• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Farfallos
    Det gäller hederskultur

Eftersom vissa personer här har svårt med förståndet eller viljan att fatta vad jag frågar om så gör jag ett inlägg som jag kan referera till utan att behöva skriva samma sak om och om igen.

Bland "ursvenskar" finns det en liten andel sjuka män som kontrollerar och slår. Riktigt vad det har sin grund i är oklart eftersom detta beteende inte är socialt accepterat och inte får stöd av någon skola eller vida spridd attityd bland Svenska män, utan snarare motarbetas aktivt av alla (som jag känner till). Inte osannolikt har det sin grund i en kombination av svag självkänsla, psykisk instabilitet och fysisk styrka. Vissa anser att det hänger ihop med en våldsbejakande manskultur, men mot det talar det faktum att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om i heterosexuella parrelationer.
    www.metro.se/nyheter/kvinnor-som-slar-man/EVHmjg!CYnvcimMyz2cI/

Undersökningen här tinyurl.com/h85htpm visar på ett massivt förtryck av en ganska stor grupp av Svenska flickor med utländsk bakgrund. Detta förtryck har enligt mig en betydande grund i följande:
    www.islamguiden.com/kladsel.shtml
    www.al-islam.org/principles-marriage-family-ethics-ayatullah-ibrahim-amini
    Förtrycket är omfattande, har kulturell/religiös bakgrund och befästs/reproduceras via både det Svenska skolsystemet och koranskolor. I dessa kretsar är hedersvåldet socialt accepterat, och inte sällan samarbetar flera släktingar i förtrycket mot en individ som inte vill rätta in sig i ledet.

Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern.
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:16:17 följande:
    Lite tragiskt att du inte fattar att vi inte kan nå varandra med järnrör via detta forum...

Svara bara på min fråga är du snäll. Tror du att Socialen och skolkuratorer ska kunna hantera den tysta mängden flickor som växer upp under hedersförtryck? ...och vad anser du att skolkuratorer ska göra åt alla de fäder och bröder som hotar sina döttrar med en det ena och en det andra?

Ja skolan och socialtjänsten agerar när de ser att barn far illa. Jag vet exempelvis att det händer att flyktingflickor blir omhändertagna om man misstänker att de utsetts för hedersvåld i hemmet.

I skolor med väldigt hög andel invandrarelever så kan det säkert vara svårt att hjälpa alla men jag tänker att situationen på sikt kan bli bättre nu när regeringen bestämt att flyktingar ska fördelas jämt i alla landets kommuner och kan man också komma bort från den segregation som det fria skolvalet har lett till där svenska elever väljer vissa skolor och invandrar barn andra så tror jag att det går att förbättra denna situation radikalt. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:25:29 följande:

När du pratar om små spår, sjuka människor och avarter så får du det att låta som att det här med hederskultur och att vara hårt hållen hemifrån väldigt sällan drabbar svenska barn men så är det inte. Det finns i Sverige  flera tiotusentals anhängare av sekter såsom Jehovas Vittnen, Livets ord etc. där barn kan vara mycket hårt hållna och som bor i familjer där föräldrarna betraktas som friska.

Jag tycker att artikeln som du länkar till är ett friskhetstecken den visar att det finns en debatt om saken i samhället och en vilja att jobba med problemen. 

Det finns en sak som jag menar har resulterat i att förvärra situationen  när det gäller integration i det svenska samhället och det är EBO-lagen som den borgerliga regeringen införde i början av 90-talet. EBO-lagen resulterade i att invandringen i huvudsak har koncentrerats till ett antal städer och områden i Sverige. Jag tror att integrationen hade gått snabbare om invandrare hade blivit mer jämt fördelade över Sverige och i högre grad till orter där det fanns jobb och bostäder.

Du svarade åter igen inte på frågan....
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:40:35 följande:

Ja skolan och socialtjänsten agerar när de ser att barn far illa. Jag vet exempelvis att det händer att flyktingflickor blir omhändertagna om man misstänker att de utsetts för hedersvåld i hemmet.

I skolor med väldigt hög andel invandrarelever så kan det säkert vara svårt att hjälpa alla men jag tänker att situationen på sikt kan bli bättre nu när regeringen bestämt att flyktingar ska fördelas jämt i alla landets kommuner och kan man också komma bort från den segregation som det fria skolvalet har lett till där svenska elever väljer vissa skolor och invandrar barn andra så tror jag att det går att förbättra denna situation radikalt. 

OK, nu gjorde du det
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:40:35 följande:

Ett svar, men halvt och helt utan verklighetsförankring. ...eller tycker du kanske inte att de som inte får umgås eller bli kära i vem de vill far illa?

Spelar du dum eller fattar du verkligen inte att mörkertalet (i förhållande till vad din syster, skolkuratorer och socialen ser) är enormt?
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:39:35 följande:
    Det gäller hederskultur

Eftersom vissa personer här har svårt med förståndet eller viljan att fatta vad jag frågar om så gör jag ett inlägg som jag kan referera till utan att behöva skriva samma sak om och om igen.

