• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya

Istället för att närma sig svensk kultur och svenska värderingar är det vissa som istället går åt andra hållet och radikaliseras, här är ett exempel:

Terroristen som radikaliserades i Sverige

Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris och Bryssel. Nu kan Uppdrag granskning avslöja hans koppling till ett våldsbejakande islamistiskt nätverk i Sverige. En grupp vars centralperson Säpo förgäves försökt stoppa i över 15 år.

www.svt.se/ug/terroristen-som-radikaliserades-i-sverige

• Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 11:39:42 följande:
    Ahaaa. Så med din logik då, så accepterar man i Sverige våldtäkt, mord, läktarvåld, övergrepp på barn och trafficking? Jag menar, sådant förekommer ju, så uppenbarligen måste vi ha accepterat det...
    Jo, du har så rätt - Det är naturligtvis inget nytt under solen och ska ju naturligtvis inte uppmärksammas som en nyhet...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6579650
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-30 14:10:47 följande:
    Istället för att närma sig svensk kultur och svenska värderingar är det vissa som istället går åt andra hållet och radikaliseras, här är ett exempel:

Terroristen som radikaliserades i Sverige

Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris och Bryssel. Nu kan Uppdrag granskning avslöja hans koppling till ett våldsbejakande islamistiskt nätverk i Sverige. En grupp vars centralperson Säpo förgäves försökt stoppa i över 15 år.

www.svt.se/ug/terroristen-som-radikaliserades...

Och vad skulle du mena med det, så ser det ju ut i Sverige med våra egna svenskar, där vi har väldigt radikaliserade människor på yttersta högerkanten, som definitivt inte har nåt med vad du hävdar är svensk kultur, att göra.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Kalle
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 11:39:42 följande:
    Ahaaa. Så med din logik då, så accepterar man i Sverige våldtäkt, mord, läktarvåld, övergrepp på barn och trafficking? Jag menar, sådant förekommer ju, så uppenbarligen måste vi ha accepterat det...
    Om vi accepterat det hade vi inte haft lagar mot det. Det finns å andra sidan länder där kvinnans vittnesmål är värt hälften av en mans och där någon måste ha sett våldtäkten för att det ska räknas som våldtäkt (och räknas det inte som våldtäkt har kvinnan haft sex utanför äktenskapet och kan straffas för det).
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-11-26 14:18:20 följande:

Tack och lov har den engelska kvinnan nu friats och har nu återvänt till Storbritannien.

Det finns ytterligheter i alla kulturer, även inom den svenska. Det finns exempelvis svenskar som använder antidemokratiska metoder för att förändra samhället i den riktning de vill och exempelvis sprayar hakkors på moskéer eller försöker bränna ner flyktingförläggningar. Men det är väl inte egenskaper som du förknippar med den svenska kulturen? De allra flesta muslimer är inte fundamentalistiska i sin syn på islam och det är därför lika fel att beskriva den arabiska kulturen genom att lyfta fram extrema exempel som att beskriva den svenska kulturen genom att fokusera på fylla, ohämmad sex, självmord, hakkors och mordbränder.

Ser det likadant ut i Saudiarabien och Sverige? Har kvinnor samma fri-het och rättigheter där? Eftersom du inte verkar tycka att det finns skillnader.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2016-11-30 02:45:50 följande:

Till er mångkulturalister som hänvisar till svensk lag och inte tror lagen kan anpassas efter annan kultur...

TRYCKFRIHETSFÖRORDNINGEN 250 ÅR
    Politiker vill stoppa kränkande satirbilder
    Publicerat måndag 28 november kl 04.50
    Leif Walterum: Man behöver sätta en gräns
    (1:25 min)

Var tredje politiker i Skaraborg tycker att det ska vara förbjudet att publicera bilder som kan vara kränkande för religionsutövare.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6571406

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdrag Granskning - Anpassning av Svensk lag till islam (2005)
    Innan upplysningstiden präglade religionen även starkt Sverige och andra västerländska och nordliga länder. Efter upplysningstiden har istället vetenskapen varit det centrala och så vill jag att det ska förbli. Vi har märkt ett ökat kunskapsförakt och en ökad skepsis mot forskning de senaste åren. Trump är en del av detta. Med starkt inflytande från kulturer som är starkt präglade av religion kan detta få en extra skjuts, som i ditt exempel. Detta är jag väldigt rädd för. Jag vill ha ett samhälle där vetenskapen ha en stark ställning, där religionen tillhör den privata sfären, där kvinnor och män är jämställda och där homosexuella har samma rättigheter som andra.
  • K Kalle

Värt att upprepa:

DN: "Arbetsförmedlingen får böta 60 000 kronor för att ha gjort sig skyldig till diskriminering av en muslimsk man som hade fått sin ersättning indragen efter att ha vägrat skaka hand med företagets kvinnliga vd.

Diskrimineringsombudsmannen Katri Linna är nöjd: ?Det innebär att alla personer i Sverige som är aktivt troende har en större möjlighet att hävda sin tro i sitt dagliga liv. Att man inte tar religionen som en intäkt att dra undan rättigheterna.?

Rättigheterna? Vilka rättigheter pratar DO om? Att diskriminera den kvinnliga vd:n för att hon är kvinna? Är det dessa rättigheter DO välkomnar?"

Hur kommer det sig att "vi" så lätt viker oss just när det gäller mäns och kvinnors lika värde? Om det gällt att slå barn eller att vägra hälsa på judar, hade DO då stöttat vederbörande?

• Femhenist
    K Kalle skrev 2016-12-13 13:33:41 följande:

Värt att upprepa:

DN: "Arbetsförmedlingen får böta 60 000 kronor för att ha gjort sig skyldig till diskriminering av en muslimsk man som hade fått sin ersättning indragen efter att ha vägrat skaka hand med företagets kvinnliga vd.

Diskrimineringsombudsmannen Katri Linna är nöjd: ?Det innebär att alla personer i Sverige som är aktivt troende har en större möjlighet att hävda sin tro i sitt dagliga liv. Att man inte tar religionen som en intäkt att dra undan rättigheterna.?

Rättigheterna? Vilka rättigheter pratar DO om? Att diskriminera den kvinnliga vd:n för att hon är kvinna? Är det dessa rättigheter DO välkomnar?"

Hur kommer det sig att "vi" så lätt viker oss just när det gäller mäns och kvinnors lika värde? Om det gällt att slå barn eller att vägra hälsa på judar, hade DO då stöttat vederbörande?

Det kan man verkligen undra!
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-09 10:12:20 följande:
    Och vad skulle du mena med det, så ser det ju ut i Sverige med våra egna svenskar, där vi har väldigt radikaliserade människor på yttersta högerkanten, som definitivt inte har nåt med vad du hävdar är svensk kultur, att göra.
    Vad jag menar är att den effekt det svenska samhället och svenska eller sk "humanitära" värderingar enligt vissa påstås ha för imigrerade från andra kulturer uppenbarligen fallerar emellanåt...
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?