Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Höger skrev 2016-11-13 16:46:31 följande:
    Det var inget svar på frågan. Du vill alltså inte kännas vid att ex de svarta vill ha en svart president mm mm. Låter det som ett samhälle i harmoni att folk röstar baserat på hudfärg hos kandidaterna?
    Nu låter du som en tvättäkta SD-anhängare, dom brukar åxå föra fram att dom har svarta och invandrare som röstar på dom.

Och som du kanske minns, så är en av Sveriges mest kända Nazister en tvättäkta blatte, att han sen även är av Sveriges mest kända polismördare, ja det är förstås en helt annan sak.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 06:26:43 följande:
    Hur ställer du dig då till den kultur som har koranen som ledstjärna och som säger att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte män blir upphetsade, och som för att upprätthålla familjens heder ska tvingas gifta sig med en partner utvald av familjen? Ska även de familjerna och fäderna få utöva sin kultur/religion mot sina döttrar?
    Men nu är du verkligen ute på djupt vatten.., du vet att det är tolkningarna som avgör hur alla religioner praktiseras, och att det finns massvis med tolkningar inom varje religion.
    Så att peka ut Koranen som sämre än t.ex Bibeln, det avslöjar verkligen på ett konkret sätt var dina sympatier finns.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 10:34:40 följande:
    Även ni försöker dribbla bort frågan, eller saknar förmåga eller kurage att bemöta frågan på annat sätt än att släta över missförhållanden. Jag är inte på något sätt intresserad av någon diskussion om "bättre" eller "sämre" människor, länder, kulturer, religioner eller "rätt" eller "fel" tolkning, utan jag bara vill peka på det faktum att bland många invandrargrupper så finns det en massiv hederskultur som förtrycker en enormt stor andel av unga Svenska flickor.

Att ni ryggradslösa stackare inte kan ta en diskussion om detta faktum utan att röja er ängsliga PK uppfattning är bara skrattretande. Att komma dragande med att hederskultur skulle ha sin grund i någon slags universell manschauvinism retar ju nästan kräkreflexerna. Det statistiska sambandet mellan hedersbrott och annat ursprung än Svenskt är nämligen så uppenbart och starkt att en normalbegåvad 6-åring fattar hur det ligger till. Med det sagt så vill jag ändå trycka på att detta är inte min poäng eller min åsikt, utan det är ett faktum. Jag undrade hur KillBill ansåg att vi skulle tackla den omfattande förekomsten av hedersförtryck som finns i våra invandrartäta förorter. När ni nu svarar så ställer jag samma fråga till er.

...och jo, det finns enstaka kräk och ett visst kvinnoförtryck i både kristendomen och den Svenska kulturen, men bakgrunden, omfattningen och konsekvenserna av den går inte att jämföra med vad VHEK visade på i sin undersökning ( tinyurl.com/h85htpm ). Gör man det så sviker man å det grövsta alla de flickor som lever under det förtrycket.
    Men herregud, vi försöker ju med alla konkreta bevis som går att hitta, att visa dig att vi har samma elände här i Sverige, men du envisas med att hävda att det kommer utifrån.
    Så är det några som inte försöker släta över så är det vi, tillskillnad mot dig som inte ens vill lyssna till fakta, utan enbart släta över all skit vi dras med i Sverige.

Och även ovan här slätar du, ja just du slätar över än en gång, att vi dras med samma problem, och att det är problem vi haft sen mycket länge, och som tyvärr har blivit vanligare i.o.m SD:s framgångar.
    Som du vet så ingår förtryck och förminskning av kvinnor i alla högerextrema populistiska ideologier, så även hos SD.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:46:18 följande:
    Spelar du dum eller fattar du verkligen inte att mörkertalet (i förhållande till vad din syster, skolkuratorer och socialen ser) är enormt?
    Det finns lika mycket mörkertal hos oss svensker, vilket alltid visar sig så fort en lag ändras, och en ny fråga blir "inne".

