• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Höger
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-13 16:35:57 följande:

Jo, du vet, svarta, vita och bruna är individer, och individer gör inte alltid som majoriteten av en grupp. Oavsett vilken grupp det handlar om.

Det var inget svar på frågan. Du vill alltså inte kännas vid att ex de svarta vill ha en svart president mm mm. Låter det som ett samhälle i harmoni att folk röstar baserat på hudfärg hos kandidaterna?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-13 15:22:22 följande:
    Det låter som att din syn på monokulturalism är väldigt sd-färgad.
    Kan du försöka tänka i vidare banor, att monokulturalism kan finnas utanför sd, i en annan variant än den sd står för?
    KillBill skrev 2016-11-12 09:56:42 följande:

Vår demokrati vilar på de mänskliga rättigheterna och enligt de mänskliga rättigheterna så har alla rätt att utöva sin kultur. En hållbar demokrati förutsätter att de mänskliga rättigheterna respekteras så därför påverkas även demokratin i ett samhälle där inte fri kulturutövning råder.

Hur resonerar du kring kulturer som begränsar religionsfrihet, sekularisering och demokrati?Varför ska kultur motarbetas om vi ska ha mångkultur?

Ska jag tänka mig ett land med total religionsfrihet men där samhällets lagstiftning, skolväsende etc. är sekulariserat och där alla, i enlighet med de mänskliga rättigheterna har rätt att fritt utöva sin egen kultur? När jag gör detta så tänker jag på Sverige

Sverige är ett demokratiskt, sekulariserat land med religionsfrihet och det är inget som någon som flyttar till Sverige och som har med sig en annan kultur kan påverka. Om det flyttar människor som tar med sig andra kulturer till Sverige så kommer dessa människor och deras kulturer att utvecklas på samma sätt som svenskarna och den svenska kulturen har gjort (som jag har påpekat så var den svenska kulturen tidigare inte lika jämställd som idag, det svenska samhället var tidigare inte sekulariserat och religionsfriheten var tidigare inte lika självklar i Sverige som den är idag.

Kultur ska inte motarbetas men ingen kultur kan ställa sig över svensk lag. I Sverige är religionsfrihet, sekularisering (bl.a. i skolan), jämställdhet och demokrati reglerad i lagstiftning. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    Höger skrev 2016-11-13 16:46:31 följande:
    Det var inget svar på frågan. Du vill alltså inte kännas vid att ex de svarta vill ha en svart president mm mm. Låter det som ett samhälle i harmoni att folk röstar baserat på hudfärg hos kandidaterna?
    Nu låter du som en tvättäkta SD-anhängare, dom brukar åxå föra fram att dom har svarta och invandrare som röstar på dom.

Och som du kanske minns, så är en av Sveriges mest kända Nazister en tvättäkta blatte, att han sen även är av Sveriges mest kända polismördare, ja det är förstås en helt annan sak.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Höger
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 17:00:37 följande:

Nu låter du som en tvättäkta SD-anhängare, dom brukar åxå föra fram att dom har svarta och invandrare som röstar på dom.

Och som du kanske minns, så är en av Sveriges mest kända Nazister en tvättäkta blatte, att han sen även är av Sveriges mest kända polismördare, ja det är förstås en helt annan sak.

Skulle det vara relevant menar du?
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-13 16:46:31 följande:
    Att USA inte är ett samhälle i harmoni har inget med de svarta väljarna att göra. Hade det inte varit så svårt för svarta att komma till makten hade Obama inte varit en så stor grej, och då hade folk röstat mer efter politik. Framtida färgade presidentkandidater kommer inte ha den lyxen som Obama hade.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 16:34:24 följande:
    Jo i Sverige är vi det, det har vi lagar som ser till, ja det är t.o.m inskrivet i vår grundlag.
    Och det är en av anledningar till att många har valt att fly till Sverige, för här blir dom inte förföljda.

Och menar du kriminella som inte följer lagen, så ska dom givetvis lagföras, precis som alla andra lagbrytare.
    Nej, det är det inte, dels för att det är svårt att stifta lagar för allt och dels för att lagar kan ändras.

Sedan kan du ju fundera på vilka värderingar svensk lag är grundad på...

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 21:42:45 följande:
    Det är ingen splittring som har med kultur att göra, utan med klass och ekonomi. Och det är inget nytt, det har däremot växt med nyliberal politik.

USA har ALLTID varit en mångkultur, så att skylla kravallerna på det är milt sagt fånigt. Kravaller kommer inte av mångkultur, utan av frustration hos medborgare, oavsett kulturell bakgrund.

