• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-25 07:01:46 följande:
    VILKEN "hög frekvens"! Det är inte högre frekvens bland invandrare än bland svenskar!
    Varför spelar du dum hela tiden? ...eller fattar du verkligen inte hur det är? Du svarar ju konsekvent på ett sätt som utgår ifrån ett medvetet missförstånd och du lägger ord i min mun. På ett vis verkar du inte alls bakom, men du gör dig själv pinsamt dum när du håller på som du gör, och det driver ju ingen dialog framåt då dina meningsmotståndare pga din (eventuellt) spelade dumhet måste förklara samma saker om och om igen. Du vet ju (eftersom jag har förklarat detta förut) vad jag menar med "hög frekvens", men jag kan ta det igen.

Undersökningen som www.varkenhoraellerkuvad.se/ har gjort och som jag har refererat till tidigare visar på "hög frekvens" av förtryck mot "invandrartjejer". Det är så uppenbart mycket högre frekvens av detta förtryck i de invandrartäta förorterna än det är bland "ursvenskar". Har du något sakligt att invända mot detta eller ska du åter igen medvetet missförstå och komma med dumma motfrågor?
  • Error
    Tom Araya skrev 2016-11-24 01:54:21 följande:
    Det är skillnad på kultur som helhet och kultur som samhällssystem. Det senare omfattar främst de värderingar vi lever efter i samhället.
    Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
    Motsatsen till mångkultur är att  varenda människa ska assimileras och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan. Och så är det faktiskt i många länder. Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting. Jag vet att väldigt få svenskar kan tänka sig hur det skulle va, eftersom ett av våra största problem är alla stackars kvinnor som inte får visa sina bröst på facebook. 
    Som de flesta mångkulturalister vägrar du att ta ställning när olika kulturer krockar med varandra, vilket är den enda punkt där jag tydligt tar ställning för svensk kultur, vilket jag då räknar som monokultur.

Kultur kan bara krocka med annan kultur utanför ens privata och individuella sfär, alltså finns inget hinder för varken tro eller annat i livet som inte påverkar någon annan.

Du räknar upp en mängd kulturella fenomen, men redan i inledning av det citerade stycket tar du ställning för att detta är kultur man kan ta med sig och leva efter även i det svenska samhället, annars är det "som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan".
    Kan inte barn och kvinnor som lever i exempelvis Saudiarabien, Indien, Turkiet m.fl. länder känna att de just påtvingas något de kanske inte valt själva om de var fria att välja?
    Ser du inte själv hur motsägelsefull din text är?

Vilket samhälle, vilken kultur och vilka värderingar tar du ställning för?Vilken frihet adderar du till svensk samhälle med kultur (och nu snackar vi värderingar igen, inte mat, musik o.dyl) från Somalia, Iran, Afghanistan m.fl. som inte redan finns i svensk kultur?
    Mångkultur är också viktigt för att skapa förståelse mellan olika folkgrupper (alltså Förståelse, inte nödvändigtvis Medhåll). Det får man inte genom att gå på fördomar och sånt man läser, man måste mötas och inse att det finns individ bakom. Det är lite det jag kan tycka Sverige misslyckats med när man ser på invandrare i förorterna som inte lyckats komma in i samhället. 
    Detta vore givetvis mycket lättare om svenskar generellt inte var så snabba med att döma ut ett visst folk. T.e.x. om en snorunge som råkar ha svart hår går före dem i Ica-kön, är det tillräckligt för att döma ut alla muslimer? Hade det varit en svensk hade man knappast dömt ut alla kristna eller icke religiösa eller blonda pojkar bara för det. 
    Ibland kan jag bli väldigt trött på svenskens ständiga försiktighet ("Får jag låna en tia, du får den tillbaks imon kl. 09.00!")  och behov av anonymitet, på samma sätt som jag kan bli väldigt trött på somalien som pratar alldeles för högt och ungen som skriker på bussen.
    Det här var inget större problem före mångkulturalism. Invandring på 50-, 60-, 70-, och 80-talet intergrerades mycket bättre eftersom det fanns ett väl fungerande samhälle med en tydlig kultur att intergreras i.
    Det började sakta bli sämre på 80-talet, men framförallt under 2000-talet.