Så med 100% säkerhet, så skulle vi få se samma sak hända, om det plötsligt blev högsta mode att angripa den svenska idag dolda hederskulturen, det skulle vimla av svenskar som då trädde fram.., men tyvärr lär vi inte få se det hända ännu på ett tag.

Vi väljer ännu att titta bort, precis som vi gjorde när vi var världsledande på rasbiologi, det tog ända in på 80-90-talet innan nån ens vågade tag tag i det på allvar. Ett elände som faktiskt levde kvar ända till 1976.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:10:02 följande:
    Men allvarligt talat, nu får jag verkligen hoppas att du försöker spela så dum som du över huvud taget förmår!

Jag skrev ju för höga h*vete att vi har problem i Sverige. Jag har inte någon gång förnekat detta så det behöver du inte komma dragandes med det ytterligare en gång. Men jag sa också att de problem vi har med "ursvenskarna" är så litet i jämförelse med det VHEK pekar på, och att ni slätar över genom jämföra med de problematiska Svenska män som förtrycker. Detta kommenterar du över huvud taget inte alls, utan du kommer dragandes med "vi försöker ju med alla konkreta bevis som går att hitta, att visa dig att vi har samma elände här i Sverige". Släpp det där med att jämföra, för som jag sa - fakta talar emot dig ändå. Eländet finns i Sverige ja, men inte "Samma elände" eftersom både bakgrund, omfattning och konsekvenser skiljer så enormt. 

Så... Hur tackla den situation som flickorna i undersökningen lever med? Hur länge du än fortsätter att låtsas inte förstå min fråga så kan du ju ändå inte hantera den massiva problematiken som VHEK pekar på genom att peka på den "ursvenska" problematiken som den varken delar bakgrund, omfattning eller konsekvenser med.
    Nej, du skrev enstaka, ett uppenbart försök att släta över och förminska de problem vi dras med i Sverige och som svenskar står för.
    Och om du bara hande minsta kunskap om hur det ser ut i verkligheten i svenska hem, så skulle du lägga ner din propaganda mot invandrarna, för du är helt fel ute, när du friar oss svenskar från ansvar.

Och till skillnad mot dig, så behöver jag inte googla fram fakta eller tro på vad som skrivs på Nätet, då jag själv i högsta grad är engagerad i dom här problemen, och därmed får uppgifter dirket från källan.
    Jag vet hur det ser ut, och jag vet vilka problem som finns, och det är fan så långt ifrån nåt som kan kallas enstaka.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-14 13:04:49 följande:
    Noterar att du åter igen försöker förringa situationen för invandrarflickor...

Kan du inte bara svara på en rak och enkel fråga - Menar du att en lika stor andel ursvenska flickor, som andelen flickor i undersökningen jag refererade till, blir bortgifta eller förbjudna att umgås med pojkar?

Ja eller Nej!
    Nu ljuger du igen, jag är väl medveten om problemen, jag och många med mig, försöker få de som kör ditt race, att förstå, att vi måsta ta hand om alla problem, och inte peka åt nåt håll.
    Det du håller på med, är som att bråka om vilket av alla hål i taket som ska lagas, för att det ska sluta regna in.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-14 22:43:51 följande:

Hear hear!

Det var liksom inte en massinvandring av arabmuslimer som fick Polen att förbjuda abort, och vilja dra åt lagarna ännu mer nyligen. Det var "gammal hederlig" kristendom som låg bakom det. Eller som i alla fall fick stå som ursäkt för de reaktionära, bigotta krafterna i landet.

Och utanpå det, en massiv propaganda som skulle ha skrämt skiten ur vem som helst..
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-15 15:20:16 följande:
    Bekräftade du nu att du bara snackade skit innan då du i inlägg 986 skrev "att vi har samma elände här i Sverige"? Bekräftar du att du förstår att problemen är större i invandrargruppen än bland Svenskar?

