• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-11-11 13:21:17 följande:
    Sen får vi inte glömma att hon är på rätt sida och därför alltid och i alla situationer måste försvaras. Dessutom är det naturligtvis helt barockt att tänka sig att man skulle kunna fördöma en händelse utan att också, likt småbarn, peka på att någon annan också gjort fel.
    Fast du, Nattuv, nu är det ju inte så att någon försvarat Mona med vad andra har gjort - utan precis tvärtom: det är SD som försvarar sina fadäser med "AMEN MONA DÅ!!!!" Så det är faktiskt dem du ska rikta ditt inlägg till, inte oss.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya

Mycket prat om mat och annat mindre relevant i tråden...

Jag är för att svenska värderingar råder i det svenska samhället och där andra värderingar får stå tillbaka om de krockar. Det är för mig att vara mot mångkultur/mångkulturalism.

Vem tror på riktigt att sekularisering, demokrati, frihet och jämlikhet kan fortsätta sin utveckling opåverkat av att värderingar i motsatt riktning ges utrymme i samhället? För det är vad mångkultur innebär för mig.
    SD då? Självklart är jag oroad för utvecklingen där sd får större stöd och på sikt kanske också större makt. Det är inte vad jag anser värdefullt med svensk värderingskultur. Men de mest ivriga och högljudda sd-motståndarna verkar inte alls pigga på varken granskning eller kritik av frihetsbegränsande värderingar som kommer med invandring och dess påverkan på det svenska samhället, precis som det bara är sverigedemokrater, rasister, facister, nazister, islamofober som oroar sig. Resonemanget saknar logik.

• Farfallos
    Tom Araya skrev 2016-11-11 16:19:22 följande:

Jag är för att svenska värderingar råder i det svenska samhället och där andra värderingar får stå tillbaka om de krockar. Det är för mig att vara mot mångkultur/mångkulturalism.

Vem tror på riktigt att sekularisering, demokrati, frihet och jämlikhet kan fortsätta sin utveckling opåverkat av att värderingar i motsatt riktning ges utrymme i samhället? För det är vad mångkultur innebär för mig.
    SD då? Självklart är jag oroad för utvecklingen där sd får större stöd och på sikt kanske också större makt. Det är inte vad jag anser värdefullt med svensk värderingskultur. Men de mest ivriga och högljudda sd-motståndarna verkar inte alls pigga på varken granskning eller kritik av frihetsbegränsande värderingar som kommer med invandring och dess påverkan på det svenska samhället, precis som det bara är sverigedemokrater, rasister, facister, nazister, islamofober som oroar sig. Resonemanget saknar logik.
    Det låter så självklart det där som jag har gjort fett i citatet. Men problemet är ju till viss del att precisera vilka värderingar det rör sig om. För helt självklart så kan du nog leva med att det kommer hit människor som kräver att få äta saker som du aldrig skulle ta i med tång. Så vad definierar de värderingar som du inte kan tänka dig i ett mångkulturellt Sverige? Personligen har jag väldigt svårt för den där värderingen att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte männen blir upphetsade, men det finns naturligtvis fler. Kan du ringa in dem?
  • Tom Araya

Folk i den här tråden som säger sig vara för mångkultur... fast inte när det begränsar jämlikhet, begränsar religionsfrihet, inskränker sekularisering eller demokratin, o.s.v. Fast är det då mångkultur? Efter vilka värderingar är man på det sättet selektiv i vad av andra kulturer och värderingar man kan acceptera?

• Magdalena03

Jag tycker det är spännande och berikande med andra kulturer.

Jag har rest och arbetat och studerat i flera världsdelar och talar många språk.

Många kulturer är en rikedom och kan ge Sverige mycket som land.

Men inte när det kolliderar med svensk lag.

Barnäktenskap, hedersmord, flickor som inte får delta i lagstadgad gymnastik och simundervisning är sådana exempel.

Jag är heller inte beredd att försörja personer från andra länder som vill bo här i Sverige.

Vill de bo här skall de försörja sig själva.

• Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-11 16:19:22 följande:

Jag väntar med spänning på vilka dessa värderingar är, som är svenska.
  • Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-11-11 17:03:54 följande:
    Det låter så självklart det där som jag har gjort fett i citatet. Men problemet är ju till viss del att precisera vilka värderingar det rör sig om. För helt självklart så kan du nog leva med att det kommer hit människor som kräver att få äta saker som du aldrig skulle ta i med tång. Så vad definierar de värderingar som du inte kan tänka dig i ett mångkulturellt Sverige? Personligen har jag väldigt svårt för den där värderingen att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte männen blir upphetsade, men det finns naturligtvis fler. Kan du ringa in dem?
    Behöver man precisera vilka värderingar det handlar om? Antingen krockar de med de svenska eller så gör de inte det.

Jag vill dessutom att vi fortsätter utvecklas i samma riktning, exempelvis på områdena sekularisering och jämställdhet där det fortfarande finns mer att önska.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-11 19:15:53 följande:
    Behöver man precisera vilka värderingar det handlar om? Antingen krockar de med de svenska eller så gör de inte det.

Jag vill dessutom att vi fortsätter utvecklas i samma riktning, exempelvis på områdena sekularisering och jämställdhet där det fortfarande finns mer att önska.
    Hur ska man diskutera värderingar om man aldrig preciserar dem? Det är som att säga att "du duger inte" till någon, men aldrig berätta VARFÖR hen inte duger.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?