• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-11 19:10:26 följande:
    Jag väntar med spänning på vilka dessa värderingar är, som är svenska.
    De som ligger till grund för det samhälle vi byggt och utvecklat under århundraden och blev vad det blev före 2000-talets mångkulturalism.

Det är i alla fall inte de som är typiska för Vitryssland, Nordkorea, Iran och Kenya.

Den som tar ställning i frågan har rimligtvis själv lite koll på hur värderingar kan skilja sig åt mellan olika kulturer och delar av världen.

• Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-11 19:24:04 följande:
    De som ligger till grund för det samhälle vi byggt och utvecklat under århundraden och blev vad det blev före 2000-talets mångkulturalism.

Det är i alla fall inte de som är typiska för Vitryssland, Nordkorea, Iran och Kenya.

Den som tar ställning i frågan har rimligtvis själv lite koll på hur värderingar kan skilja sig åt mellan olika kulturer och delar av världen.

Jasså? Du har fortfarande inte berättat VAD det är. Utan det kan du liksom inte säga att det inte är samma som i land X eller Y.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-11 19:18:52 följande:
    Hur ska man diskutera värderingar om man aldrig preciserar dem? Det är som att säga att "du duger inte" till någon, men aldrig berätta VARFÖR hen inte duger.
    Du kan ju prova själv att precisera? Vad tycker du är och inte är -valfritt-lands- kultur?

Det här är ju lite lustigt, för mångkulturförespråkare har i denna tråd vid flera tillfällen givit exempel på kultur de inte accepterar/stödjer, vilket i sig är rätt märkligt då det ändå är en del av det mångkulturalistiska konceptet, men om man fundera vidare på detta...enligt vilka värderingar är detta?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-11 16:19:22 följande:
    Mycket prat om mat och annat mindre relevant i tråden...

Jag är för att svenska värderingar råder i det svenska samhället och där andra värderingar får stå tillbaka om de krockar. Det är för mig att vara mot mångkultur/mångkulturalism.

Vem tror på riktigt att sekularisering, demokrati, frihet och jämlikhet kan fortsätta sin utveckling opåverkat av att värderingar i motsatt riktning ges utrymme i samhället? För det är vad mångkultur innebär för mig.
    SD då? Självklart är jag oroad för utvecklingen där sd får större stöd och på sikt kanske också större makt. Det är inte vad jag anser värdefullt med svensk värderingskultur. Men de mest ivriga och högljudda sd-motståndarna verkar inte alls pigga på varken granskning eller kritik av frihetsbegränsande värderingar som kommer med invandring och dess påverkan på det svenska samhället, precis som det bara är sverigedemokrater, rasister, facister, nazister, islamofober som oroar sig. Resonemanget saknar logik.
    Det där Tom, det är nog det mest inlindade uttryck av rasism jag sett hittills, eller så är du för tillfället bara ovanligt förvirrad.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-11 17:37:14 följande:
    Folk i den här tråden som säger sig vara för mångkultur... fast inte när det begränsar jämlikhet, begränsar religionsfrihet, inskränker sekularisering eller demokratin, o.s.v. Fast är det då mångkultur? Efter vilka värderingar är man på det sättet selektiv i vad av andra kulturer och värderingar man kan acceptera?
    Men herregud, så länge vi all fritt kan välja, så ska du skita i hur andra vill forma sina liv.
    Men jag har förstått att du vill inskränka människor möjligheter att fritt få välja, och istället bagränsa dom möjligheterna till det du vill.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Såg ni Skavlan igår?
    Där var ledaren för Islands Piratparti med, hon imponerade stort på mig, och jag förstår att den väg PP valt att hantera problemet med etablissemanget, och att politiker inte lyssnat på folket gått hem.
    Vilken dröm om vi kunde få höra våra politiker anamma samma sätt att lyssna på folket, då skulle vi slippa allt jävla skitprat kring olika grupper vi nu dras med.

• MarkZ

Mångkultur är bra om man gillar våld, rån, narkotika osv.
    Flera Svenska städer har blivit helt förstörd av invandringen. 

• Farfallos
    Tom Araya skrev 2016-11-11 19:15:53 följande:
    Behöver man precisera vilka värderingar det handlar om? Antingen krockar de med de svenska eller så gör de inte det.

Jag vill dessutom att vi fortsätter utvecklas i samma riktning, exempelvis på områdena sekularisering och jämställdhet där det fortfarande finns mer att önska.
    Jo, men inte alla främmande värderingar krockar ju med våra på ett problematiskt sätt (precis som det där med mat som jag exemplifierade med), och jag skulle vilja ha en "oneliner" som definierar de oacceptabla värderingarna.

Och behöver man definiera dessa? - Ja, jag är inne på samma linje som du, att t.ex jämställdheten (ett område där vi till 99% har nått målet) inte får äventyras genom att vi accepterar och inkorporerar värderingar som jobbar i motsatt riktning. Men vad är kärnan i de värderingar som vi hyllar, och vad är kärnan i värderingar vi inte vill ha? 

Jag har själv funderat på detta, men kommer inte fram till något som jag tycker är helt 100, men kanske något i stil med: Oacceptabla värderingar och handlingar är de som angriper eller begränsar andra människors inre liv eller deras handlingar, antingen i ändlös ensamhet eller i jämbördigt interagerande med andra.

...men det är klart att här får man inte med "goda gärningar" som måste vara acceptabla.
  • Anton Chigurh
    Ullabellasekreterare skrev 2016-11-12 04:21:48 följande:
    Pizza, pizza är bra som fan.
    Och sushi! 
    Pizza är väl en svensk företeelse. Lite bröd, lite.....pålägg, av nåt lämpligt slag, värm skiten. Klart. Det är för helvete en varm macka. 

Lika svensk som falukorv. 

Sushi däremot...det vetifan. Det var det nog nån asiat som uppfann. Ris växer inget vidare bra i Svea Rike. Fast sushi ÄR gott. Precis som korv stroganoff. 

Jag gillar mångkultur (höll på å skriva mångkuktur, en jävla tur att jag upptäckte misstaget......!) I ALLA FALL, så gillar jag mångkultur. Vad hade systembolaget varit utan den danska ölen !!!  Jo, ett värdelöst varuhus.

Tack för ordet.

MHV //Anton cheers.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?