Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-10-17 12:47:10 följande:
    Nu är det visserligen inte ekonomi vi diskuterar i denna tråd, men på lång sikt har invandring varit en god ekonomisk affär. Och trots senaste årens stora invandring så går Sverige "som tåget". Om det även denna gång blir plus i slutändan kan vi bara spekulera om, men generellt undanhåller jag mig från att spekulera på lösa grunder. Den ekonomiska frågan med invandringen är ingen stor sak. Man ska hålla i minnet att Svenska staten har sänkt skatterna med 400 miljarder årligen om vi jämför med år 2000. Vinsterna i privata sektorn har ökat kraftigt men lönerna har nästan stått stilla i jämförelse. Den ökning vi känner av kommer från jobbskatteavdraget. Svenska banker gör ungefär 1000 kr i vinst per Svensk och månad.

...så att diskutera invandring ur ett ekonomiskt perspektiv är "löjligt" på ren Svenska. 
    Fan, nu hittar jag inget jag är oense med dig om.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 13:15:16 följande:
    Har varit ja, när invandringen var mindre och såg annorlunda ut.

Nu finns ju en mängd områden som ligger under myndigheters ansvar och som har blivit kraftigt eftersatta under de senaste 10-20 åren. Det vore mer intressant att se hur ekonomin ser ut efter att ha fyllt dessa hål och varför de blivit eftersatta.

Om man bortser från ren arbetskraftsinvandring så är sysselsättningsgraden för låg hos invandrade i Sverige för att i sig ge ett tillskott i statskassan.

Detta har jag skrivit en del om här:

www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-m...

www.familjeliv.se/forum/thread/76079876-immig...

Om du lyssnat på SVT Forum just nu, så hade du fått bekräftat hur företag och myndigheter skriker efter att få tillgång till flyktingarna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

En sak fick mig att tänka till under programmet på SVT Forum.

Just nu finns 80.000 invandrare som inte har nån gymasialutbildning, tror det gällde efter 10-15 år, minns inte riktigt, korttidsminnet är inte som det varit.

Hur som helst, när vi vet att det kommit hit över 1 miljon invandrar på samma tid, ja då blir siffran 80.000 inte specieltt hög, 8% eller 920.000 av 1.000.000 har en utbildning, lite grovt räknat.

Jag tvivlar att om vi kollar på siffran 1.000.000 för svenska ungar som saknar gymasialutbildning att den är så värst mycket bättre.., om jag inte minns fel så kan den t.o.m vara långt sämre, då jag vill minnas att 3/4 delar fullgör sin utbildning.

Omsätter vi det i siffror så betyder det att de invandrade ligger på 92% gymnasialt utbildade, medans svenskar bara når 75%.
    Nu lär det inte se exakt så ut, det finns säkert flara parametrar som måste vägas in, men vi kan iaf anta, att skillnaden i vart fall inte är så stor som man kan få en uppfattning om, när man hör just det här avhandlas i media och från våra politiker.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 14:05:01 följande:
    Din trovärdighet hade liksom ökat om du inte kom dragandes med ekonomigrejen och för vår Världsmedborgare så hade trovärdigheten ökat om han bara svarade på frågorna smile1.gif
    Jag tror snarare min trovärdighet hade minskat, om jag valde att svara på frågor som pekar ut invandrarna som ett enskilt problem, då vi hittar samma problem bland oss ursvenskar.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 15:03:35 följande:
    Det är just detta beteende, att låtsas inte förstå frågan, som absolut får dig att framstå som... Ja, jag vet inte vad. Alla grupper har sina svagheter. Gruppen män är mer kriminella än kvinnor, knarkar och har ADHD. Skåningar är rasister, kvinnor är sjukskrivna och vissa invandrargrupper tar med sig vidriga kulturella företeelser till Sverige. Ska det vara så förbannat svårt att prata om dessa fenomen på gruppnivå? Normalt funtade människor fattar ju för sjutton att det inte innebär att ALLA individer i gruppen är företrädare för dessa oegentligheter.

Nä, Världsmedborgare, du står för något av det mest tragiska i den Svenska kulturen - den fega och ängsliga, men så politiskt korrekta mesigheten. Hoppas att du skäms så du inte kan se dig själv i ögonen i badrumsspegeln ikväll.
    Ja då vet jag det..

Och jag förstår fortfarande inte vad det är du vill prata om som redan inte är avhandlat om och om igen.
    Det är ingen som förnekat att det förekommer kulturella avarter bland de som kommer hit, men att älta det om och om igen ser jag som fullständigt bortkastad tid, det leder till absolut ingenting.

