• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 13:04:49 följande:
    Noterar att du åter igen försöker förringa situationen för invandrarflickor...

Kan du inte bara svara på en rak och enkel fråga - Menar du att en lika stor andel ursvenska flickor, som andelen flickor i undersökningen jag refererade till, blir bortgifta eller förbjudna att umgås med pojkar?

Ja eller Nej!
    Nu ljuger du igen, jag är väl medveten om problemen, jag och många med mig, försöker få de som kör ditt race, att förstå, att vi måsta ta hand om alla problem, och inte peka åt nåt håll.
    Det du håller på med, är som att bråka om vilket av alla hål i taket som ska lagas, för att det ska sluta regna in.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-14 22:43:51 följande:

Hear hear!

Det var liksom inte en massinvandring av arabmuslimer som fick Polen att förbjuda abort, och vilja dra åt lagarna ännu mer nyligen. Det var "gammal hederlig" kristendom som låg bakom det. Eller som i alla fall fick stå som ursäkt för de reaktionära, bigotta krafterna i landet.

Och utanpå det, en massiv propaganda som skulle ha skrämt skiten ur vem som helst..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Höger
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-15 01:26:38 följande:

Precis. Ingen kultur är statisk. De iranska kulturerna (för de är liksom de svenska många och varierade) har stadigt och ständigt förändrats, precis som de svenska. Panta rei, allt flyter. Speciellt kultur.

Jag ser hellre iransk kultur än modern svensk kultur om jag ska vara ärlig. Hela det moderna Sverige lider av brist på kulor. Det har de iaf i Iran.

Polen är ett annat bra exempel på bra kultur. Modern svensk kultur är så illa motbjudande med allt flummeri och självdestruktiva ideal.

Helst av allt ser jag dock auktoritär svensk kultur men vi har en bit att vandra. Jag kanske får nöja mig med auktoritär islamsk kultur i Sverige.
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:18:41 följande:
    Nu ljuger du igen, jag är väl medveten om problemen, jag och många med mig, försöker få de som kör ditt race, att förstå, att vi måsta ta hand om alla problem, och inte peka åt nåt håll.
    Det du håller på med, är som att bråka om vilket av alla hål i taket som ska lagas, för att det ska sluta regna in.
    Bekräftade du nu att du bara snackade skit innan då du i inlägg 986 skrev "att vi har samma elände här i Sverige"? Bekräftar du att du förstår att problemen är större i invandrargruppen än bland Svenskar?

...och jag har säkert 20 gånger bara i denna tråd bekräftat att vi självklart har problem med "ursvenskarna" också. Senast i inläggen 984 och 987 försökte jag göra detta väldigt tydligt för dig, men du måste ju uppenbart ha omfattande problem med förståndet när du åter igen ifrågasätter mig på den punkten. Och sedan är det inte jag som bara pekar åt ett håll, men jag pekar på det största hålet i taket. Du däremot verkar anse att vissa hål är "heliga" eller något så att du knappt kan ta i din mun att de finns.
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 13:50:40 följande:

Jag tycker att det är du som så uppfångad av dina egna förslag att du inte kan ta till dig vad andra skriver.

Jag är övertygad om att flickor från mellanöstern som drabbats av hederskultur har mycket lättare att få hjälp i Sverige än i mellanöstern så om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit. Sedan är jag övertygad om att de invandrare som har kommit hit från andra delar av världen kommer att påverkas av det demokratiska och jämställda svenska samhället vilket innebär att problem med exempelvis hederskultur kommer minska med tiden. 

Jag behöver inte ta till mig att vi har inhemska problem, för det vet jag redan. Men du (liksom Världsmedborgare) verkar ha svårt att våga uttala det som både polis och socialtjänst vet om, och som undersökningen gjord av VHEK visar - att hedersförtrycket är omfattande bland invandrargrupperna. Sedan vet jag inte vad du vill säga med "om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit"? Klart som fan att jag är glad för dessa oskyldiga flickors skull. Jag är dock orolig för att deras småsystrar som föds här som Svenska medborgare inte visas samma människovärde som blonda flickor i detta land.