Jag är rätt övertygad om att du överdriver svenskar som särskilt fördomsfulla och jag är lika säker på att du saknar belägg för det.Är det här att förespråka mångkultur för dig?
    Återigen motsägelsefullt när man jämför med det du skrivit längre upp i ditt inlägg.
    Och angående språket. Klart att man i första hand ska arbeta med att lära folk svenska, men utöver det är väl bara språk en tillgång? När jag gick i skolan kunde man välja mellan franska, spanska och tyska, säkert ännu fler nu. Idag serveras det endast ekologisk mat och det delas det ut surfplattor till 6-åringar i skolan, så tro fan vi har råd med ett språk till :D 
    Kan inga andra språk än svenska (och möjligtvis engelska) läsas i svensk grundskola idag?

I övrigt håller jag med dig här, språk är en tillgång.

Jag räknade upp ett antal exempel - För att demonstera hur det ser ut i övriga länder, som kränker vad vi i västvärlden kallar mänskliga rättigheter och hur vårt samhälle kan komma att se ut om vi endast tillåter svensk kultur. Tänkte snarare att det skulle leda till frågeställningen om det är ett sånt samhälle vi vill ha. Samt att detta är vad folk flyr från, och i så fall skulle möta samma förtryck i Sverige.

Sen är religionsfrihet en sak (som jag förespråkar) och utbildning och samhällsstyre en annan. Det skulle helt enkelt vara en omöjlighet  att tillgodose allas religösa tro i ett samhälle, därför anser jag att det bästa är om vi inte blandar in religion. Tycker egentligen det går att skilja på religion och kultur. Det finns t.e.x. folk som uppfostras i en strikt religiös miljö och andra som växer upp i en sekulär miljö. Även om de teoretiskt sätt tillhör samma religion är det två skilda kulturer. 

Med tanke på att det går allt bättre för extremhögern, med störst stöd från landsbygden som inte har så mycket invandrare. Kan det va nåt annat än fördomar de går på? Känner flera potentiella sd-väljare som aldrig kommit i kontakt med nåt utländsk, mer än via charterresor till Grekland. Det finns också en fixering kring vart folk kommer från. Ingen är intresserad av en en svensk våldtäktsman och mördare, I värsta fall hänvisar man till psykisk störning, men om det är en muslim som gjort sej skyldig till liknande brott är det helt plötsligt kulturrelaterat. 
  • Magdalena03
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-25 07:01:46 följande:

VILKEN "hög frekvens"! Det är inte högre frekvens bland invandrare än bland svenskar!

Jo, det är det.
  • Magdalena03
    Alica90 skrev 2016-11-25 03:43:46 följande:

Ingen mångkultur = ingen kebabpizza

Sug på den ni, SD-nissar!

Vi kan behålla kebabpizzan.

Det jag tröttnat på är gäng av invandrarkillar som kastar sten på bussar och parkarbetare och skriker jag skall döda dig din hora.

Jag har också tröttnat på gäng av invandrarkillar som förstör och trakasserar bilbiotekspersonalen, nu tvingades man i veckan stänga två bibliotek i min kommun.

Bland annat.
  • Dorian Ertymexx
    Magdalena03 skrev 2016-11-25 16:42:08 följande:
    Jo, det är det.
    Nej det är det inte.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:

Jasså? Finns det bland "PK-eliten" folk som accepterar detta? Jag ser gärna exempel på detta.

Så - att läktarvåld ingår i idrottskulturen betyder alltså att vi omfamnar och accepterar läktarvåld när vi uppmuntrar idrottskulturen? Det är faktiskt precis vad du säger!

Lyckligtvis har du fel. Vi kan gilla mångkultur, utan att acceptera exakt allt med de nämnda kulturerna. Vi accepterar motorfantaster och deras post-raggarkultur, men vi accepterar inte kriminella mc-ligor för det. Vi accepterar rikemanskultur, men vi accepterar verkligen inte skattefusk för det.

