Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-10-31 09:11:11 följande:
    Jag noterar att definitionen av "mångkultur" (eller gränsdragningen mellan mono- och mångkultur) är ett underliggande problem för dialogen här i tråden. Själv hade jag hoppats på att ingen skulle "spela dum" och låtsas inte förstå innebörden, så att det kunde hållas en vettig dialog om sakfrågan, men det sket ju sig.

För mig är det ganska självklart att Svensk kultur består av en massa olika kulturer som kan leva sida vid sida i relativ harmoni och som i huvudsak underkastar sig Svensk lag och de sedvänjor majoriteten av Svenskarna anser vara normala i Sverige. Det finns sedan ett gäng starkt avvikande religiösa (kristna) subkulturer som, pga att de är medvetna om sitt avvikande beteende, väljer att leva lite avskiljt. Man kan då bara pga deras existens kalla Sverige "mångkulturellt" sedan länge, men om dessa kulturer inte kommer till uttryck i det offentliga på ett sådant sätt att de krockar eller interagerar med "vanliga Svenskar" (jämställda, toleranta ateister) så är det ändå inte mångkultur i den bemärkelse jag syftar på i trådstarten.

Den typ av mångkultur jag ifrågasätter är den som t.ex leder till könssegregering i skolor och badhus, som förespråkar något annat än Svensk lag, som bär med sig en sådan misstro mot samhället att man kastar sten på ambulanspersonal och som finns i sådan omfattning att det i var och varannan skolklass finns kamrater som av religiösa skäl inte deltar fullt ut i undervisningen.

...men det är inte den exakta definitionen av mångkultur som är det intressanta, utan det är konsekvenserna (goda som onda) för den Svenska kulturen (förklarad i andra stycket) som är det intressanta. Vad för nya kulturer med sig som får ett massivt och gott genomslag, och blir nya goda företeelser i Svensk kultur? Det kan ju låta lite löjligt, men pizza är ett bra exempel på en vida spridd och uppskattad företeelse som idag måste anses vara en del av Svensk kultur. Men det är ju bara mat... 
    Varför din tråd hamnar i fel.., hmm, frågeställningar?, är jag säker på har att göra med det jag precis skrivit i #784.
    Eller med andra ord, rasister och främlingsfientliga använder sig av "kultur" istället för "ras"för att få ökat fäste för sina rasideologiska tokerier.

När du nämner pizza så är det långt ifrån nåt dåligt exempel på utbyte av kultur från olika samhällen.
    För inget samhälle (kultur) kan existera utan mat, det är ju den 1:a hörnstenen i varje samhälle som måste läggas på plats.., utan mat, heller inget samhällsbygge.

Och det därför inte alls konstigt utan det mest naturliga sättet, när vi själva i det lilla, just använder mat, dryck och musik, som ett sätt att skapa en 1:a kontakt och därmed förutsättningar för att gå vidare.., till precis allt, vad det nu kan vara. 

Jag tror t.o.m jag vågar påstå, att det är 100% globalt förekommande, från de mest primitiva naturfolken, till de högst uppsatta människorna i maktens korridorer, att använda mat, dryck och musik som dörröppnare och kulturförenande "produkter" som det ö.h.t går att hitta.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-31 13:23:02 följande:
    OK, mat är naturligtvis en jätteviktig bit på många sätt, men det är inte en företeelse som tvingas på människor, och är av den anledningen "löjlig" i jämförelse med konsekvenserna av t.ex hederskultur.

Min mamma "tvingade" mig att äta kokt torsk som liten, å det var fan nästan lika illa obehagligt som hederskultur.
    All kokt vit fisk borde vara förbjudet i vår kultur, eller i vart fall inte få serveras nån som inte har nått myndighetsåldern.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-31 10:34:20 följande:

Det finns svenska skolor som under hela 1900- talet har haft könsseparerade gymnastiklektioner liksom det finns svenska badhus som sedan början av 1900-talet har haft separata bad tider för män och kvinnor och jag förstår därför inte varför du kopplar dessa fenomen till andra kulturer än den svenska.  Detsamma gäller stenkastning mot blåljuspersonal. Stenkastning mot polis och militär har förekommit i Sverige sedan början av 1700-talet och har därefter inträffat vid återkommande tillfällen. Ofta har våldet och stenkastningarna föranletts av frustration över fattigdom och arbetslöshet. I gamla rättegångshandlingar förekommer ofta "unga pojkar" som följer med enbart för att våldet är roligt.