...och jag har säkert 20 gånger bara i denna tråd bekräftat att vi självklart har problem med "ursvenskarna" också. Senast i inläggen 984 och 987 försökte jag göra detta väldigt tydligt för dig, men du måste ju uppenbart ha omfattande problem med förståndet när du åter igen ifrågasätter mig på den punkten. Och sedan är det inte jag som bara pekar åt ett håll, men jag pekar på det största hålet i taket. Du däremot verkar anse att vissa hål är "heliga" eller något så att du knappt kan ta i din mun att de finns.
    Att sopa rent framför sin egen dörr, brukar vara ett bra sätt att bli tagen på allvar.
    Att göra som du, och sopa över skiten och lägga den framför någon annans dörr, det fungerar inte, skiten finns ändå kvar, och du kommer att få tillbaka den mångfalt.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-11-15 17:31:12 följande:
    Även om du skulle vara medveten om att det finns problem så tycks ditt störta fokus ligga på att släta över dessa problem.

Det du håller på med är att istället för att försöka laga ett hål peka på ett annat för att avleda uppmärksamheten från det första hålet.
    Tvärtom, tro mig, jag vet hur det ser ut genom det jag är involverad i, och att det inte går att peka ut nån grupp, religion eller va fan du vill.
    Eländet finns precis överallt, inom alla religioner, inom alla samhällsgrupper, det är bara mer eller mindre synligt.., minst synligt längst upp i samhället, och mest synligt bland de lägre samhällsklasserna, precis som det alltid varit.

Så ger vi oss på en grupp och stävjar de övergrepp som sker där, så är det som att tillåta det i andra, och så kan vi inte göra.

Faktiskt är det bästa vi kan göra, det är att erkänna att vi dras med samma elände själva.
    Upp med skiten till ytan, gör folk medvetna om det, och låt dom förstå att vi verkligen vill göra nåt åt det.
    Då kommer vi samtidigt att kunna hävda, att vi inte behandlar religioner eller kulturer olika, och slipper dras med den debatten.
  • Världsmedborgare
    asta66 skrev 2016-11-19 07:27:59 följande:
    Men vi svenskar är väl hyfsat bra på det. Tyvärr är vi lite okritiska när det gäller andras seder och bruk. Och framförallt otydliga med vad som gäller här i Sverige.
    I en jmf med omvärlden är vi säkert "bra", men vi har en ovilja att stävja eländet som finns bland de svenska religiösa grupperna.
    Antar det beror på en gammal rädsla för att stöta sig med dessa grupper, det är fortfarande lite av tabu att anklaga dom för nåt ö.h.t, om det inte är regelrätt kriminalitet, så vi låter dom vara ifrad, tyvärr.
    Och jag är säker på att du förstår, att det betyder mörkertal som ev kan vara stora, vi vet helt enkelt inte hur det ser ut i sin helhet.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-22 22:01:08 följande:
    Då är det bättre att tillåta allt, hur människorättsvidriga värderingar det än är?
    Likhet inför lagen varkar då inte vara din grej...
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-23 13:38:38 följande:
    I en riktig mångkultur måste såklart lagen anpassas för alla kulturer, vad är det annars för mångkultur?

Anpassas till vad och hur, enligt dig?

För mig duger det bra att lagen följer de mänskliga rättigheterna, och att alla lagar förändras över tid för att vara anpassade till den tid vi lever i.
    Det behövs inga speciella lagar som tar hänsyn till en viss kultur, däremot kan det ibland vara en praktisk fördel med regler som t.ex motverkar onödiga konflikter eller arbetsolyckor.
    Det går oftast att lösa med vanligt sunt förnuft och vettiga regelverk, och behöver inte ha svensk lagstiftning som stöd. 
    Det brukar ordna sig om våra lokala politiker, myndigheter, företag, arbetsgivare bara är lite lyhörda för vad folk önskar se för åtgärder, och sån´t är vi rätt bra på i Sverige.

