K Kalle skrev 2016-10-11 07:25:24 följande:
Fanns det många pappalediga män bland de du träffade? Hur var det med yrkesarbetande kvinnor utan slöja. Såg du en majoritet sådana?
Inte alls, deras kultur ser inte ut som vår, och då måste du förstå en sak, det handlar om deras värderingar och synsätt, och har inget att göra med förtryck eller jämlikhet att göra.
När vi disskuterade dessa saker, så skrattde alla åt hur vi lever, dom skulle aldrig vilja ha den typ av jämlikhet vi förordar.., jämlikhet och välfärd, javisst, men då på deras villkor och som följer deras kultur.
Det är inte så enkelt som du verkar tro, för att förstå behövs en djupare närvaro, och den kan du aldrig få utan att ha levt tillsammans ett längre tag med dessa människor.
Jag lovar, det var många saker som kom på skam efter vår tid bland dessa människor, men i grunden så är vi långt mer överens om de mänskliga rättigheterna, än vad man kan tro av den info vi oftast matas med.
Och det där med slöja m.m, det finns bara i vissa muslimska länder, och är långt ifrån nåt som alla muslimer ställer upp på, och är inte konstigare än att det inom kristendomen finns olika sätt att leva efter den.
Så ja, det fanns massor med kvinnor som arbetade utan slöja, precis som det fanns de som aldrig kunde tänka sig att vara utan den.
Jag är själv humanist, så jag har inte problemet med att försvara någon religion, eller har några av dessa "lagar" att följa. Det gör att jag inte heller hamnar i konflikt med nån religion, så det går relativt lätt att komma folk inpå livet.
Dock måste jag förstås förklara att jag inte är nån form av fiende/motståndare, utan enbart medmänniska med en idelogi som är villig att acceptera alla.
Så, det är demokrati och de mänskliga rättigheterna vi måste försvara, och aldrig lämna ifrån oss de värderingarna på minsta sätt.
Se vad som hänt i bl.a Ryssland, Polen, Ungern och Turkiet, där man valt in regimer som tagit makten genom populism, inte mycket kvar av demokrati och mänskliga rättigheter där längre.