Det som vi ser nu i samhället är alltså på inget sätt nytt eller avvikande från den svenska kulturen. Det som är nytt är att invandrare har blivit vår nya underklass och att vissa i samhället, i invandrarna och i deras kultur, har hittat en enkel förklaring på samhällsproblemen.

Tilläggas kan, att de som alltid blir underklass i ett redan fungerande samhälle, är den grupp som senast har invandrat till ett land.
    Dom få vänta tills nästa våg av invandrare innan dom tar 1:a steget i sin klassvandring, tragiskt, men tyvärr nästan undantagslöst sant.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-31 14:25:51 följande:

När det gäller stenkastning så finns det exempel på detta från tiden innan det fanns ambulanser fram till idag. Menar du att det är kulturella skillnader som gör att svenskar kastar sten på polisen medan att dagens invandrare också kastar sten på brandkår och ambulanser?

Uppdelade badhustider för kvinnor och män har också förekommit sedan början av 1900-talet och förekommer fortfarande än idag på ställen runt om i landet och detta har inte med främmande kulturer att göra. Detsamma gäller uppdelade gymnastiklektioner vi såg det på skolor under 1900-talet och det förekommer än i dag. Ofta handlar det om att skolan tycker att det fungerar bättre på det sättet.

De förslag som senaste året har kommit om att  fler badhus ska erbjuda separata tider för kvinnor och män och att fler skolor ska dela upp gymnastiklektioner för killar och tjejer har blivit så kritiserade att förslagen oftast har hamnat i soptunnan (trots att förslagen inte alltid har haft med religion eller kultur att göra).

Även om många som kommer till Sverige inte är lika jämställda som svenska folket är i stort så kan du inte säga att det leder till att samhället blir mindre jämställt. Sverige är ett av världens mest jämställda länder och samhället blir över tid mer och mer jämställt. Regeringen har exempelvis alldeles nyligen infört en tredje öronmärkt pappamånad och föreslår bl.a. att bolagsstyrelser ska könskvoteras. Socialdemokraterna vill också påsikt att hela föräldrapenningen ska bli tredelad.

Vi är jämställda i Sverige och vi är på väg att bli ännu mer jämställda och jag kan inte se att invandringen kan påverka detta faktum (jag ser exempelvis reaktionära krafter såsom KD och SD som ett mycket större hot mot jämställdheten i Sverige). 

Även här vill jag tillägga, att man stärker jämställdheten genom att vissa lektioner förs separerade mellan könen, vilket beror på att pojkar av födsel och ohejdad vana tar för sig mer, och därmed så tillåts inte flickor att få föra sin talan.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-31 16:19:06 följande:
    Men allvarligt talat...
    Och du menar att det INTE är kulturella skillnader som ligger bakom att invandrare kastar sten på räddningspersonal (på ett sätt vi aldrig har sett Svenskar göra tidigare)?

Lite läsning om vad vi svenskar har hållit på med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kravaller_i_Sverige

Förrutom det så finns det mycket mer, som t.ex alla bråk mellan Raggare och Polis som förekom när jag var ung.
    Då kastades både det ena och andra, och inte fan fick Polisen fri lejd fram till bråken, tvärtom så var det regel att hindra dom så mycket det bara gick.

Så inget nytt under Solen i det här ämnet heller.., fan vet om vi inte får hålla oss till nyheterna som inte har med människors beteenden att göra, om det ska gå att hitta nåt nytt ö.h.t.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-31 17:03:30 följande:
    Men snälla... Ska du också falla in i skaran av folk som spelar dummare än de är?

Precis som jag sa tidigare så kan du hitta exempel på att nästan allt har hänt i vår historia, men du kan väl återkomma i frågan när du hittar exempel från modern tid då en allmänhet bestående av ursvenskar gång på gång på gång har attackerat räddningspersonal med stenar.

Det är liksom lite löjligt att benhårt förneka kulturella olikheter när de är problematiska men samtidigt hylla olikheterna utan att kunna peka på något konkret och tungt positivt. Det känns som att du inte vill ha en seriös dialog när du beter dig som en kristen som anser att guds existens är bevisad om jag inte kan bevisa motsatsen. 
    Vem är det nu som spelar dum?
    Försök istället förstå att vi ursvenskar har den tiden bakom oss, medans den grupp som nu kastar sten, lever mitt i den verkligheten, nog måste du förstå likheterna med det?

