• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-12 21:37:57 följande:
    Varför tror du att jag pratar om mig själv? Det gör jag inte. Däremot kan väl inte splittringen i dagens mångkulturella samhällen missats av någon?

Vi har ett år bakom oss med presidentvalskampanj där de båda sidorna tävlat i att tala nedvärderande om varandra. Efter valet var det kravaller som gällde. Tycker du att det är ett samhälle i harmoni?

Empati och sympati? Ja, människan brukar känna det för den egna gruppen, ja men där tar det ofta stopp. Vilket presidentvalet i USA är ett utmärkt exempel på.
    Det är ingen splittring som har med kultur att göra, utan med klass och ekonomi. Och det är inget nytt, det har däremot växt med nyliberal politik.

USA har ALLTID varit en mångkultur, så att skylla kravallerna på det är milt sagt fånigt. Kravaller kommer inte av mångkultur, utan av frustration hos medborgare, oavsett kulturell bakgrund.

Nja, det är vad Trump är ett utmärkt exempel på. Men han fick en knapp fjärdedel av rösterna från de röstberättigade, och anses pålitlig och kompetent av ännu färre.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Höger
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 21:42:45 följande:

Det är ingen splittring som har med kultur att göra, utan med klass och ekonomi. Och det är inget nytt, det har däremot växt med nyliberal politik.

USA har ALLTID varit en mångkultur, så att skylla kravallerna på det är milt sagt fånigt. Kravaller kommer inte av mångkultur, utan av frustration hos medborgare, oavsett kulturell bakgrund.

Nja, det är vad Trump är ett utmärkt exempel på. Men han fick en knapp fjärdedel av rösterna från de röstberättigade, och anses pålitlig och kompetent av ännu färre.

Nej, det har inte med klass och ekonomi att göra utan olika kulturer och ras. Vita röstar Trump. Svarta röstar knappt alls. Hispanics röstar på Hillary. Folk i storstäderna röstar på Hillary. Folk på mindre orter och på landsbygden röstar på Trump.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-12 22:03:02 följande:
    Nej, det har inte med klass och ekonomi att göra utan olika kulturer och ras. Vita röstar Trump. Svarta röstar knappt alls. Hispanics röstar på Hillary. Folk i storstäderna röstar på Hillary. Folk på mindre orter och på landsbygden röstar på Trump.
    Det har inget med ras och allt med ekonomi att göra.
  • Höger
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-13 13:26:37 följande:

Det har inget med ras och allt med ekonomi att göra.

Hur förklarar du då att svarta, hispanics och vita i liknande ekonomiska situation röstar olika?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 07:34:48 följande:
    Men herregud, så länge vi all fritt kan välja, så ska du skita i hur andra vill forma sina liv.
    Men jag har förstått att du vill inskränka människor möjligheter att fritt få välja, och istället bagränsa dom möjligheterna till det du vill.
    Det är precis det här jag menar, man är inte lika fri att välja själv i alla kulturer och det är ju synsätt man inkluderar med mångkulturalism...eller hur tänkte du?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-12 09:56:42 följande:

Mitt svar är ja. Och jag ser det tvärt om. Det är monokulturivrarna som vill begränsar religionsfriheten, inskränka sekularisering och begränsar demokratin.

Om vi exempelvis tar sverigedemokraterna som stävar efter ett monokulturellt samhälle så vill de framhäva kristendomen i det svenska samhället samtidigt som de vill begränsa vad som ska vara tillåtet inom andra religioner (bl.a. har Jimmie Åkesson sagt att han vill förbjuda moskéer i Sverige) . SD driver således en politik som både begränsar religionsfriheten och sekulariseringen.

Det låter som att din syn på monokulturalism är väldigt sd-färgad.
    Kan du försöka tänka i vidare banor, att monokulturalism kan finnas utanför sd, i en annan variant än den sd står för?

