Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

KillBill skrev 2016-10-18 17:25:38 följande:
    Det hade väl varit ännu enklare om du hade låtit bli att posta inlägg om saker som inte stämmer.
    Ännu enklare hade det varit om vi avskaffade religionskunskapen som ämne i skolan.
    För om vi tänker efter, så är det ämnet inget som behövs för de kunskaper som behövs för en fortsatt utbildning i grundskolan, eller som vi behöver i det samhälle vi lever idag.

Skulle det vara nån vits med religionskunskap, så är det om skolan kunde skapa en förståelse mellan religionsutövarna, men så mycket tid kommer aldrig ämnet att ha, så det kommer ändå att vara vår egen uppgift att införskaffa den.

Dessutom så måste just förståelse, tolerans, solidaritet m.m finnas med som delar i SO ämnena, om inte så är det ju bara att föra in det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-18 20:41:16 följande:
    Nej jag är väldigt missnöjd med den svenska skolan. Klåfingriga politiker utan utbildning och en massa flum har gjort att eleverna idag går fler år i skolan men kommer ut med sämre kunskaper än någonsin tidigare.
    Och som du säkert sett, så vill nu SD se till att den blir ännu sämre för våra barn, och helt låta det privata vinstintresset stå över ungarnas utbildning och kunskap.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-19 11:15:45 följande:
    Jag är alldeles för ointresserad av SD för att följa deras göranden och låtanden. Det enda intressanta med SD är hur vissa kan bli så fixerad vid just SD. Det oavsett om de är för eller emot.

Men när det gäller vinster i skola och välfärd så är vinsterna i sig inget problem. Det intressanta, oavsett vinst eller inte är resultatet. Hela debatten om vinster är dumheter. Debatten borde handlat om resultat men eftersom det är en svårare fråga så väljer de flesta en lättare väg och försöker göra det till en fråga om vinster.
    Då förstår väl att vinster och resultat hör ihop, eller har du helt missat att sen skolreformen så har kunskapen fallit som en sten, medans betygen gåttt åt rakt motsatt håll.
    Ett "fenomen" som bottar i jakten på elever så att skolorna ska bli attraktiva och därmed generera en högre vinst.

Så kort, en skola med vinstintressen är alltid utsatt för påtryckningar från ägarna att uppvisa ökade intäkter för sina ägare.
    Enda sättet att bli av med det problemet, är att gå tillbaka till nåt som liknar vad vi hade för skola tidigare.
    Den fungerade långt bättre, och används nu till stora delar i andra länder, som förstås uppvisar lika goda resultat som vi hade.

Det om nåt borde räcka för våra politker att skrota den skit som vi nu har, vilket betyder att vinster inte ska förekomma, nåt vi f.ö är helt ensamma om i hela Världen.
    I alla andra länder är det förbjudet att ta ut vinster i en skola av staten skattefinansierad verksamhet.
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-10-19 13:17:34 följande:
    Vad snackar du om ? Han var ju uppväxt i en småföretagarfamilj, han jobbade på sin styvfarsas
    Snickeri tills han blev 30 år typ och sen sadlade han om och blev predikant.
    Drömmer

Ha ha ha, ja där har du rätt, och den vägen har många vandrat, av dagens predikanter.
    Det är en lönsam industri att lura på folk på pengar, genom att använda sig av religionen.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-19 14:04:40 följande:
    Kärnan i problemet heter "skolpeng". Det är ett satans otyg!
    Håller med, skiten ska bort och ersättas med ett annat system för ersättning till skolorna.
    Det borde vilken trögfattade politiker som helst fatta, att det blir huggsexa om ungarna när man dukar upp med en massa pengar, som skolorna sen ska slåss om.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-19 14:38:40 följande:
    Skolan är på ett sluttande plan, friskolor eller inte. Själva friskolorna är inget problem. Det är bara styra upp hela med ett fungerande skolsystem så kommer friskolorna att försvinna av sig själv om de inte klara sina åtaganden. Frågan är bara om den vanliga skolan skulle klara av kravet på ett fungerande skolsystem. Som det ser ut i dag är svaret nej.

Jo det bör nog tas i en egen tråd.

Vi får börja med att återgå till det system vi tidigare hade, det blir troligen enklast så, de problem som uppstår måste bli färre än med ett helt nytt system.