Du förstår inte, du är selektiv med vad du anser är acceptabalt av utländsk kultur och din selektivitet är utefter svenska värderingar eller med svensk kultur överenstämmande värderingar, inte ryska, iranska eller irländska värderingar. Med sådant synsätt är ju inte andra kulturer likställda med svensk kultur i Sverige, vilket är precis det jag avser med min syn på mono- vs mångkultur, vilket tydligt borde ha framgått vid det här laget om man hängt med i mina inlägg.

En kultur vars värderingar kapas till förmån för de svenska kan ju inte längre anses vara genuin utan är en försvenskad variant. Om det är att se som mångkultur så blir begreppet väldigt förvirrande, för var finns då de genuina monokulturer som kan bli en del av en mångkultur om det räcker med att det finns folk från andra länder, med ett annat modersmål och andra traditioner för att landet ska räknas som en mångkultur?

För att förtydliga, ett svensk samhälle som domineras av svensk kulturs värderingar, men som kan innehålla inslag av andra kulturer som en naturlig del av invandring är för mig inte riktigt en mångkultur. Det finns ingen för samhället betydande skillnad hos befolkningen för begreppet mångkultur om vi alla lever utefter samma värderingsgrund. Som folk kanske, men inte som samhälle och samhällssystem.
    Dock kan ett sådant samhälle komma närmare begreppet mångkultur med en mångkulturalistisk politik och här anser jag att vi nu balanserar på gränsen.

Du kan ju förstås argumentera för ett annat sätt att se på saken, men gör det då efter vedertagna och erkända begrepp samt att det då går att se vad som verkligen är mono- respektive mångkultur.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:
    Vi accepterar kristen och muslimsk kultur, men vi accepterar verkligen inte hederskultur, och det oavsett om det kommer från utländsk eller svensk kulturgren. Det är liksom inte allt eller inget.
    "Vi accepterar..."? Jag håller inte alls med dig. Jag accepterar inte hur man i religiösa kulturer begränsar varandra, i synnerhet kvinnor och barn. Jag kan inte acceptera en kultur där man ser sina barn som en del av en religiös samhörighet de inte själva får välja. Jag accepterar inte Sharia som en del av svenskt rättssystem.
    Jag kan inte se kultur som kristen eller muslimsk kultur om vi kapar bort de värderingar som strider mot vår svenska syn på lag och rätt, fri- och rättigheter.
  • Tom Araya
    Error skrev 2016-11-25 12:59:27 följande:
    Jag räknade upp ett antal exempel - För att demonstera hur det ser ut i övriga länder, som kränker vad vi i västvärlden kallar mänskliga rättigheter och hur vårt samhälle kan komma att se ut om vi endast tillåter svensk kultur.
    Tänkte snarare att det skulle leda till frågeställningen om det är ett sånt samhälle vi vill ha. Samt att detta är vad folk flyr från, och i så fall skulle möta samma förtryck i Sverige.
    Du kan ju börja då med att räkna upp det som i svensk kultur kränker det vi i västvärlden kallar mänskliga rättigheter.

Sedan kan du räkna upp vilka förbättringar enligt västländsk syn på mänskliga rättigheter vi får genom att addera kulturer som avviker från västerländsk syn på mänskliga rättigheter.