Bland "ursvenskar" finns det en liten andel sjuka män som kontrollerar och slår. Riktigt vad det har sin grund i är oklart eftersom detta beteende inte är socialt accepterat och inte får stöd av någon skola eller vida spridd attityd bland Svenska män, utan snarare motarbetas aktivt av alla (som jag känner till). Inte osannolikt har det sin grund i en kombination av svag självkänsla, psykisk instabilitet och fysisk styrka. Vissa anser att det hänger ihop med en våldsbejakande manskultur, men mot det talar det faktum att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om i heterosexuella parrelationer.
    www.metro.se/nyheter/kvinnor-som-slar-man/EVHmjg!CYnvcimMyz2cI/

Undersökningen här tinyurl.com/h85htpm visar på ett massivt förtryck av en ganska stor grupp av Svenska flickor med utländsk bakgrund. Detta förtryck har enligt mig en betydande grund i följande:
    www.islamguiden.com/kladsel.shtml
    www.al-islam.org/principles-marriage-family-ethics-ayatullah-ibrahim-amini
    Förtrycket är omfattande, har kulturell/religiös bakgrund och befästs/reproduceras via både det Svenska skolsystemet och koranskolor. I dessa kretsar är hedersvåldet socialt accepterat, och inte sällan samarbetar flera släktingar i förtrycket mot en individ som inte vill rätta in sig i ledet.

Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern.

Nu lyfter du in våld i nära relationer i diskussionen. Har det verkligen med saken att göra? Jag vill också påpeka att hederskultur är vanligt bland kristna syrianer och kristna kurder och det är således inte bara ett muslimskt problem

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:46:18 följande:
    Spelar du dum eller fattar du verkligen inte att mörkertalet (i förhållande till vad din syster, skolkuratorer och socialen ser) är enormt?
    Det finns lika mycket mörkertal hos oss svensker, vilket alltid visar sig så fort en lag ändras, och en ny fråga blir "inne".

Så med 100% säkerhet, så skulle vi få se samma sak hända, om det plötsligt blev högsta mode att angripa den svenska idag dolda hederskulturen, det skulle vimla av svenskar som då trädde fram.., men tyvärr lär vi inte få se det hända ännu på ett tag.

Vi väljer ännu att titta bort, precis som vi gjorde när vi var världsledande på rasbiologi, det tog ända in på 80-90-talet innan nån ens vågade tag tag i det på allvar. Ett elände som faktiskt levde kvar ända till 1976.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-14 11:54:41 följande:
    Det finns lika mycket mörkertal hos oss svensker, vilket alltid visar sig så fort en lag ändras, och en ny fråga blir "inne".

Så med 100% säkerhet, så skulle vi få se samma sak hända, om det plötsligt blev högsta mode att angripa den svenska idag dolda hederskulturen, det skulle vimla av svenskar som då trädde fram.., men tyvärr lär vi inte få se det hända ännu på ett tag.

Vi väljer ännu att titta bort, precis som vi gjorde när vi var världsledande på rasbiologi, det tog ända in på 80-90-talet innan nån ens vågade tag tag i det på allvar. Ett elände som faktiskt levde kvar ända till 1976.
    Noterar att du åter igen försöker förringa situationen för invandrarflickor...

Kan du inte bara svara på en rak och enkel fråga - Menar du att en lika stor andel ursvenska flickor, som andelen flickor i undersökningen jag refererade till, blir bortgifta eller förbjudna att umgås med pojkar?

Ja eller Nej!
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:53:38 följande:

Nu lyfter du in våld i nära relationer i diskussionen. Har det verkligen med saken att göra? Jag vill också påpeka att hederskultur är vanligt bland kristna syrianer och kristna kurder och det är således inte bara ett muslimskt problem

Om du hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att jag gjorde det för att förekomma dem som menar att hedersförtryck/hedersvåld i första hand är ett manskulturellt problem och inte har med religion eller allmän kultur att göra.

...och åter igen - om du bara hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att länkarna om islam som jag postade var två tydliga och lätt funna exempel. Islam är en religion sprungen ur den "Mellanösternkultur" som finns där. Att det finns kristna med samma värderingar vet jag, och har jag aldrig förnekat. Om du inte ville eller kunde förstå den avslutande meningen "Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern." vet jag inte, men snälla ansträng dig!

Åter igen noterar jag att även du återkommande struntar att ta i den heta potatisen, utan väljer att trycka på saker jag inte har sagt och som vi inte är oense som. Hade varit kul om du kunde förstå det jag avslutade med:

"Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern."

...och svara på frågan hur vi skall hantera det omfattande problemet med flickor som växer upp i hem där hederskultur från Mellanöstern gäller?
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 13:21:57 följande:
    Om du hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att jag gjorde det för att förekomma dem som menar att hedersförtryck/hedersvåld i första hand är ett manskulturellt problem och inte har med religion eller allmän kultur att göra.

...och åter igen - om du bara hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att länkarna om islam som jag postade var två tydliga och lätt funna exempel. Islam är en religion sprungen ur den "Mellanösternkultur" som finns där. Att det finns kristna med samma värderingar vet jag, och har jag aldrig förnekat. Om du inte ville eller kunde förstå den avslutande meningen "Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern." vet jag inte, men snälla ansträng dig!

Åter igen noterar jag att även du återkommande struntar att ta i den heta potatisen, utan väljer att trycka på saker jag inte har sagt och som vi inte är oense som. Hade varit kul om du kunde förstå det jag avslutade med:

"Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern."

...och svara på frågan hur vi skall hantera det omfattande problemet med flickor som växer upp i hem där hederskultur från Mellanöstern gäller?

Jag tycker att det är du som så uppfångad av dina egna förslag att du inte kan ta till dig vad andra skriver.

Jag är övertygad om att flickor från mellanöstern som drabbats av hederskultur har mycket lättare att få hjälp i Sverige än i mellanöstern så om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit. Sedan är jag övertygad om att de invandrare som har kommit hit från andra delar av världen kommer att påverkas av det demokratiska och jämställda svenska samhället vilket innebär att problem med exempelvis hederskultur kommer minska med tiden. 

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?