• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:33:54 följande:
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
    Självklart finns det de som accepterar och t.o.m. stödjer sådnt, annars skulle det inte existera.
    Är det en del av en kultur så ingår det också i mångkultur, vilket uppenbarligen vissa stödjer, alldeles för många enligt mig.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:36:26 följande:
    Det senare. Lagar ska försvara mänskliga rättigheter, jämställdhet och rättvisa i möjligaste mån. Kulturer, svenska som utländska, ska anpassa sig efter lagen, inte tvärtom.
    Lagar kan naturligtvis anpassas efter den kultur man vill ha.

Varför tror du svensk lag, mänskliga rättigheter, jämställdhet, rättvisa mm är vad det är, har nått dit det är och har så stort stöd i det svenska samhället?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 14:41:15 följande:
    Inte plats för mångkultur?

Men du kan inte motivera varför du vill ha det så?
    Varför ska vi följa en internationell konvention i Sverige som inte följs av alla i världen, om vi nu ska ha mångkultur?

Eftesom du har en så avvikande uppfattning om vad som är mångkultur, så är det inte lönt att argumentera mer med dig om den saken.
    ----------------------

Därför att det följer dom mänskliga rättigheterna som FN och de flesta länder enats om och skrivit under, och utöver det, min humanistiska livsåskådning.

Och tydligare än så kan det inte bli motiverat, du har fått både FN:s motivering och min personliga, som f.ö stämmer bra överens med FN:s.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 18:45:36 följande:
    Eftesom du har en så avvikande uppfattning om vad som är mångkultur, så är det inte lönt att argumentera mer med dig om den saken.
    ----------------------
    Avvikande allmänt eller avvikande från din uppfattning?  

Jag kan dock argumentera för min syn, vilket du svårare för.
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 18:45:36 följande:
    Därför att det följer dom mänskliga rättigheterna som FN och de flesta länder enats om och skrivit under, och utöver det, min humanistiska livsåskådning.

Och tydligare än så kan det inte bli motiverat, du har fått både FN:s motivering och min personliga, som f.ö stämmer bra överens med FN:s.
    På vilket sätt tycker du då att svensk kultur inte uppfyller detta utan att addera andra kulturer, även de där det brister i detta?

• Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-24 14:33:08 följande:
    Eftersom jag har svarat på det tidigare så förstår jag inte varför du förnedrar dig själv genom att åter igen spela dum. Man börjar då tveka på att du faktiskt spelar. Det som sedan dock undanröjer allt tvivel är ju att du insinuerar att jag skulle vilja skicka ut folk. Det är inget som jag någonsin sagt eller önskar. Så försök flytta huvudet från den plats där solen aldrig skiner och läs vad jag skriver.

Till sakfrågan då. Jo, genom att (som du har gjort) likställa det jag pratar om som hederskultur med vad vi redan har i Sverige så förminskar du problemet. Och ju mindre ett problem framstår desto större blir acceptansen (det är inte av eller på, utan acceptans är som så mycket annat ett värde på en skala), och konsekvensen blir noll action. Eller vad görs åt det faktum att nästan 80% av flickorna i de invandrartäta områdena inte får gå till fritidsgården för att det finns killar där?
    Nej, det är du som förminskar problemet. Genom att säga att det är värre om en ung kvinna dödas av invandrare än om en ung kvinna dödas av svenskar, så förminskar du den stora majoriteten av kvinnomord som utförs av svenskar på svenskar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-24 14:46:25 följande:
    Självklart finns det de som accepterar och t.o.m. stödjer sådnt, annars skulle det inte existera.
    Är det en del av en kultur så ingår det också i mångkultur, vilket uppenbarligen vissa stödjer, alldeles för många enligt mig.

Jasså? Finns det bland "PK-eliten" folk som accepterar detta? Jag ser gärna exempel på detta.

Så - att läktarvåld ingår i idrottskulturen betyder alltså att vi omfamnar och accepterar läktarvåld när vi uppmuntrar idrottskulturen? Det är faktiskt precis vad du säger!

Lyckligtvis har du fel. Vi kan gilla mångkultur, utan att acceptera exakt allt med de nämnda kulturerna. Vi accepterar motorfantaster och deras post-raggarkultur, men vi accepterar inte kriminella mc-ligor för det. Vi accepterar rikemanskultur, men vi accepterar verkligen inte skattefusk för det. Vi accepterar kristen och muslimsk kultur, men vi accepterar verkligen inte hederskultur, och det oavsett om det kommer från utländsk eller svensk kulturgren. Det är liksom inte allt eller inget.

• Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:39:28 följande:

Nej, det är du som förminskar problemet. Genom att säga att det är värre om en ung kvinna dödas av invandrare än om en ung kvinna dödas av svenskar, så förminskar du den stora majoriteten av kvinnomord som utförs av svenskar på svenskar.

Det där om att det skulle vara värre när en utländsk flicka mördas än att en svensk flicka mördas, det har du nog läst någon stans på din egen tarmvägg, för det är inget som jag har skrivit. På individnivå är det naturligtvis lika illa oavsett vem som drabbas men ur ett samhällsperspektiv eller grupp perspektiv så är det den höga frekvensen inom en viss grupp som gör eländet så extra stort.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 19:53:30 följande:
    Avvikande allmänt eller avvikande från din uppfattning?  

Jag kan dock argumentera för min syn, vilket du svårare för.

På vilket sätt tycker du då att svensk kultur inte uppfyller detta utan att addera andra kulturer, även de där det brister i detta?

Det låter jag läsarna angöra, om mina argument är tillräckliga, tillförlitlitliga, saknar dom nåt i det jag skrivit så är dom välkomna med frågor.

Vet inte vad du menar med det sista, dock så är inte FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna inte skiven för Sverige/ett land, utan omfattar precis som det sägs, de mänskliga rättigheterna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-25 06:12:19 följande:
    Det där om att det skulle vara värre när en utländsk flicka mördas än att en svensk flicka mördas, det har du nog läst någon stans på din egen tarmvägg, för det är inget som jag har skrivit. På individnivå är det naturligtvis lika illa oavsett vem som drabbas men ur ett samhällsperspektiv eller grupp perspektiv så är det den höga frekvensen inom en viss grupp som gör eländet så extra stort.
    VILKEN "hög frekvens"! Det är inte högre frekvens bland invandrare än bland svenskar!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?