Dessutom så förekommer det i massor med andra trådar och på all (a)social media och en hel massa andra forum.
    Vänd dig dit så får du avhandla det du önskar så hett, så håll nu mig utanför, jag är inte intresserad, det finns så myckat annat jag tycker är mer angeläget just nu.

Jag gör iaf det jag kan åt eleändet, men du tycks mer vara intresserad av att tjata om all skit som förekommer bland invandrarna, istället för att konkret jobba mot det, eller ens ge konkreta förslag, eller vad du kan tänka dig medverka i.
  • Världsmedborgare

Svensk religions kultur av idag, helt tillåten och subventionerad av oss svenskar.
    Och så ifrågasätts jag varför jag inte vill peka ut invandrarna och de problem som finns bland dom.
    Detta nedan gäller Plymouthbröderna, så varför inte förfäras över om den kan sprida sig, och bli rådande i Sverige, lika mycket som nåt annat elände?
    ---------------------------------------------

Levnadsregler

Medlemmar får inte bo under samma tak som orena utan måste bo i egna hus. ("Orena" är människor utanför samfundet.)

All form av föreningstillhörighet är förbjuden. Högre utbildning än grundskola är inte tillåten för flickor. Pojkar kan i undantagsfall få gå praktisk gymnasieutbildning. En kvinna får inte stå över en man. (De flesta bröderna driver egna företag.) Preventivmedel är förbjudna. Radio och tv finns inte i hemmen. Datorer betraktas som djävulens påfund. Husdjur är förbjudna eftersom man inte får slösa kärlek på dem i stället för på Gud. Medlemmarna ska klä sig och leva enkelt. Allt överskott går till kollekten. Tre gånger varje söndag och en gång dagligen under resten av veckan samlas sektmedlemmarna för bön och sång. Den som bryter mot reglerna blir socialt utesluten. Ett av sektens viktigaste mål är egna friskolor.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 18:57:32 följande:
    Religionsundervisning i Hässelbygårdsskolan:

När man under religionsundervisningen tittar i Bibeln kan muslimer ha med sig intyg hemifrån som är godkänt skäl att inte närvara under lektionen. Så fungerar mångkulturen...
    Låter logiskt, jag skulle åxå skaffa mig ett intyg om att slippa närvara, om än på andra grunder är den muslimska.
    Eftersom jag är humanist så låter jag de troende utöva och ha sin religion ifred, och vill givetvis bli behandlad på samma sätt.

Kan f.ö inte komma ihåg vi hade några bibelstudier i skolan, och på den tiden så fanns det fortfarande ännu nåt som hette kristendomskunskap. 
    Fast jag ägnade mig möjligen åt mer världsliga saker under dom timmarna.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 23:36:47 följande:
    Håller med dig, detta är helt sjukt. Dock är det inte ursprungligen en svensk sekt, men det vet du säkert redan.
    Ja det vet jag, f.ö är inte kristendomen nån svensk religion heller.
  • Världsmedborgare

Jag hoppas folk är medvetna om att val av religion ursprungligen inte kommer från folket, utan att det den rådande religionen kan sägas att ha vunnit "budgivningen" hos de styrande, då när det begav sig.
    Ett bättre och kraftfullare maktmedel att styra över sina undersåtar, helt enkelt, och inte så mycket grundat på religionens innehåll.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-18 08:56:20 följande:
    Jag uppfattade det som att 'Världsmedborgare' ville framhålla Plymouthbröderna som ett fenomen av svensk kultur, till skillnad mot andra utländska kulturer som diskuterats.
    Se #575

Fenomen.., nja det är väl mest ett uttryck för vår religionsfrihet, och då får vi förstås räkna med den här typen av religiösa avarter som strider mot de mänskliga rättigheterna och humanism.
    Det är inte lätt, om ens möjligt att hitta en perfekt lösning som sammanfaller med både religionsfrihet och de mänskliga rättigheterna.
    Men det betyer inte att det nödvändigvis ska vara skattesubventionerat, eftersom, enligt mig, Plymouthbröderna inte uppfyller de krav som vi kan och bör ställa på våra barns skolgång.

Sen kan man ju fråga sig hur vär dom lever som dom lär, och hur dom vrider till det för att komma runt sina egna regler.
    Jag menar, dom är oftast företagare, så hur får dom det företagandet att fungera idag, utan de hjälpmedel som för dagens samhälle är ett måste, som t.ex datorer.
    Antar det är som med alla andra religioner, dom låter nån ledare tolka nåt stycke i deras "lärobok", och vips så blir även det förbjudna tillåtet.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?