• Världsmedborgare
    Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
    För det första framgår det iaf i din tråd att det du förknippar med mångkultur är b.l.a. hedersvåld, kvinnokränkning, homofobi, krig och terrorism. Just saying... Om vi nu inte ska diskutera de exakta definitionerna av kultur kanske vi inte behöver utgå från detta.

Motsatsen till mångkultur är att  varenda människa ska assimileras och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan. Och så är det faktiskt i många länder. Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting. Jag vet att väldigt få svenskar kan tänka sig hur det skulle va, eftersom ett av våra största problem är alla stackars kvinnor som inte får visa sina bröst på facebook. 

Det positiva med mångkultur är frihet och att förhoppningsvis de flesta inte kunnat tänka sig ett Sverige med endast infödda och försvenskade svenskar (Även om jag lär få hela fördomsmaffian efter mej för den). Mångkultur är också viktigt för att skapa förståelse mellan olika folkgrupper (alltså Förståelse, inte nödvändigtvis Medhåll). Det får man inte genom att gå på fördomar och sånt man läser, man måste mötas och inse att det finns individ bakom. Det är lite det jag kan tycka Sverige misslyckats med när man ser på invandrare i förorterna som inte lyckats komma in i samhället. 
    Detta vore givetvis mycket lättare om svenskar generellt inte var så snabba med att döma ut ett visst folk. T.e.x. om en snorunge som råkar ha svart hår går före dem i Ica-kön, är det tillräckligt för att döma ut alla muslimer? Hade det varit en svensk hade man knappast dömt ut alla kristna eller icke religiösa eller blonda pojkar bara för det. 
    Ibland kan jag bli väldigt trött på svenskens ständiga försiktighet ("Får jag låna en tia, du får den tillbaks imon kl. 09.00!")  och behov av anonymitet, på samma sätt som jag kan bli väldigt trött på somalien som pratar alldeles för högt och ungen som skriker på bussen.

Som ateist tycker jag givetvis inte vi ska ha några religiösa friskolor. Religion är intressant, men överreligiösa människor som säger God bless you hit och dit är läskigt och inget bra kan komma av att blanda in sin personliga religiösa tro (eller den man tvingats på) i utbildning och politik. Tycker även att vi redan betalar för mycket skatt till svenska kyrkan, så skär ner på den först och främst. 
    Och angående språket. Klart att man i första hand ska arbeta med att lära folk svenska, men utöver det är väl bara språk en tillgång? När jag gick i skolan kunde man välja mellan franska, spanska och tyska, säkert ännu fler nu. Idag serveras det endast ekologisk mat och det delas det ut surfplattor till 6-åringar i skolan, så tro fan vi har råd med ett språk till :D 
    Precis så, hur svårt kan det vara!?

Och det bästa av allt, mycket av det goda du skriver om, kostar inte en enda skattekrona, vi får det helt gratis.., nja den där surfplattan kostar förstås, men den kan vi byta ut mot en vanlig skrivtavla, och lägga pengarna som blir över på bra undervisning och mer personal i skolorna.  

PS, Det onda är redan så ältat till leda, att jag inte kommenterar det här. DS.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 02:04:08 följande:
    Alla kulturer, du vill ju leva i en mångkultur, då ska du väl stödja det fullt ut!?

Du fortsätter tjata om mänskliga rättigheter, men du kan inte motivera varför vi ska ha det och varför inte lagar som exempelvis skulle begränsa kvinnors rättigheter eller att få välja sin tro och partner själv och liknande ska råda istället när jag ställer frågan.

Motivera varför inga lagar krävs som tar hänsyn till olika kulturer?

1. Inte alls, och det hänger ihop med att jag igen hänvisar till de mänskliga rättigheterna, och då finns inte plats för de avarter som återfinns hos extremisterna.

