• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-15 01:05:39 följande:
    Katolicism rättare sagt, som fortfarande är en viktig del av kulturen i vissa länder.

Men jag antar att mångkulturalisterna inte tror att några hundra tusen katoliker har betydelse heller för den kulturella utvecklingen i Sverige...
    Vet du, bra att du frågar just det. För inte så länge sedan så var en del svenskar LIVRÄDDA för katoliker. När de började komma till Sverige så spreds det en massa rykten som väckte oro, rykten som är nästan löjligt lika de som nu sägs om muslimerna: katoliker skaffar en massa barn, de kommer ta över, de har en främmande kultur som inte passar med oss protestanter, praktiskt taget allt det som nu sägs om muslimer sades om katolikerna. Men de kom ändå.

Numer bor det troligen hundratusentals katoliker i Sverige. Jag har inte märkt något försök till att tvångsomvända alla med något slags invkisition för att få oss alla att helga påven. Och eftersom du inte ens verkar märkt att de finns här, så visar det på att mångkultur fungerar alldeles utmärkt, så fort folk lagt sina rädslor åt sidan och behandlar folk som folk.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-11-14 20:02:18 följande:

Du har en mycket märklig syn på kultur. Du verkar tro att kulturer (framförallt kulturer från andra länder) eroderas om de anammar universella rättigheter som jämlikhet, rätten att själv välja partner, sexualitet, osv. men så är det självklart inte.   

Tom Araya skrev 2016-11-15 01:00:11 följande:
    Självklart gör de det, när det handlar om kultur i meningen värderingar.

Iransk kultur i enbart meningen mat, musik, högtider och sådant medan värderingarna man efterlever är av europeisk modell är ju inte iransk kultur utan någon slags mix eller hybrid.

·        Men det måste i så fall innebära att du anser att den svenska kulturen har eroderat i takt med att det svenska samhället har blivit mer jämställt eller när de svenska kvinnorna började bejaka sin egen sexualitet eller för den delen, på sextiotalet, då det blev förbjudet för en svensk man att våldta sin hustru? eller är det bara andra kulturer än den svenska som kan eroderas av att utvecklas och av att bli mer jämställt?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-11-15 01:23:14 följande:

·        Men det måste i så fall innebära att du anser att den svenska kulturen har eroderat i takt med att det svenska samhället har blivit mer jämställt eller när de svenska kvinnorna började bejaka sin egen sexualitet eller för den delen, på sextiotalet, då det blev förbjudet för en svensk man att våldta sin hustru? eller är det bara andra kulturer än den svenska som kan eroderas av att utvecklas och av att bli mer jämställt?

Precis. Ingen kultur är statisk. De iranska kulturerna (för de är liksom de svenska många och varierade) har stadigt och ständigt förändrats, precis som de svenska. Panta rei, allt flyter. Speciellt kultur.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    .
    KillBill skrev 2016-11-14 20:02:18 följande:
    En kultur kan utvecklas men en kultur kan också stagnera och tom gå bakåt i sin utveckling. Tar man Sverige som exempel så är det tydligt att vi är på väg att stagnera i vår utveckling. Detta beror inte på invandringen utan i stället på att reaktionära och invandringskritiska krafter vinner mark i samhället och exempelvis vill begränsa kvinnans rätt till fri abort och öka kristendomens inflytande i samhället. Vill du värna om vår demokrati, vårt jämställda samhälle eller de mänskliga rättigheterna så är det inte invandringen som du ska frukta utan de reaktionära politiska partierna.
    Hur menar du att kulturkonservatism som kommer med invandring inte kan ha samma inverkan? Är det någon skillnad på exempelvis abortmotstånd från Sverigedemokrater, Kristdemokrater, Jehovas, konservativa kristna, katoliker, muslimer m.fl?

Det självklart mer allvarligt om reaktionära idéer bärs fram av våra folkvalda politiker än om det finns reaktionära åsikter bland enskilda individer i samhället eller bland enskilda församlingar.

Livets ord församlingen i Uppsala har i årtionden propagerat för kvinnans rätt till abort ska begränsas och jag tror inte att det har oroat speciellt många kvinnor. När däremot Sverigedemokraterna lyfte fram samma fråga i debatten så blev däremot många svenska kvinnor oroliga.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-15 01:18:20 följande:
    Vet du, bra att du frågar just det. För inte så länge sedan så var en del svenskar LIVRÄDDA för katoliker. När de började komma till Sverige så spreds det en massa rykten som väckte oro, rykten som är nästan löjligt lika de som nu sägs om muslimerna: katoliker skaffar en massa barn, de kommer ta över, de har en främmande kultur som inte passar med oss protestanter, praktiskt taget allt det som nu sägs om muslimer sades om katolikerna. Men de kom ändå.

Numer bor det troligen hundratusentals katoliker i Sverige. Jag har inte märkt något försök till att tvångsomvända alla med något slags invkisition för att få oss alla att helga påven. Och eftersom du inte ens verkar märkt att de finns här, så visar det på att mångkultur fungerar alldeles utmärkt, så fort folk lagt sina rädslor åt sidan och behandlar folk som folk.
    Det bor ca 100 000 katoliker och ungefär fem gånger så många muslimer i Sverige.

Märker jag av abortmotstånd? Ja, även om det än så länge bara är i debatt och inte slagit igenom i politik och samhälle. De som växer upp i katolska familjer märker nog av mer av katolskt präglade värderingar.

