom loppet av 4 veckor, ena upptäckte dom de på ultraljudet v20 och jag var med henne och den andra åkte in med värkar i fredags när hon hade bf men hennes flicka hade gått bort. Jag mår så psykiskt dåligt nu pga detta att jag vågar inte göra ngt som kan utsätta min bebis för obehag eller komplikationer men är så rädd att dom kommer köra över mig i morgon och övertala mig. Han sitter i säte och har gjort detta sen v27 och är i v 37 nu. Jag anser att han sitter som han gör av en anledning och han trivs så och mår bra, varför klydda och försöka ändra på honom då. Jag vill ha mitt snitt och inget annat. Förlåt om jag skrämmer upp någon nu men måste få kräka av mig. en annan fråga, jag hade sex igår och började blöda lite, kommer bara precis lite rosa när jag torkar mig och ytterst lite på trosskyddet. Är detta normalt?
Var på vändningsförsök igår. Blev både arg och ledsen, när jag sa att jag ville ha kejsarsnitt och inte göra vändningen så fick jag till svar att gör jag inte vändningen fick jag föda i säte och att jag inte skulle få ett snitt. Kände som om jag inte hade något val så gjorde vändningen, fy fan vilken smärta, idag har jag så ont i magen känns som hela magen är ett stort blå märke. Men nu ligger han rätt iallafall.
Åh din stackare. Hoppas han inte vänder tillbaka sig. Så trist när man råkar ut för sån otrevlig vårdpersonal! Jag har ju hört om flera som fått snitt p.g.a sätesbjudning...
Fy va trist...alltså det är tungt och drygt nu ändå! var går du hos bm?
Varit inne på kk igår, har öppnat mig 2-3cm och tappen är jätte mjuk och är knappt 2cm. Men har inga värkar knappt sammandragningar så hoppas de sätter igång när som. Bm gjorde en hinnsvepning men än har det inte hänt något. Fick även en sovdos med mig hem och för första gången på jag vet inte hur länge fick jag sova en hel natt.
I natt kom vår ärta ut som en pil! Känns fullständigt overkligt och jag är oerhört tacksam över att efter min första förlossning haft en mindre mardrömsupplevelse denna gång fått uppleva en riktigt bra variant! Tack för allt pepp ni bidragit med sista tiden! Nu ska det gosas för hela slanten.
Slemproppen släppte för en vecka sen, öppen 3-4 tappen är nästan helt borta men inte en värk. Tömde tarmen riktigt ordentligt igår natt men känns som bebisen kommer stanna för alltid. Känner mig riktigt bitter nu att inget händer. All lycka till er som fått eller är på gång :)
Men grymt skönt att vara 3-4 cm öppen utan värkar! Håller tummarna att du får en fortsatt bra förlossning!
Fortfarande ingen bebis här :/ men har han inte tittat ut till på fredag så har min BM lovat göra en rejäl hinnsvepning så han förhoppningsvis tittar ut. Efter knappt haft några känningar av foglossningen på flera veckor så är den tillbaka och värre än någonsin. Gråter nästan vid varje steg, och blygbenet känns som det KA gå i miljoner bitar :( vill bara detta ska vara över nu så jag kan återgå till mitt vanliga jag.
Frkvilljunu- Tack för din förlossningsberättelse, så coolt att höra om era upplevelser och lite smått inse att det snart är dags för en själv.
Björckan- har du blivit av med din mjölkstockning? Usch, jag har glömt hur frukansvärt det är... Minns att jag hade en bröstpump förra graviditeten och det räddade mig många ggr. Nu har jag inte köpt ngn (än i alla fall).
Kroa- hallonbladste låter kanonbra, men undrar hur jag ska tänka? Jag har relativt kraftiga sammandragningar redan (håller i sig var 10:e minut och gör lite småont kanske 3/10 på en skala om man jämför mitt minne med hur riktiga värkar känns) och så har det pågått i flera dagar. Jag ska snittas nästa onsdag om inget drastiskt händer innan dess. Jag vill verkligen inte få starkare sammandragningar och en snabbare latensfas (i söndags hade jag 1 cm av tappen kvar och öppen 1 cm) så snittet blir hastigt och akut.. Samtidigt lockar det ju att slippa avslag. Vad tror du, ska jag börja dricka hallonbladste nu ändå?
Rosen1990- hur går det för dig med foglossningen?
Irrbloss- Jag hoppas du fått din bebis nu!!!
Mariro- Hoppas ditt blodtryck gått ner eller stabiliserats!
Min lille pojke kom ut 19/11 09.49. Katastrof förlossning. Men nu är han äntligen här och han mår bra. Jag har fått någon infektion som dom misstänker sitta i magen. Berättar om förlossningen när jag mår lite bättre.