2. Samma som föregående.

3. Vi har lagar som tar hänsyn till olika kulturer, alltså dom mänskliga rättigheterna, mer behövs inte.

Utöver det så måste det givevis finnas regler för vissa områden, men det är en uppgift som ska lösas på plats och inom de områden det gäller, så det behövs det inte lagstiftas om, då blir det bara fel.

Ex på ovan, är t.ex användande av skyddskläder och/eller kräver uniform.
    Platser där konflikter kan uppkomma p.g.a religiös övertygelse, t.ex inom vården.
    Men som sagt, det här är inget vi ska lägga oss i, det är en uppgift för resp inblandade att lösa internt.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 14:41:15 följande:
    Inte plats för mångkultur?

Men du kan inte motivera varför du vill ha det så?
    Varför ska vi följa en internationell konvention i Sverige som inte följs av alla i världen, om vi nu ska ha mångkultur?

Eftesom du har en så avvikande uppfattning om vad som är mångkultur, så är det inte lönt att argumentera mer med dig om den saken.
    ----------------------

Därför att det följer dom mänskliga rättigheterna som FN och de flesta länder enats om och skrivit under, och utöver det, min humanistiska livsåskådning.

Och tydligare än så kan det inte bli motiverat, du har fått både FN:s motivering och min personliga, som f.ö stämmer bra överens med FN:s.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-24 19:53:30 följande:
    Avvikande allmänt eller avvikande från din uppfattning?  

Jag kan dock argumentera för min syn, vilket du svårare för.

På vilket sätt tycker du då att svensk kultur inte uppfyller detta utan att addera andra kulturer, även de där det brister i detta?

Det låter jag läsarna angöra, om mina argument är tillräckliga, tillförlitlitliga, saknar dom nåt i det jag skrivit så är dom välkomna med frågor.

Vet inte vad du menar med det sista, dock så är inte FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna inte skiven för Sverige/ett land, utan omfattar precis som det sägs, de mänskliga rättigheterna.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-11-26 01:54:12 följande:
    Det är bra med mångkultur inom medieområdet.

Här har vi t.ex. en intressant dokumentär i dansk TV som handlar om svensk medierapportering om invandringsfrågor:

www.dr.dk/tv/se/inside-the-news-kampen-om-nyh...#!/

tinyurl.com/gl4waxk
    Visst är det bra med Public Service, eller var det tvärtom.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-30 14:10:47 följande:
    Istället för att närma sig svensk kultur och svenska värderingar är det vissa som istället går åt andra hållet och radikaliseras, här är ett exempel:

Terroristen som radikaliserades i Sverige

Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris och Bryssel. Nu kan Uppdrag granskning avslöja hans koppling till ett våldsbejakande islamistiskt nätverk i Sverige. En grupp vars centralperson Säpo förgäves försökt stoppa i över 15 år.

www.svt.se/ug/terroristen-som-radikaliserades...

Och vad skulle du mena med det, så ser det ju ut i Sverige med våra egna svenskar, där vi har väldigt radikaliserade människor på yttersta högerkanten, som definitivt inte har nåt med vad du hävdar är svensk kultur, att göra.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-13 21:00:27 följande:
    Vad jag menar är att den effekt det svenska samhället och svenska eller sk "humanitära" värderingar enligt vissa påstås ha för imigrerade från andra kulturer uppenbarligen fallerar emellanåt...
    Det finns inga perfekta samhällen, så du får leva med att det alltid kommer att finnas personer som inte följer lagar och regler.

De enda större problem vi har idag i Sverige, det är problemen den organiserade brottsligheten ställer till med, och där har vi mycket att skylla oss själva.
    Löser vi det, så löser vi mycket annat, inkl många av de problem som finns hos vissa invandrargrupper, eftersom dom utgör en rekryteringsbas, detsamma gäller f.ö svenskar som lever i marginalen av samhället.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?