Vad är bra med mångkultur?
För mig är det ganska självklart att Svensk kultur består av en massa olika kulturer som kan leva sida vid sida i relativ harmoni och som i huvudsak underkastar sig Svensk lag och de sedvänjor majoriteten av Svenskarna anser vara normala i Sverige. Det finns sedan ett gäng starkt avvikande religiösa (kristna) subkulturer som, pga att de är medvetna om sitt avvikande beteende, väljer att leva lite avskiljt. Man kan då bara pga deras existens kalla Sverige "mångkulturellt" sedan länge, men om dessa kulturer inte kommer till uttryck i det offentliga på ett sådant sätt att de krockar eller interagerar med "vanliga Svenskar" (jämställda, toleranta ateister) så är det ändå inte mångkultur i den bemärkelse jag syftar på i trådstarten.
Den typ av mångkultur jag ifrågasätter är den som t.ex leder till könssegregering i skolor och badhus, som förespråkar något annat än Svensk lag, som bär med sig en sådan misstro mot samhället att man kastar sten på ambulanspersonal och som finns i sådan omfattning att det i var och varannan skolklass finns kamrater som av religiösa skäl inte deltar fullt ut i undervisningen.
...men det är inte den exakta definitionen av mångkultur som är det intressanta, utan det är konsekvenserna (goda som onda) för den Svenska kulturen (förklarad i andra stycket) som är det intressanta. Vad för nya kulturer med sig som får ett massivt och gott genomslag, och blir nya goda företeelser i Svensk kultur? Det kan ju låta lite löjligt, men pizza är ett bra exempel på en vida spridd och uppskattad företeelse som idag måste anses vara en del av Svensk kultur. Men det är ju bara mat...
Eller med andra ord, rasister och främlingsfientliga använder sig av "kultur" istället för "ras"för att få ökat fäste för sina rasideologiska tokerier.
När du nämner pizza så är det långt ifrån nåt dåligt exempel på utbyte av kultur från olika samhällen.
För inget samhälle (kultur) kan existera utan mat, det är ju den 1:a hörnstenen i varje samhälle som måste läggas på plats.., utan mat, heller inget samhällsbygge.
Och det därför inte alls konstigt utan det mest naturliga sättet, när vi själva i det lilla, just använder mat, dryck och musik, som ett sätt att skapa en 1:a kontakt och därmed förutsättningar för att gå vidare.., till precis allt, vad det nu kan vara.
Jag tror t.o.m jag vågar påstå, att det är 100% globalt förekommande, från de mest primitiva naturfolken, till de högst uppsatta människorna i maktens korridorer, att använda mat, dryck och musik som dörröppnare och kulturförenande "produkter" som det ö.h.t går att hitta.