Utöver det så måste vi ha ett system som utgår från att alla ska uppfylla en viss nivå av kunskap, alltså exakt samma prov för alla ungar, prov som ska innehålla krav hur mycket betygen ska få skilja sig från uppvisade kunskaper på dessa prov.
    Och det ska vara många små prov under årskursens gång, följt av ett slutprov för resp klass, där man bevisar att man fortfarande har kunskaperna i behåll.
    Givetvis ska dom vara anonyma för de som rättar, och dom ska rättas centralt, inte av lärarna för resp klass.

Jag vet att det här skulle skapa våldsamma protester, men jag vill att ungarna ska få de kunskaper som idag krävs för vidare studier, även om det medför en splittring av klasser där vissa elever tvingas gå om en klass.
    För om det här ska kunna genomföras, så krävs givetvis en obligatorisk skolgång till myndighetsåldern.
    Jag tror även det kommer att kommer att accepteras med tiden.., men som sagt, jag tror ingen politiker ens vågar komma med nåt liknande förslag.
  • Världsmedborgare
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-27 11:43:34 följande:
    Det värsta tycker jag är, att deras moralism INDIREKT drabbar svenska kvinnor. För när deras egna kvinnor inte får ha sex före äktenskapet, så vänder sig de unga männen i sin mest virila ålder, i stället till svenska kvinnor för detta. För svenska kvinnor har ju ändå ingen heder, när de går barhuvade, är oomskurna (hemskt äckligt och dekadent enligt deras sätt att se på det) och har sex och till och med föder barn utanför äktenskap. Då går det bra att utnyttja dem sexuellt, tills man får lov att gifta sig med den dygdiga flickan man är trolovad med i hemlandet. 
    Tala om att se ner på (svenska) kvinnor, men vad annat är att vänta från dig.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-27 14:11:08 följande:
    Nej nattuvs argument var att mångkulturförespråkare är hycklare.
    Förklara på vilket sätt då, för du är ju själv en produkt av mångkulturen, och därmed lika mycket hycklare som alla andra.
    Detta eftersom vi lever i ett mångkulturrellt påverkat samhälle sen många hundra år tillbaka, nää förresten, det går nog minst 1000 år tillbaka.

Det är väl här som "man ska inte kasta sten i glashus" passar in.

• Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-27 19:36:22 följande:
    Nej jag är en produkt, på gott och ont, av det svenska folkhemmet. Jag har inte
    heller uttalat mig varken för eller emot mångkultur. Framförallt har jag inte i ena stunden påstått att jag är för mångkultur för att i nästa stund krävt att de delar i andra kulturer som inte passar mig skall anpassas till min egen kultur.

Att som vissa gör påstå att de är för mångkultur för att sedan inte accepter att andra kulturer, på gott och ont, faktiskt är andra kulturer det är hyckleri. Jag förstår att det är lite svårsmält för de som känner sig träffad och får dem att hamna i försvarsställning men det är inte mycket att göra något åt.
    Fast nu är det nog ingen kultur som vill delta i nåt ont, det onda tillhör avarterna och det onda finns det gott om i alla kulturer, även om vissa vill påstå annat.
    Nej fel, alla försvarar sin kultur, och vill ogärna se något fel med just sin egen, som du gör t.ex.

Och är du en produkt av det svenska folkhemmet, ja då är du verkligen mångkulturell, fan vet om det går att vara mer mångkulturell än så, med tanke på hur snabbt vi svenskar anammar allt möjligt som finns hos andra kulturer.
    Möjligen kan tyskarna i Europa vara aningen mer mångkulturellt, men annars så är det vi svenskar som är mest mångkulturella.
  • Världsmedborgare
    Wench85 skrev 2016-10-28 09:29:13 följande:

Jag tror att 99% av all positiv samhällsutveckling som skett är tackvare mångkultur och kulturellt utbyte och jag skulle inte vilja stoppa den utvecklingen för allt i världen.

Instämmer helt, tyvärr har vissa fått för sig att kultur är nåt som är en kriminell religiös avart, åtminstone är det det dom alltid kommer dragandes med när dom vill påvisa hur dåligt andra kulturer är för oss.
    Jag tror faktiskt, eller nej, jag är helt säker på att dessa negativa personer aldrig nånsin upplevt nån annan kultur på riktigt, utan grundar sina åsikter på den kriminalitet och religiösa avarter som ofta får långt större rubriker än vad dom förtjänar.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?