...och vad det gäller din prognos om minskande hederskultur i framtiden så kan man ju bara beklaga att du inte är den enda ryggradslösa PK-människan som inte vågar lyfta fram de största missförhållandena. Det kommer säkert att bli bättre, men med din inställning så kommer det ta längre tid än nödvändigt, och sannolikt är det bara SD som tjänar på det. 
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-15 15:20:16 följande:
    Bekräftade du nu att du bara snackade skit innan då du i inlägg 986 skrev "att vi har samma elände här i Sverige"? Bekräftar du att du förstår att problemen är större i invandrargruppen än bland Svenskar?

...och jag har säkert 20 gånger bara i denna tråd bekräftat att vi självklart har problem med "ursvenskarna" också. Senast i inläggen 984 och 987 försökte jag göra detta väldigt tydligt för dig, men du måste ju uppenbart ha omfattande problem med förståndet när du åter igen ifrågasätter mig på den punkten. Och sedan är det inte jag som bara pekar åt ett håll, men jag pekar på det största hålet i taket. Du däremot verkar anse att vissa hål är "heliga" eller något så att du knappt kan ta i din mun att de finns.
    Att sopa rent framför sin egen dörr, brukar vara ett bra sätt att bli tagen på allvar.
    Att göra som du, och sopa över skiten och lägga den framför någon annans dörr, det fungerar inte, skiten finns ändå kvar, och du kommer att få tillbaka den mångfalt.
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:15:52 följande:
    Nej, du skrev enstaka, ett uppenbart försök att släta över och förminska de problem vi dras med i Sverige och som svenskar står för.
    Och om du bara hande minsta kunskap om hur det ser ut i verkligheten i svenska hem, så skulle du lägga ner din propaganda mot invandrarna, för du är helt fel ute, när du friar oss svenskar från ansvar.

Och till skillnad mot dig, så behöver jag inte googla fram fakta eller tro på vad som skrivs på Nätet, då jag själv i högsta grad är engagerad i dom här problemen, och därmed får uppgifter dirket från källan.
    Jag vet hur det ser ut, och jag vet vilka problem som finns, och det är fan så långt ifrån nåt som kan kallas enstaka.

Ja ja, vill du missförstå så kan jag inte göra något åt det. Jag menade naturligtvis inte "enstaka" i absoluta tal, utan som "en liten andel i förhållande till urvalets storlek, och i jämförelse mellan grupperna invandrare och Svenskar".

...och att du pratar om din egen erfarenhet och har den som referens istället för vetenskapliga siffror är inget du ber stoltsera med eftersom det bara är så jävla dumt. Patetiskt att du tror att dina personliga erfarenheter visar sanningen på ett bättre sätt än stora undersökningar. 
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 15:32:38 följande:
    Att sopa rent framför sin egen dörr, brukar vara ett bra sätt att bli tagen på allvar.
    Att göra som du, och sopa över skiten och lägga den framför någon annans dörr, det fungerar inte, skiten finns ändå kvar, och du kommer att få tillbaka den mångfalt.
    Du skämtar?
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:18:41 följande:
    Även om du skulle vara medveten om att det finns problem så tycks ditt störta fokus ligga på att släta över dessa problem.

Det du håller på med är att istället för att försöka laga ett hål peka på ett annat för att avleda uppmärksamheten från det första hålet.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-11-15 17:31:12 följande:
    Även om du skulle vara medveten om att det finns problem så tycks ditt störta fokus ligga på att släta över dessa problem.

Det du håller på med är att istället för att försöka laga ett hål peka på ett annat för att avleda uppmärksamheten från det första hålet.
    Tvärtom, tro mig, jag vet hur det ser ut genom det jag är involverad i, och att det inte går att peka ut nån grupp, religion eller va fan du vill.
    Eländet finns precis överallt, inom alla religioner, inom alla samhällsgrupper, det är bara mer eller mindre synligt.., minst synligt längst upp i samhället, och mest synligt bland de lägre samhällsklasserna, precis som det alltid varit.

Så ger vi oss på en grupp och stävjar de övergrepp som sker där, så är det som att tillåta det i andra, och så kan vi inte göra.

Faktiskt är det bästa vi kan göra, det är att erkänna att vi dras med samma elände själva.
    Upp med skiten till ytan, gör folk medvetna om det, och låt dom förstå att vi verkligen vill göra nåt åt det.
    Då kommer vi samtidigt att kunna hävda, att vi inte behandlar religioner eller kulturer olika, och slipper dras med den debatten.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?