• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-11-12 08:32:04 följande:
    Pizza är väl en svensk företeelse. Lite bröd, lite.....pålägg, av nåt lämpligt slag, värm skiten. Klart. Det är för helvete en varm macka. 

Lika svensk som falukorv. 

Sushi däremot...det vetifan. Det var det nog nån asiat som uppfann. Ris växer inget vidare bra i Svea Rike. Fast sushi ÄR gott. Precis som korv stroganoff. 

Jag gillar mångkultur (höll på å skriva mångkuktur, en jävla tur att jag upptäckte misstaget......!) I ALLA FALL, så gillar jag mångkultur. Vad hade systembolaget varit utan den danska ölen !!!  Jo, ett värdelöst varuhus.

Tack för ordet.

MHV //Anton 
    Klart sushi är helsvenskt, det är bara japsen som efterapat vår gravlax och våra sillinläggningar och vår surströmming!
    Ja surströmming är rätt vanligt i Japan och i många andra länder, t.ex Filippinerna, fan vet om inte vår kompis från Pakistan, sa att det fanns där med, så utlänningarna, dom bara envisas med att hitta på egna namn på våra helsvenska produkter. 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Glömde ju, tack-o-lov så har omvärlden hjälpt oss svenskar med att ge Sverige all credit för vår älskad nationalprodukt "fermented herring", till allmän förtret hos övriga länder.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 09:04:07 följande:
    Klart sushi är helsvenskt,

det är bara japsen som efterapat vår gravlax och våra sillinläggningar och vår surströmming!

Ja surströmming är rätt vanligt i Japan och i många andra länder, t.ex Filippinerna, fan vet om inte vår kompis från Pakistan, sa att det fanns där med, så utlänningarna, dom bara envisas med att hitta på egna namn på våra helsvenska produkter.  smile1.gif
    Det ante mig. Nu är det iofs riset som åsyftas när det handlar om sushi, inte den råa fesken men eftersom folk i allmänhet är lyckligt ovetande om denna oviktiga petitess, så blir jag ändå lite glad att den ursvenska surströmmingen har bidragit såpass till alla sushirestauranger som etablerat sig i Sverige. Tänk vad arbetstillfällen en maträtt som luktar så.....jävla.....vedervärdigt kan skapa. 

Otroligt

Sverige är.....unikt.

Nästan som Danmarkfast där har vi.....røde pølser. Och riktig øl. Och där kan vi köpa vin, eller redig öl, eller tom brännevin, och det kan vi göra på "ICA". Dvs Irma. På söndagar. Om du vill.

Ha en redigt skön lördag, VMB.Glad Det kommer jag få, NO DOUBT.....
    jag skall nämligen alldeles strax bege mig till den mest underbara kvinnaHjärta som våran gud har skapat. Min gudomliga HjärtaCelineHjärta

Mvh //Antoncowboyhorse.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-11 17:37:14 följande:

Folk i den här tråden som säger sig vara för mångkultur... fast inte när det begränsar jämlikhet, begränsar religionsfrihet, inskränker sekularisering eller demokratin, o.s.v. Fast är det då mångkultur? Efter vilka värderingar är man på det sättet selektiv i vad av andra kulturer och värderingar man kan acceptera?

Mitt svar är ja. Och jag ser det tvärt om. Det är monokulturivrarna som vill begränsar religionsfriheten, inskränka sekularisering och begränsar demokratin.

Om vi exempelvis tar sverigedemokraterna som stävar efter ett monokulturellt samhälle så vill de framhäva kristendomen i det svenska samhället samtidigt som de vill begränsa vad som ska vara tillåtet inom andra religioner (bl.a. har Jimmie Åkesson sagt att han vill förbjuda moskéer i Sverige) . SD driver således en politik som både begränsar religionsfriheten och sekulariseringen.

Vår demokrati vilar på de mänskliga rättigheterna och enligt de mänskliga rättigheterna så har alla rätt att utöva sin kultur. En hållbar demokrati förutsätter att de mänskliga rättigheterna respekteras så därför påverkas även demokratin i ett samhälle där inte fri kulturutövning råder.

