• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Björckan
    Mariro skrev 2016-12-04 16:20:24 följande:

Tack så mycket för din omtanke! Jag låg inne för observation i ett dygn och blev utskriven i fredags med konstaterad havandeskapsförgiftning, men läkarna tyckte att det var en mild form samt att min tapp inte var redo. De sa även att de med preeklampsi oftast brukar föda tidigare, så jag sitter här hemma och hoppas att det sätter igång snart av sig själv. Är riktigt tung, trött och metalt utmattad nu.

Hur går det med din amning?

Åh, det låter ju inte jätteroligt precis. Förstår att du är utmattad. Jag håller tummarna för att det startar snart!! Min lilla tjej gick upp från 3380 till 4040 på en vecka, så vi har dragit ner lite på ersättningen nu och hoppas på att viktuppgången fortsätter så att vi kan fasa ut ersättning på daglig basis. Det hade varit toppen om jag kunde helamma och få det att funka.
  • Björckan

Vill bjuda lite på dagens äventyr...Amma i bärsjal. Expectation vs. Reality....

Expectation: Verkar ju så himla smidigt. Bara knyta fast barnet och så ligger det där och myser och äter medan man har händerna fria till annat.

Reality (med ringsjal): Krångla, knöla, trassla, spänna åt, släppa upp, spänna åt. Inse att barnet kvävs mot bröstet. Släppa upp. Hitta bra läge för barnet. Upptäcka att det kräver att jag står som quasimodo. Om jag sträcker på mig fallerar allt. Släppa upp, justera om, spänna åt. Testa att stå vanligt. Aaaaaaaj... bebis gled och tog med sig bröstvårtan två dm nedåt. Spänna åt, spänna åt. Bebis sätter i halsen. Släppa upp fort som fan, upp med bebis. Host host. Börja om från steg ett. Vi nöjer oss med att jag i alla fall har en arm fri...

Jag är nu inne på försök nummer tre. Har bytt från ringsjalen till trikåsjalen. Kan vara något på spåret här. Behöver få till en tightare knytning. Alla instruktionsvideos jag hittar har _väldigt_ lugna barn. Mitt barn är inte riktigt i samma läge. Hon är mer: ok, du har två sekunder på dig innan jag blir en väderkvarn med siren!

Jag kämpar vidare... ;)

• frkvilljunu

Björckan - hoppas du får rätt på det! Verkar så smidigt med skal men misstänker att det skulle bli samma sak här. Haha!

Jag börjar trivas väldigt bra med delammning och så skönt att sambo kan ge flaska ibland och både få va mer felaktig och jag får några minutr över.

Mariro - hoppas det Sätter igång för dig snart! Jag blev ju igångsatt denna gång viserligen efter vatenavgång och jag har ju fött tidigare men var också väldigt orolig för hur det skulle va. Lätt att fastna i att läsa för mycket om ev komplikationer Men jag tror och tycker att man borde tänka att var förlossning är unik det gått inte att styra så mycket. Får man en komplicerad förlossning av igångsättning som första gångs så finns ju faktiskt risken att den hade varit det utan igångsätning med. Finns ju inget facit.

• Miaairam

BF +4 idag och dags för igångsättning. Väntar på läkaren i detta nu och hoppas de får dit ballongen hyfsat smidigt, trots relativt omogen tapp... Skönt att det äntligen händer något och om allt går väl är bebis här innan veckan är slut. Men nu är jag nervööööös!

• Miaairam
    Miaairam skrev 2016-12-07 10:15:20 följande:

BF +4 idag och dags för igångsättning. Väntar på läkaren i detta nu och hoppas de får dit ballongen hyfsat smidigt, trots relativt omogen tapp... Skönt att det äntligen händer något och om allt går väl är bebis här innan veckan är slut. Men nu är jag nervööööös!

Trodde jag ja, men blev hemskickad igen. Trots löfte att bli igångsatt idag och plan om att ej behöva gå över BF, blev jag hemskickad igen, BF+4. Plötsligt hade de inte plats till mig längre, efter att jag varit där i fyra timmar. Så trött på att det är olika besked hela tiden. Lönt med förlossningsplan från spec-mvc. Känner mig så lurad. Ger snart upp!
  • Björckan
    Miaairam skrev 2016-12-07 14:07:16 följande:

Trodde jag ja, men blev hemskickad igen. Trots löfte att bli igångsatt idag och plan om att ej behöva gå över BF, blev jag hemskickad igen, BF+4. Plötsligt hade de inte plats till mig längre, efter att jag varit där i fyra timmar. Så trött på att det är olika besked hela tiden. Lönt med förlossningsplan från spec-mvc. Känner mig så lurad. Ger snart upp!

Nä-ä vad trist!! När ska du tillbaka igen då? Kom igen nu bebisen, ut med dig!!
  • Miaairam
    Björckan skrev 2016-12-07 19:52:23 följande:
    Nä-ä vad trist!! När ska du tillbaka igen då? Kom igen nu bebisen, ut med dig!!
    Ska in imorgon igen och se om de möjligen har plats då. Sen verkar det plötsligt som att det är nästan omöjligt att sätta igång för att jag är snittad sedan tidigare och har relativt omogen tapp, vilket nu tydligen är riskabelt. Det har de inte nämnt tidigare när jag varit på spec och fått förlossningsplaneringen, trots att jag frågat om just risker med igångsättning efter snitt. Börjar så smått ge upp känns det som...
  • Elisa77
    Björckan skrev 2016-12-05 17:36:59 följande:

Vill bjuda lite på dagens äventyr...Amma i bärsjal. Expectation vs. Reality....

Expectation: Verkar ju så himla smidigt. Bara knyta fast barnet och så ligger det där och myser och äter medan man har händerna fria till annat.

Reality (med ringsjal): Krångla, knöla, trassla, spänna åt, släppa upp, spänna åt. Inse att barnet kvävs mot bröstet. Släppa upp. Hitta bra läge för barnet. Upptäcka att det kräver att jag står som quasimodo. Om jag sträcker på mig fallerar allt. Släppa upp, justera om, spänna åt. Testa att stå vanligt. Aaaaaaaj... bebis gled och tog med sig bröstvårtan två dm nedåt. Spänna åt, spänna åt. Bebis sätter i halsen. Släppa upp fort som fan, upp med bebis. Host host. Börja om från steg ett. Vi nöjer oss med att jag i alla fall har en arm fri...

Jag är nu inne på försök nummer tre. Har bytt från ringsjalen till trikåsjalen. Kan vara något på spåret här. Behöver få till en tightare knytning. Alla instruktionsvideos jag hittar har _väldigt_ lugna barn. Mitt barn är inte riktigt i samma läge. Hon är mer: ok, du har två sekunder på dig innan jag blir en väderkvarn med siren!

Jag kämpar vidare... ;)

Haha, håller tummarna att det funkar smidigare nu!
  • Elisa77
    Miaairam skrev 2016-12-07 23:29:03 följande:

Ska in imorgon igen och se om de möjligen har plats då. Sen verkar det plötsligt som att det är nästan omöjligt att sätta igång för att jag är snittad sedan tidigare och har relativt omogen tapp, vilket nu tydligen är riskabelt. Det har de inte nämnt tidigare när jag varit på spec och fått förlossningsplaneringen, trots att jag frågat om just risker med igångsättning efter snitt. Börjar så smått ge upp känns det som...

Kämpigt! Håller tummarna att du har din bebis i famnen inom kort!!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?