• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya

Man måste vara blind eller förståndshandikappad om man inte ser det motsägelsefulla i det här...

Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
    ...och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan.
    ...och det här...
    Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
     Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting.
    När ska ni mångkulturalister fatta att även de frihetsinskränkande delarna av andra kulturer ÄR EN DEL av den MÅNGKULTUR ni vill ska råda i Sverige.

Jag är mot mångkultur för att jag gillar den frihet vi har i Sverige och ogillar den frihetsinsränkande kultur som råder i många andra länder.

• Alica90

Tänk dig ett Sverige där ALLA är Svenne-banan

Fy fan vad tråkigt det skulle vara.

• Tom Araya
    Alica90 skrev 2016-11-24 03:11:44 följande:

Tänk dig ett Sverige där ALLA är Svenne-banan

Fy fan vad tråkigt det skulle vara.

Så har aldrig varit och har inget med mångkulturalism vs monokulturalism att göra.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 02:04:08 följande:
    Alla kulturer, du vill ju leva i en mångkultur, då ska du väl stödja det fullt ut!?

Du fortsätter tjata om mänskliga rättigheter, men du kan inte motivera varför vi ska ha det och varför inte lagar som exempelvis skulle begränsa kvinnors rättigheter eller att få välja sin tro och partner själv och liknande ska råda istället när jag ställer frågan.

Motivera varför inga lagar krävs som tar hänsyn till olika kulturer?

1. Inte alls, och det hänger ihop med att jag igen hänvisar till de mänskliga rättigheterna, och då finns inte plats för de avarter som återfinns hos extremisterna.

2. Samma som föregående.

3. Vi har lagar som tar hänsyn till olika kulturer, alltså dom mänskliga rättigheterna, mer behövs inte.

Utöver det så måste det givevis finnas regler för vissa områden, men det är en uppgift som ska lösas på plats och inom de områden det gäller, så det behövs det inte lagstiftas om, då blir det bara fel.

Ex på ovan, är t.ex användande av skyddskläder och/eller kräver uniform.
    Platser där konflikter kan uppkomma p.g.a religiös övertygelse, t.ex inom vården.
    Men som sagt, det här är inget vi ska lägga oss i, det är en uppgift för resp inblandade att lösa internt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-23 16:13:37 följande:

Ett - på vilket sätt är övergrepp något nytt eller apart i Sverige?

Två - vem accepterar sådant?

Förmodligen är det som vanligt, dvs att du aktivt väljer att inte förstå. För övergrepp är i en vidare bemärkelse är naturligtvis inget nytt i Sverige. Men med nya kulturer kommer nya former av övergrepp, och det ibland i en omfattning som markant drar klockan tillbaka. Ett exempel är den enormt utbredda och hårda kontrollen av flickor/kvinnor som ibland leder till att familj, släkt och vänner tillsammans bortför och gifter bort en flicka med en man hon aldrig har träffat förr. Du kan säkert hitta ett enstaka exempel på något liknande i Sverige om du går riktigt långt tillbaka i tiden, men besvära dig inte. Min poäng är att det i Svensk kultur inte är acceptabelt att behandla flickor på ett sätt som vi accepterar att främmande kulturer gör.

Vem accepterar sådant då? Jo, de mest politiskt korrekta personer och partier som är ängsliga för att spela rasisterna i händerna om de ställer för stora riktade krav på kvinnors rättigheter i de nyanlända kulturerna.    
  • Farfallos

...och de som försöker förminska de problem som finns i t.ex den muslimska kulturen genom att likställa deras kvinnosyn och hederskultur med vår. 

• Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-24 09:23:14 följande:
    Förmodligen är det som vanligt, dvs att du aktivt väljer att inte förstå. För övergrepp är i en vidare bemärkelse är naturligtvis inget nytt i Sverige. Men med nya kulturer kommer nya former av övergrepp, och det ibland i en omfattning som markant drar klockan tillbaka. Ett exempel är den enormt utbredda och hårda kontrollen av flickor/kvinnor som ibland leder till att familj, släkt och vänner tillsammans bortför och gifter bort en flicka med en man hon aldrig har träffat förr. Du kan säkert hitta ett enstaka exempel på något liknande i Sverige om du går riktigt långt tillbaka i tiden, men besvära dig inte. Min poäng är att det i Svensk kultur inte är acceptabelt att behandla flickor på ett sätt som vi accepterar att främmande kulturer gör.

Vem accepterar sådant då? Jo, de mest politiskt korrekta personer och partier som är ängsliga för att spela rasisterna i händerna om de ställer för stora riktade krav på kvinnors rättigheter i de nyanlända kulturerna.    
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Kung Markatta skrev 2016-11-23 13:53:23 följande:
    Förespråkar du att lagarna endast är anpassade efter en av kulturerna eller att man försöker ha lagar som inte är anpassade efter någon kultur, vilket borde innebära att man har ganska få lagar?
    Det senare. Lagar ska försvara mänskliga rättigheter, jämställdhet och rättvisa i möjligaste mån. Kulturer, svenska som utländska, ska anpassa sig efter lagen, inte tvärtom.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:33:54 följande:
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
    Eftersom jag har svarat på det tidigare så förstår jag inte varför du förnedrar dig själv genom att åter igen spela dum. Man börjar då tveka på att du faktiskt spelar. Det som sedan dock undanröjer allt tvivel är ju att du insinuerar att jag skulle vilja skicka ut folk. Det är inget som jag någonsin sagt eller önskar. Så försök flytta huvudet från den plats där solen aldrig skiner och läs vad jag skriver.

Till sakfrågan då. Jo, genom att (som du har gjort) likställa det jag pratar om som hederskultur med vad vi redan har i Sverige så förminskar du problemet. Och ju mindre ett problem framstår desto större blir acceptansen (det är inte av eller på, utan acceptans är som så mycket annat ett värde på en skala), och konsekvensen blir noll action. Eller vad görs åt det faktum att nästan 80% av flickorna i de invandrartäta områdena inte får gå till fritidsgården för att det finns killar där?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 07:06:08 följande:
    1. Inte alls, och det hänger ihop med att jag igen hänvisar till de mänskliga rättigheterna, och då finns inte plats för de avarter som återfinns hos extremisterna.

2. Samma som föregående.
    Inte plats för mångkultur?
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 07:06:08 följande:
    3. Vi har lagar som tar hänsyn till olika kulturer, alltså dom mänskliga rättigheterna, mer behövs inte.

Utöver det så måste det givevis finnas regler för vissa områden, men det är en uppgift som ska lösas på plats och inom de områden det gäller, så det behövs det inte lagstiftas om, då blir det bara fel.

Ex på ovan, är t.ex användande av skyddskläder och/eller kräver uniform.
    Platser där konflikter kan uppkomma p.g.a religiös övertygelse, t.ex inom vården.
    Men som sagt, det här är inget vi ska lägga oss i, det är en uppgift för resp inblandade att lösa internt.
    Men du kan inte motivera varför du vill ha det så?
    Varför ska vi följa en internationell konvention i Sverige som inte följs av alla i världen, om vi nu ska ha mångkultur?

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?