Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Allt är bra med mångkultur, då kulturellt gränsöverskridande är den enda vägen att gå för att skapa försåelse och motverka de avarter av kulturellt betingade förteelser som annars underblåses i slutna kulturer.

Och de enda som inte håller med om det, ja det är de alltid kommer att vara emot all kultur som inte liknar eller sammanfaller med deras egna kultur.
    Dom kommer att hävda att kulturer (läs raser, då högerextremisterna/nazisterna bytt ut ordet ras mot kultur, för att inte ses som rasistiska) inte kan eller ska blandas.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-09 18:51:40 följande:
    Om vi tittar på barnaga så är det i mångas ögon Sverige som är en avart där man inte kan/får tillrättavisa barn genom aga. Innebär det då att det är något bra att den svenska kulturen förändras i en riktning som gör barnaga mer accepterad? Eller hade du tänkt dig att det kulturella överförandet skulle vara enkelriktat mot andra kulturer än den du (antagligen) tillhör?

Så då är det helt i sin ordning att vi får en ökad tolerans för barnaga i Sverige.
    Efersom våld är förbjudet i lag, så är frågan eg helt onödig att besvara, den är ju redan besvarad i svensk lag.

Så våld som uppfostringsmetod eller konfliktlösare ska givetvis motarbetas och även fortsättningsvis vara förbjudet, då våld om nåt, är en avart vad gäller mänskligt och humant beteende.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 10:27:43 följande:
    Vad man än tycker om invandring, mångkultur och de kulturer invandrarna kommer från så har vi ingenting bakåt i tiden att luta oss mot för att få en hint om hur det kan påverka vår kultur långsiktigt. Den mängd invandrare Sverige tagit emot de senaste decennierna saknar motstycke i vår historia. USA och Australien kan vi inte jämföra. Där blev ursprungsbefolkningen mer eller mindre utplånad.

Vad skulle problemet vara med att vi ändrar vårt sätt att leva, det har vi gjort i alla tider, och det alltid under inflytande/påverkan av andra kulturer.
    Och även vi i Sverige har nästa utplånat vår ursprungsbefolkning, både den svenska genom att skicka ut folk i krig, och den samiska genom att konsekvent begränsa deras möjligheter till att verka.

Frågan är om vi ens har kvar nåt som kan kallas "av svenskt ursprung", då vi importerat det mesta från övriga Europa och Asien, och nu de senast 50-70 åren, från USA.

Vi har inte ens en enda tradition som skulle falla under antikvitetsbegreppet för ett föremål, alltså 100 år gamla eller ha genomlevt två sekel (det finns två olkia begrepp), allt vad många säger vilja bevara av gamla traditioner är nymodigheter, inte ens någon av våra ursprungliga religioner kan sägas finnas kvar, även om dom praktiseras av vissa mindre grupper.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 12:57:53 följande:
    Men om barnaga allt mer accepteras kan ju lagen ändras. Lagen som förbjuder våldtäkt inom äktenskapet och tvångsäktenskap kan ju också göras om ifall kulturen ändras i mindre jämställd riktning.
    Lagar förändras alltid över tid, så de vi har idag kommer i framtiden att ses som rent hemska och vidriga eller felaktiga och orättvisa
    Så tro inte för ett ögonblick att vi idag i Sverige har hittat på nåt beständigt, vara sig kulturellt, lagmässigt, eller i nåt annat avseende.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 12:59:04 följande:
    Inte andra kulturer med så diametralt olika kulturer INOM LANDET och inte heller så många.
    Självfallet inte, det fanns inte dom praktiska möjligheterna att resa då, men likväl så fanns det minst lika mycket av meningsskiljaktigheter som gjorde att vi inte kunde dra jämt mellan olika grupper inom landet..., inget nytt under Solen, bara andra tider.

Sen har du nog blivit påverkad av för myckat populism, galna åsikter och vidrigt beteende finns överallt, men att göra det till mainstream för en viss kultur är helt fel.
    För precis som i vår kultur, är det det avvikande som märks och hörs mest i andra kulturer, den högljudda minoriteten, du vet.
    Och det ska till en helvetets massa "normala" för att överrösta den, så tyvärr blir den ofta, helt felaktigt, en förvriden sanning.

Jag/vi har levt med/i andra kulturer och jag vågar påstå att det inte är värst annorlunda, majoriteten tycker och tänker ungefär som vi i de flesta frågor.
    Det finns givetvis skillnader, konstigt vore det annars, men det rör mest hur man vill leva, och är inte extremt eller speciellt uppseendeväckande på nåt sätt.

Du borde pröva att leva med folk från andra kulturer, t.ex den muslimska, så får du se hur lite det skiljer sig från vår.

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 13:39:08 följande:
    Det tror inte jag heller, eller jag vet att det är så, men jag vill fasen inte att det ska bli SÄMRE vad gäller jämställdhet, barnens rättigheter, homosexuellas rättigheter osv. Där är vi faktiskt extrema jämfört med de allra flesta länder i världen.
    Inte jag heller vill att det ska bli sämre, enligt vad jag tycker är sämre, men varken du eller jag kan göra nåt åt vad folk kommer att tycka i framtiden.
    Vi kan bara stå för vad vi tycker är rätt och riktigt nu, och försöka leva upp till det, trots att vi aldrig kommer att kunna övertyga alla om våra förträffliga idéer.