Vår demokrati vilar på de mänskliga rättigheterna och enligt de mänskliga rättigheterna så har alla rätt att utöva sin kultur. En hållbar demokrati förutsätter att de mänskliga rättigheterna respekteras så därför påverkas även demokratin i ett samhälle där inte fri kulturutövning råder.

Hur resonerar du kring kulturer som begränsar religionsfrihet, sekularisering och demokrati?
    Andra frågor som brukar lyftas fram i debatten om mång- och monokultur är jämställdhet och hederskultur men faktum är att vi inte  behöver gå särskilt många år tillbaka i tiden för att hitta exempel på att den svenska kulturen inte har varit jämställd eller hitta exempel på hederskultur även i den svenska kulturen.  Vi har emellertid genom opinionsbildning och med lagstiftning skapat ett samhälle som idag är mycket mer jämställt än tidigare och där hederskultur inte accepteras. Jag kan inte se att utveckling av det svenska samhället när det gäller dessa punkter har skett på bekostnad av den svenska kulturen.

Flyktingar som kommer till Sverige kommer ofta från samhällen som inte har kommit lika långt som det svenska när det gäller jämlikhet och hederskultur men i Sverige gäller likväl svenska regler och lagar och Sverige är lika intolerant mot ojämställdhet och hederskultur som tidigare. Förekommer det att någon inte behandlas jämställt och om det förekommer hederskultur så ska detta motarbetas med opinionsbildning och om så behövs med mer lagstiftning.

Varför ska kultur motarbetas om vi ska ha mångkultur?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 15:12:02 följande:
    Nej, det kan jag inte, för det är inte jag som kommer med sådana påståenden. Det är du som talar om "svenska värderingar", inte jag, jag tänker inte göra din hemläxa Tom! Tungan ute
    Tvärt om Dorian, även mångkulturbegreppet kräver att man kan se skillnader i olika kulturer.

Att beskriva skillnaderna kan vara svårt, lite som att beskriva färger, men det betyder inte att skillnaderna inte finns.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-11-12 17:06:03 följande:
    Lutar du dig på någon typ av forskning när du påstår att anledningen till antal polisanmälningar för vissa brott minskar är att anmälningsviljan har minskat eller spekulerar du bara?
    Om du tittar på inlägg #948 så ser du att det inleddes med ett troligen. Vilket är en indikation på spekulation. Det handlade alltså inte om ett påstående.

Om vi fortsätter till inlägg #951 så finns det inte heller där något påstående utan bara ett resonemang som visar ett brott inte med nödvändighet måste komma till varken försäkringsbolagens eller polisens kännedom.
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 19:04:51 följande:
    Du måste ha en gjöra en polisanmälan om ett brott har begåtts, annars så får du inte ut nån ersättning från nåt försäkringsbolag.
    Du kan ju inte komma dragandes med ersättningskrav, om det inte finns nåt som försäkringsbolaget kan förhålla sig till.
    Om du tittar på inlägg #951 så ser du att jag nämnt självrisk och värdeminskning. När värdet understiger en viss summa är det helt enkelt ingen större mening att anmäla det till försäkringsbolaget och därmed inte heller till polisen.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-13 15:08:59 följande:
    Det är precis det här jag menar, man är inte lika fri att välja själv i alla kulturer och det är ju synsätt man inkluderar med mångkulturalism...eller hur tänkte du?
    Jo i Sverige är vi det, det har vi lagar som ser till, ja det är t.o.m inskrivet i vår grundlag.
    Och det är en av anledningar till att många har valt att fly till Sverige, för här blir dom inte förföljda.

Och menar du kriminella som inte följer lagen, så ska dom givetvis lagföras, precis som alla andra lagbrytare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-13 13:59:00 följande:
    Hur förklarar du då att svarta, hispanics och vita i liknande ekonomiska situation röstar olika?
    Jo, du vet, svarta, vita och bruna är individer, och individer gör inte alltid som majoriteten av en grupp. Oavsett vilken grupp det handlar om.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?