Så igen, det har inget med kultur, religion, identitet, eller bakgrund att göra, det har med den verklighet folk lever i, vilket vi lätt kan se om vi bara lyfter blicken bortom Sverige och tittar till hos de länder som dras med fattigdom och annat elände.
    Befinner man sig på botten i samhället, så är man väldigt begränsad vad gäller möjligheter att göra sig hörd, och då är det vanligt att protestera med våld. 
    Jag försvarar det inte, jag bara konstaterar att så ser det alltid ut, har alltid sett ut, överallt, och utan minsta samband med kultur, religion eller va fan du vill.

Och som jag sagt många ggr tidigare, allt handlar om välfärd.
    När folk får en dräglig tillvaro med en hyfsad välfärd, ja då försvinner all den här problematiken av sig själv.
    Kvar blir möjligen nån pöbel som fördriver tiden med att ställa till bråk i alla möjliga sammanhang, kriminella helt enkelt.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-31 20:16:29 följande:
    Läs om, du pratar mat och jag pratar kultur som samhällssystem.
    Och? Förklara, för jag begriper inte vad du menar, när du plockar bort den absoluta hörnstenen mat, ur ett samhällsstystem.
    Utan mat kan inget samhällssystem fungera, det är den som alltid har högsta prioritet, alltid, som står över allt annat, utan den, inget samhälle ö.h.t.
  • Världsmedborgare
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 19:24:57 följande:
    De har i princip aldrig fått se en flicka innan de kom till Sverige, i alla fall inte mycket av henne.
    I Afghanistan har en kvinna inga rättigheter alls.
    Men Aghanska skolpojkar har samma syn på flickor och behandlar dem på samma sätt som svenska skolpojkar?
    Tror du verkligen på detta?
    Dags för dig att läsa på, för idag är Afghanistan väldigt splittrat, så det där med "inga rättigheter alls" stämmer bara in på Talibanerna, och dom har inte ens makten längre, även om dom fortfarande utövar den på vissa ställen där.

Tyvärr är kriget i Afghanistan långt ifrån över, vilket får mig att skämmas över vår svenska hållning kring afghanska flyktingar, som vi kommer att skicka tillbaka till absolut ingen framtid.
    Vilket betyder att dom kommer att tvingas fly igen.

• Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-31 20:47:51 följande:

Jag har två flickor i grundskolan som har afganska pojkar i sina klasser. Det är ingen skillnad på dessa pojkar jämfört med övriga pojkar i klassen. Jag förstår helt inte vad afganska pojkar har att göra med diskussionen om att många svenska skolor i decennier har haft uppdelas undervisning i gymnastik.

Det har att göra med det vanliga, folk som bygger sin "sanning" på sin egna oerfarenhet och okunskap, eller vill sprida rasisternas och de främlingsfientligas irrläror, som t.ex SD-anhängare.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-01 08:56:59 följande:
    - Stenkastning på räddningspersonal har ingen tidigare koppling till Svensk kultur. Och det är unga män med annan härkomst som gör detta. Hur kan du påstå att det beteendet absolut inte har viss kulturell grund?
    Men vi har ju visat dig att det visst förekommit, och jag har själv levt på den tid när det förekom mellan bl.a Raggare och Polis, mellan studenter och Polis.., så jag vet inte.., har du inte läst nåt av det som vi skrivit?

Jag förstår inte varför du envisas med att försöka få det till nån kulturell betingad företeelse, när det är ett socialt problem.
    Så nej, jag kan omöjligt se nån kulturell koppling, det ser ju exakt likadant ut över hela Världen, och det ser vi så gott som varje dag bevis på, i vilken nyhetskanal vi än väljer att se på.

Att det förekommer avvikelser mellan dåtid och nutid är givet, samhället är i ständig förändring så en exakt jmf går inte att göra, förutsättningar finns ju inte längre kvar.
    Men våld mellan de socialt sämst lottade och överheten har alltid funnits, och kommer alltid att finnas.

Du kan ju se vad som hände/händer i Maroco och fiskhandlaren som mördades för nån dag sedan, det är den kulturen du pekar ut, men inte fan kastar dom sten i det här fallet, dom protesterar med att visa upp sin avsky genom att tåga på gatorna.
    Men jag kan garantera, om Polisen/makthavarna börjar bruka våld, då kommer stenarna att börja flyga och våldet att sätta igång.

Med ovant menar jag, det finns "fredliga" sätt att protestera i andra kulturer, precis som det finns våldsamma, precis som här.
    Så det går inte att påstå att stenkastning mot myndighetsutövare är kulturellt betingat, när det ser likadant ut över hela Världen.
    Skillnaderna ser vi däremot om vi studerar de socialt betingade villkoren.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?