Andra frågor som brukar lyftas fram i debatten om mång- och monokultur är jämställdhet och hederskultur men faktum är att vi inte  behöver gå särskilt många år tillbaka i tiden för att hitta exempel på att den svenska kulturen inte har varit jämställd eller hitta exempel på hederskultur även i den svenska kulturen.  Vi har emellertid genom opinionsbildning och med lagstiftning skapat ett samhälle som idag är mycket mer jämställt än tidigare och där hederskultur inte accepteras. Jag kan inte se att utveckling av det svenska samhället när det gäller dessa punkter har skett på bekostnad av den svenska kulturen.

Flyktingar som kommer till Sverige kommer ofta från samhällen som inte har kommit lika långt som det svenska när det gäller jämlikhet och hederskultur men i Sverige gäller likväl svenska regler och lagar och Sverige är lika intolerant mot ojämställdhet och hederskultur som tidigare. Förekommer det att någon inte behandlas jämställt och om det förekommer hederskultur så ska detta motarbetas med opinionsbildning och om så behövs med mer lagstiftning.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ullabellasekreterare
    Anton Chigurh skrev 2016-11-12 08:32:04 följande:
    Pizza är väl en svensk företeelse. Lite bröd, lite.....pålägg, av nåt lämpligt slag, värm skiten. Klart. Det är för helvete en varm macka. 

Lika svensk som falukorv. 

Sushi däremot...det vetifan. Det var det nog nån asiat som uppfann. Ris växer inget vidare bra i Svea Rike. Fast sushi ÄR gott. Precis som korv stroganoff. 

Jag gillar mångkultur (höll på å skriva mångkuktur, en jävla tur att jag upptäckte misstaget......!) I ALLA FALL, så gillar jag mångkultur. Vad hade systembolaget varit utan den danska ölen !!!  Jo, ett värdelöst varuhus.

Tack för ordet.

MHV //Anton 
    Jaså, är det verkligen så? Men varför är det aldrig vithyade svenskar som lagar pizzan? 

Ja ... precis som dumplings. Dumplings är också gott. Hmm. 

Mångkuktur är det vad nazisterna pratar om när de diskuterar "rasblandning" och våldtäkter? 

Jag föredrar den tjeckiska ölen.. Baron trenck, Staropramen, zlatopramen.. <3 

kram! 
  • Dorian Ertymexx
    MarkZ skrev 2016-11-12 07:42:22 följande:
    Mångkultur är bra om man gillar våld, rån, narkotika osv.
    Flera Svenska städer har blivit helt förstörd av invandringen. 
    Mhm. Så när det var våld, rån och massiv alkoholism i Sverige "före massinvandringen", vad berodde det då på? För du vet förstås att brottsligheten i stort har gått ned eller stått still (beroende på vilken typ man talar om) de senaste trettio åren?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-12 03:49:33 följande:
    Du kan ju prova själv att precisera? Vad tycker du är och inte är -valfritt-lands- kultur?

Det här är ju lite lustigt, för mångkulturförespråkare har i denna tråd vid flera tillfällen givit exempel på kultur de inte accepterar/stödjer, vilket i sig är rätt märkligt då det ändå är en del av det mångkulturalistiska konceptet, men om man fundera vidare på detta...enligt vilka värderingar är detta?
    Nej, det kan jag inte, för det är inte jag som kommer med sådana påståenden. Det är du som talar om "svenska värderingar", inte jag, jag tänker inte göra din hemläxa Tom! Tungan ute
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 00:16:13 följande:
    Jasså? Du har fortfarande inte berättat VAD det är. Utan det kan du liksom inte säga att det inte är samma som i land X eller Y.
    Kultur är en av de saker som man inte kan beskriv som enskilda element.
    Kulturella särdrag framträder vid jämförande studier.
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 15:11:17 följande:
    För du vet förstås att brottsligheten i stort har gått ned eller stått still (beroende på vilken typ man talar om) de senaste trettio åren?
    Troligen är det den berömda anmälningsviljan som minskat mest. Vissa vardagsbrott är det helt enkelt inte längre lönt att anmäla.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-11-12 16:38:18 följande:
    Troligen är det den berömda anmälningsviljan som minskat mest. Vissa vardagsbrott är det helt enkelt inte längre lönt att anmäla.
    Din teori håller inte. För att få ut ersättning från sin försäkring när man blivit utsatt för ett brott så krävs alltid en polisanmälan.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?