Du kan även räkna upp vad du anser vore förtryck genom att leva efter svensk kultur jämfört med iransk, saudiarbaisk eller afghansk kultur, särskilt som kvinna.
    Sen är religionsfrihet en sak (som jag förespråkar) och utbildning och samhällsstyre en annan. Det skulle helt enkelt vara en omöjlighet  att tillgodose allas religösa tro i ett samhälle, därför anser jag att det bästa är om vi inte blandar in religion. Tycker egentligen det går att skilja på religion och kultur. Det finns t.e.x. folk som uppfostras i en strikt religiös miljö och andra som växer upp i en sekulär miljö. Även om de teoretiskt sätt tillhör samma religion är det två skilda kulturer. 
    All kultur försespråkar inte samma nivå av sekularitet och religionsfrihet som den västerländska och inte minst den svenska, det är du medveten om va?
    Vad är mångkulturalistiskt med att inte infoga utländsk teokratisk auktoritet i svenskt samhälle?
    Med tanke på att det går allt bättre för extremhögern, med störst stöd från landsbygden som inte har så mycket invandrare. Kan det va nåt annat än fördomar de går på? Känner flera potentiella sd-väljare som aldrig kommit i kontakt med nåt utländsk, mer än via charterresor till Grekland. Det finns också en fixering kring vart folk kommer från. Ingen är intresserad av en en svensk våldtäktsman och mördare, I värsta fall hänvisar man till psykisk störning, men om det är en muslim som gjort sej skyldig till liknande brott är det helt plötsligt kulturrelaterat. 
    Ja, det kan man fråga sig. Prova med att ställa frågan i en relaterad tråd och riktad till någon med god insyn.

• Tom Araya
    Alica90 skrev 2016-11-25 03:43:46 följande:

Ingen mångkultur = ingen kebabpizza

Sug på den ni, SD-nissar!

Tänk efter, om utländska maträtter eller andra kulturella "fenomen" är det som avgjort gör ett land till en mångkultur så är alla länder mångkulturer och då försvinner alla egna kulturer som i sin tur är grunden till begreppet mångkultur och kvar har vi då bara en global kulturmix.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-25 23:04:47 följande:
    Du förstår inte, du är selektiv med vad du anser är acceptabalt av utländsk kultur och din selektivitet är utefter svenska värderingar eller med svensk kultur överenstämmande värderingar, inte ryska, iranska eller irländska värderingar. Med sådant synsätt är ju inte andra kulturer likställda med svensk kultur i Sverige, vilket är precis det jag avser med min syn på mono- vs mångkultur, vilket tydligt borde ha framgått vid det här laget om man hängt med i mina inlägg.

En kultur vars värderingar kapas till förmån för de svenska kan ju inte längre anses vara genuin utan är en försvenskad variant. Om det är att se som mångkultur så blir begreppet väldigt förvirrande, för var finns då de genuina monokulturer som kan bli en del av en mångkultur om det räcker med att det finns folk från andra länder, med ett annat modersmål och andra traditioner för att landet ska räknas som en mångkultur?

För att förtydliga, ett svensk samhälle som domineras av svensk kulturs värderingar, men som kan innehålla inslag av andra kulturer som en naturlig del av invandring är för mig inte riktigt en mångkultur. Det finns ingen för samhället betydande skillnad hos befolkningen för begreppet mångkultur om vi alla lever utefter samma värderingsgrund. Som folk kanske, men inte som samhälle och samhällssystem.
    Dock kan ett sådant samhälle komma närmare begreppet mångkultur med en mångkulturalistisk politik och här anser jag att vi nu balanserar på gränsen.

Du kan ju förstås argumentera för ett annat sätt att se på saken, men gör det då efter vedertagna och erkända begrepp samt att det då går att se vad som verkligen är mono- respektive mångkultur.

"Vi accepterar..."? Jag håller inte alls med dig. Jag accepterar inte hur man i religiösa kulturer begränsar varandra, i synnerhet kvinnor och barn. Jag kan inte acceptera en kultur där man ser sina barn som en del av en religiös samhörighet de inte själva får välja. Jag accepterar inte Sharia som en del av svenskt rättssystem.
    Jag kan inte se kultur som kristen eller muslimsk kultur om vi kapar bort de värderingar som strider mot vår svenska syn på lag och rätt, fri- och rättigheter.

Du vet att jag inte är svensk va? Jag är i min bakgrund mångkulturell. Östeuropé, latinamerikan, uppväxt i Sverige och med en massa annat i ryggsäcken. Så nej, jag ser inte bara det svenska.

Om du läst lite längre hade du märkt att jag skrev att INGEN accepterar sådant. Till och med de flesta muslimer är mot sådant. Det är samma sorts rötägg som sysslar med hedersvåld inom islam som inom kristendom som bland de helsvenska familjerna.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?