Att vi kan komma att anses som fullkomligt galna och med extremistiska åsikter i framtiden, när folk valt ett helt annat sätt att leva, det ser jag inte för helt omöjligt, även om en så radikal förändring inte kommer att ske under vår livstid.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 13:56:14 följande:
    Nej, faktiskt inte.
    Din åsikt, jag har en helt annan uppfattning grundad på all den tid jag levt i t.ex muslimska samhällen, som jag antar du anser som de med stora avvikande åsikter.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-10 13:57:41 följande:
    Men ju fler människor i landet som tycker att kvinnan är mindre värd än mannen desto mer kommer lag och kultur att påverkas av det. Förstår du inte det?
    Ett samhälle formas efter dess invånare, så det som ska värnas stenhårt är i 1:a hand demokratin, då kommer kvinnorna att kunna hävda sin rätt även fortsättningsvis, och vi undviker det du tror kan ske.

Och som sagt, vill svenskarna se ett annat samhälle i framtiden, ja då är det precis som det ska vara i en demokrati, och inget som vi behöver bekymra oss över.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:33:11 följande:
    Precis. Om "svenskarna" vill se ett annat samhälle kommer ett annat samhälle att formas, men jag delar inte nysvenskarnas syn på jämställdhet, religiositet, homosexualitet, kollektivism mm. Jag vill inte ha ett samhälle som är sämre på dessa punkter. Av den anledningen är jag orolig för vad som kommer att hända när FLER människor med åsikter och värderingar som går på tvärs mot de nu rådande svenska värderingarna kommer in i landet. Människor där BÅDE män och kvinnor tycker att kvinnor ska ta hand om hem och barn och mannen ska ta hand om förvärvsarbete, där både män och kvinnor tycker att bra kvinnor ska hålla på sig. Jag gillar inte heller SD som ironiskt nog delar många värderingar med konservativa muslimer.

Värderingarna har redan börjat ändras i fel riktning. En stor del av ungdomarna i högstadiet tycker numera att kvinnor som blir våldtagna oftast får skylla sig själva. Så var det inte för 10 år sedan. Nej, jag har ingen källa. Kanske går det att hitta. Jag såg det i ett nyhetsinslag på TV för ett par år sedan (Rapport eller Aktuellt).

Jag är så gammal att jag sett hur värderingarna har ändrets väldigt mycket sen jag var ung, och det är det enbart vi svenskar som själva stått för, och jag gillar inte det, utan skulle mycket heller haft kvar 70-talets människosyn, etik och moral.

Men nu tillhör jag den snart överspelade generationen och de efterkommande kommer att forma sin värld utifrån sina ideal och värderingar.
    Och görs det utifrån demokrati och mänskliga rättigheter, så är det helt OK för mig.

Och att som du verker vilja, likforma vårt samhälle, det ställer jag inte alls upp på, vi måste vara tillåtande mot alla religioner och ideologier, så länge dom följer våra lagar, demokratin och de mänskliga rättigheterna, och då förstår du att jag inte har nåt till övers för extremister som vill se dessa lagar och rättigheter försvinna.

Oro dig inte för religioner eller andra kulturer, lägg fokus på de som vill införa begränsningar i demokratin och som lägger skulden på religioner och kulturella skillnader, och var med att bekämpa dessa grupper och politiska partier, som t.ex SD.

Och du kan ju tänka på att kriminella som använder sig av religonen inte är förbehållet muslimer, det har t.ex alltid den italienska maffian gjort, som haft/har ett nära samarbeta med höjdare inom kotolisismen, och lämnat stora ekonomiska bidra till den.

Men har du nånsin hört att någon säga att vi måste förbjuda katolisimen och bekämpa katolikerna här i Sverige?
    Nej, utan det är de kriminella som ska bekämpas, vilket givetvis är det enda rätta.
    Så gäller även alla andra som använder sig av religioner som nåt slags rättfärdigande för sina brott.

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:25:24 följande:
    Fanns det många pappalediga män bland de du träffade? Hur var det med yrkesarbetande kvinnor utan slöja. Såg du en majoritet sådana?
    Inte alls, deras kultur ser inte ut som vår, och då måste du förstå en sak, det handlar om deras värderingar och synsätt, och har inget att göra med förtryck eller jämlikhet att göra.

När vi disskuterade dessa saker, så skrattde alla åt hur vi lever, dom skulle aldrig vilja ha den typ av jämlikhet vi förordar.., jämlikhet och välfärd, javisst, men då på deras villkor och som följer deras kultur.
    Det är inte så enkelt som du verkar tro, för att förstå behövs en djupare närvaro, och den kan du aldrig få utan att ha levt tillsammans ett längre tag med dessa människor.

Jag lovar, det var många saker som kom på skam efter vår tid bland dessa människor, men i grunden så är vi långt mer överens om de mänskliga rättigheterna, än vad man kan tro av den info vi oftast matas med.

Och det där med slöja m.m, det finns bara i vissa muslimska länder, och är långt ifrån nåt som alla muslimer ställer upp på, och är inte konstigare än att det inom kristendomen finns olika sätt att leva efter den.
    Så ja, det fanns massor med kvinnor som arbetade utan slöja, precis som det fanns de som aldrig kunde tänka sig att vara utan den.

Jag är själv humanist, så jag har inte problemet med att försvara någon religion, eller har några av dessa "lagar" att följa. Det gör att jag inte heller hamnar i konflikt med nån religion, så det går relativt lätt att komma folk inpå livet.
    Dock måste jag förstås förklara att jag inte är nån form av fiende/motståndare, utan enbart medmänniska med en idelogi som är villig att acceptera alla.

Så, det är demokrati och de mänskliga rättigheterna vi måste försvara, och aldrig lämna ifrån oss de värderingarna på minsta sätt.
    Se vad som hänt i bl.a Ryssland, Polen, Ungern och Turkiet, där man valt in regimer som tagit makten genom populism, inte mycket kvar av demokrati och mänskliga rättigheter där längre.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?