nattuv skrev 2016-10-19 14:38:40 följande:
Skolan är på ett sluttande plan, friskolor eller inte. Själva friskolorna är inget problem. Det är bara styra upp hela med ett fungerande skolsystem så kommer friskolorna att försvinna av sig själv om de inte klara sina åtaganden. Frågan är bara om den vanliga skolan skulle klara av kravet på ett fungerande skolsystem. Som det ser ut i dag är svaret nej.
Jo det bör nog tas i en egen tråd.
Vi får börja med att återgå till det system vi tidigare hade, det blir troligen enklast så, de problem som uppstår måste bli färre än med ett helt nytt system.
Utöver det så måste vi ha ett system som utgår från att alla ska uppfylla en viss nivå av kunskap, alltså exakt samma prov för alla ungar, prov som ska innehålla krav hur mycket betygen ska få skilja sig från uppvisade kunskaper på dessa prov.
Och det ska vara många små prov under årskursens gång, följt av ett slutprov för resp klass, där man bevisar att man fortfarande har kunskaperna i behåll.
Givetvis ska dom vara anonyma för de som rättar, och dom ska rättas centralt, inte av lärarna för resp klass.
Jag vet att det här skulle skapa våldsamma protester, men jag vill att ungarna ska få de kunskaper som idag krävs för vidare studier, även om det medför en splittring av klasser där vissa elever tvingas gå om en klass.
För om det här ska kunna genomföras, så krävs givetvis en obligatorisk skolgång till myndighetsåldern.
Jag tror även det kommer att kommer att accepteras med tiden.., men som sagt, jag tror ingen politiker ens vågar komma med nåt liknande förslag.