Nja, det är vad Trump är ett utmärkt exempel på. Men han fick en knapp fjärdedel av rösterna från de röstberättigade, och anses pålitlig och kompetent av ännu färre.
    De socioekonomiska effekterna har definitivt koppling till hur integrationen fungerar.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-13 16:48:52 följande:

Ska jag tänka mig ett land med total religionsfrihet men där samhällets lagstiftning, skolväsende etc. är sekulariserat och där alla, i enlighet med de mänskliga rättigheterna har rätt att fritt utöva sin egen kultur? När jag gör detta så tänker jag på Sverige

Du väljer att i alla dina svar på direkta frågor att bortse från att det finns kulturer som begränsar individens egna val av kultur, religion. Det är att göra det lite för lätt för sig i en diskussion om kultur och värderingar.

Sverige är ett demokratiskt, sekulariserat land med religionsfrihet och det är inget som någon som flyttar till Sverige och som har med sig en annan kultur kan påverka. Om det flyttar människor som tar med sig andra kulturer till Sverige så kommer dessa människor och deras kulturer att utvecklas på samma sätt som svenskarna och den svenska kulturen har gjort (som jag har påpekat så var den svenska kulturen tidigare inte lika jämställd som idag, det svenska samhället var tidigare inte sekulariserat och religionsfriheten var tidigare inte lika självklar i Sverige som den är idag.

Ja och varför är det just så och just i Sverige, medan det finns många andra länder som inte haft samma utveckling?

Kultur ska inte motarbetas men ingen kultur kan ställa sig över svensk lag. I Sverige är religionsfrihet, sekularisering (bl.a. i skolan), jämställdhet och demokrati reglerad i lagstiftning. 

Om lagen står mot kultur som man är för så kan man ändra lagen, eller hur!?
    Du vet mycket väl att lagar ändras med tiden.
    Stödjer du lagstiftningen eller vill du att den ändras i detta fall? Motivera?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-13 22:16:56 följande:
    Du väljer att i alla dina svar på direkta frågor att bortse från att det finns kulturer som begränsar individens egna val av kultur, religion. Det är att göra det lite för lätt för sig i en diskussion om kultur och värderingar.

Ja och varför är det just så och just i Sverige, medan det finns många andra länder som inte haft samma utveckling?Om lagen står mot kultur som man är för så kan man ändra lagen, eller hur!?
    Du vet mycket väl att lagar ändras med tiden.
    Stödjer du lagstiftningen eller vill du att den ändras i detta fall? Motivera?

Det är du som har en naiv syn ?svensk kultur? respektive ?andra kulturer?. Det är faktiskt inte så att alla som är födda i Sverige av svenska föräldrar och i en svensk kultur är tillåtande till individens egna val av levnadssätt och individens val av religion. Det är inte heller så att alla som är födda i Sverige av svenska föräldrar och i en svensk kultur är positiv till ett mer jämställt samhälle. Tittar man på människor från andra länder så kommer du att finna samma sak. Det finns människor som är reaktionära och människor som är liberala i sin syn på kultur, religion och i sin syn på jämställdhet.  Så kommer det alltid vara och jag önskar verkligen inte ett samhälle där staten bestämmer vad man får tycka eller tänka.

Det centrala i diskussionen tycker jag är att varken några fundamentalistiska svenska församlingar (t.ex. Livets ord, Jehovas vittnen eller Laestadianerna) eller fundamentalistiska församlingar från andra religioner exempelvis ortodoxa eller muslimska ska påverka andra individers rätt till ett fritt val, rätt att välja sin religion eller kultur. Här bör samhället jobba med opinionsbildning men också med att erbjuda samhällsstöd (genom socialtjänst, skolkurator etc.) för de som är drabbade. 

När det gäller vissa frågor exempelvis jämställdhet så kan och bör bidragssystem och lagstiftning utformas för att samhället i en snabbare takt blir mer jämställt. 

Att människor med en viss kultur utvecklar en liberal inställning till religion, jämställdhet etc. innebär inte att kulturen är borta. Jag tror att starka kulturer såsom den svenska, kurdiska, syrianska, finska eller någon arabisk afrikansk kultur kan leva sida vid sida i ett svenskt samhälle som präglas av demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet precis som den svenska, samiska och judiska kulturen har levt sida vid sida under århundraden.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Farfallos

Hur ställer du dig då till den kultur som har koranen som ledstjärna och som säger att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte män blir upphetsade, och som för att upprätthålla familjens heder ska tvingas gifta sig med en partner utvald av familjen? Ska även de familjerna och fäderna få utöva sin kultur/religion mot sina döttrar?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?