Att vi inte märker av katolicism mer kan bero på mindre politisk aktivitet eller att katolskt präglad kultur inte sträcker sig utanför den privata sfären i samma grad som för vissa andra religioner, exempelvis Islam.

Ytterligare faktorer av betydelse är hur det samhälle såg ut som katoliker immigrerat till, hur integrationen fungerat och hur öppna de immigrerade varit för svensk värderingskultur. Det finns visst fog för att anta att arbetskraftsinvandring intergrerats bättre.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-15 01:23:14 följande:
    Självklart gör de det, när det handlar om kultur i meningen värderingar.

Iransk kultur i enbart meningen mat, musik, högtider och sådant medan värderingarna man efterlever är av europeisk modell är ju inte iransk kultur utan någon slags mix eller hybrid.

Det du beskriver är ju svensk kultur och det har ju varit en utveckling som länge gått i samma riktning.
    Det är främst den ökade sekulariseringen som har berett vägen för sådan utveckling och det är ingen slump att det sker just i vår del av världen.
    Det är ju knappast som resultat av invandring av judar, katoliker, muslimer m.fl. vi haft den utvecklingen.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-15 01:26:38 följande:
    Precis. Ingen kultur är statisk. De iranska kulturerna (för de är liksom de svenska många och varierade) har stadigt och ständigt förändrats, precis som de svenska. Panta rei, allt flyter. Speciellt kultur.
    Både ja och nej. Sett till folk och stat är kultur inte statisk. Däremot verkar starkt teokratiska auktoriteter hämmande på kulturutveckling, så man kan säga att religiöst präglade kulturer till viss del är statiska och vägen från det går genom sekularisering.
    KillBill skrev 2016-11-15 01:41:35 följande:

Det självklart mer allvarligt om reaktionära idéer bärs fram av våra folkvalda politiker än om det finns reaktionära åsikter bland enskilda individer i samhället eller bland enskilda församlingar.

Ja, om det vore så ger jag dig rätt, men nu är det inte alltid enskilda individer eller enskilda församlingar som för fram religiöst motiverade samhällsfrågor även om man ser bortanför sd och kd.
    Myndigheter har också en tendens att anpassa sitt sätt att hantera religiösa frågor efter behov som inte finns hos vår protestantiska befolkning, vilket förstås bromsar ytterligare sekularisering.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-15 01:41:35 följande:

Livets ord församlingen i Uppsala har i årtionden propagerat för kvinnans rätt till abort ska begränsas och jag tror inte att det har oroat speciellt många kvinnor. När däremot Sverigedemokraterna lyfte fram samma fråga i debatten så blev däremot många svenska kvinnor oroliga.

Av förståeliga skäl...

Dock är det inte bara sd som lyfter frågan utan även kd. Jag kan mycket väl tänka mig att både kristkonservativa som andra konservativa lockas av både sd och kd...
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-15 01:13:53 följande:
    Du vill alltså inskränka möjligheten att leva efter vissa kulturer?

Menar du att jag skulle inskränka någons möjlighet att utöva svensk kultur bara för att jag skulle hjälpa ett barn som for illa i ett hem där föräldrarna tillhör en svensk fundamentalistisk församling?
    Nej, du inskränker möjligheten att utöva valfri kultur. Svensk fundamentalism borde precis som fundamentalism av annat ursprung rymmas i ett mångkulturalistiskt samhällssystem.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-15 01:18:20 följande:

Med tanke på vår katolska historia och hur samhället fungerade då tycker jag oron är befogad för eventuell möjlighet att åter stå där.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:10:02 följande:
    Men allvarligt talat, nu får jag verkligen hoppas att du försöker spela så dum som du över huvud taget förmår!

Jag skrev ju för höga h*vete att vi har problem i Sverige. Jag har inte någon gång förnekat detta så det behöver du inte komma dragandes med det ytterligare en gång. Men jag sa också att de problem vi har med "ursvenskarna" är så litet i jämförelse med det VHEK pekar på, och att ni slätar över genom jämföra med de problematiska Svenska män som förtrycker. Detta kommenterar du över huvud taget inte alls, utan du kommer dragandes med "vi försöker ju med alla konkreta bevis som går att hitta, att visa dig att vi har samma elände här i Sverige". Släpp det där med att jämföra, för som jag sa - fakta talar emot dig ändå. Eländet finns i Sverige ja, men inte "Samma elände" eftersom både bakgrund, omfattning och konsekvenser skiljer så enormt. 

Så... Hur tackla den situation som flickorna i undersökningen lever med? Hur länge du än fortsätter att låtsas inte förstå min fråga så kan du ju ändå inte hantera den massiva problematiken som VHEK pekar på genom att peka på den "ursvenska" problematiken som den varken delar bakgrund, omfattning eller konsekvenser med.
    Nej, du skrev enstaka, ett uppenbart försök att släta över och förminska de problem vi dras med i Sverige och som svenskar står för.
    Och om du bara hande minsta kunskap om hur det ser ut i verkligheten i svenska hem, så skulle du lägga ner din propaganda mot invandrarna, för du är helt fel ute, när du friar oss svenskar från ansvar.

Och till skillnad mot dig, så behöver jag inte googla fram fakta eller tro på vad som skrivs på Nätet, då jag själv i högsta grad är engagerad i dom här problemen, och därmed får uppgifter dirket från källan.
    Jag vet hur det ser ut, och jag vet vilka problem som finns, och det är fan så långt ifrån nåt som kan kallas enstaka.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?