• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • asta66
    Världsmedborgare skrev 2016-11-16 10:58:51 följande:
    Tvärtom, tro mig, jag vet hur det ser ut genom det jag är involverad i, och att det inte går att peka ut nån grupp, religion eller va fan du vill.
    Eländet finns precis överallt, inom alla religioner, inom alla samhällsgrupper, det är bara mer eller mindre synligt.., minst synligt längst upp i samhället, och mest synligt bland de lägre samhällsklasserna, precis som det alltid varit.

Så ger vi oss på en grupp och stävjar de övergrepp som sker där, så är det som att tillåta det i andra, och så kan vi inte göra.

Faktiskt är det bästa vi kan göra, det är att erkänna att vi dras med samma elände själva.
    Upp med skiten till ytan, gör folk medvetna om det, och låt dom förstå att vi verkligen vill göra nåt åt det.
    Då kommer vi samtidigt att kunna hävda, att vi inte behandlar religioner eller kulturer olika, och slipper dras med den debatten.
    Men vi svenskar är väl hyfsat bra på det. Tyvärr är vi lite okritiska när det gäller andras seder och bruk. Och framförallt otydliga med vad som gäller här i Sverige.
  • Världsmedborgare
    asta66 skrev 2016-11-19 07:27:59 följande:
    Men vi svenskar är väl hyfsat bra på det. Tyvärr är vi lite okritiska när det gäller andras seder och bruk. Och framförallt otydliga med vad som gäller här i Sverige.
    I en jmf med omvärlden är vi säkert "bra", men vi har en ovilja att stävja eländet som finns bland de svenska religiösa grupperna.
    Antar det beror på en gammal rädsla för att stöta sig med dessa grupper, det är fortfarande lite av tabu att anklaga dom för nåt ö.h.t, om det inte är regelrätt kriminalitet, så vi låter dom vara ifrad, tyvärr.
    Och jag är säker på att du förstår, att det betyder mörkertal som ev kan vara stora, vi vet helt enkelt inte hur det ser ut i sin helhet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Tvärtom, tro mig, jag vet hur det ser ut genom det jag är involverad i, och att det inte går att peka ut nån grupp, religion eller va fan du vill.
    Eländet finns precis överallt, inom alla religioner, inom alla samhällsgrupper, det är bara mer eller mindre synligt.., minst synligt längst upp i samhället, och mest synligt bland de lägre samhällsklasserna, precis som det alltid varit.

Så ger vi oss på en grupp och stävjar de övergrepp som sker där, så är det som att tillåta det i andra, och så kan vi inte göra.

Faktiskt är det bästa vi kan göra, det är att erkänna att vi dras med samma elände själva.
    Upp med skiten till ytan, gör folk medvetna om det, och låt dom förstå att vi verkligen vill göra nåt åt det.
    Då kommer vi samtidigt att kunna hävda, att vi inte behandlar religioner eller kulturer olika, och slipper dras med den debatten.
    Dina försök att släta över och försöka ändra fokus genom att peka på att andra också gör fel är rätt genomskinliga. Om du haft något verkligt intresse av att diskutera vad du anser vara felaktiga beteenden hade du kunnat ta upp själva beteendet istället för att använde en "men de gör ju också fel" taktik.

Det finns i grunden inget som skiljer dig från dina meningsmotståndare. Förutom lite mer hycklande.
  • Tom Araya
    Då är det bättre att tillåta allt, hur människorättsvidriga värderingar det än är?
  • jansan

Har aldrig och kommer aldrig, se någon fördel med att blanda ut allt och alla..

Aldrig sett / hört någon ge en vettig poäng på det heller

• Dorian Ertymexx
    jansan skrev 2016-11-22 22:49:03 följande:
    Har aldrig och kommer aldrig, se någon fördel med att blanda ut allt och alla..
    Aldrig sett / hört någon ge en vettig poäng på det heller
    Så du dricker din saft utan att späda ut den med vatten? Kaxigt... eller korkat. Välj själv vilket.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-22 22:01:08 följande:
    Då är det bättre att tillåta allt, hur människorättsvidriga värderingar det än är?
    Likhet inför lagen varkar då inte vara din grej...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-23 08:46:23 följande:
    Likhet inför lagen varkar då inte vara din grej...
    I en riktig mångkultur måste såklart lagen anpassas för alla kulturer, vad är det annars för mångkultur?
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-23 13:38:38 följande:
    I en riktig mångkultur måste såklart lagen anpassas för alla kulturer, vad är det annars för mångkultur?
    En vettig en?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?