• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • ungbrunett
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:31:54 följande:
    Nej, men hon har valt en man med barn, då bör hon också vara medveten om att barnet alltid kommer först.
    Som förälder ska du alltid sätta barnets behov först, (inte att förväxla med barnets vilja).
    Barnperspektivet du vet.
    Ts är vuxen hon kan vänta, barn kan inte vänta, deras barndom rullar på. 
    Sen kan jag hålla med om att ts man borde se till att det finns även utrymme för bara dom två, det är också viktigt.
    Men inte på bekostnad av barnens tid med sin pappa. 
    Satte biomamman barnens behov först när hon skippade några veckor med dem för att åka på semester utan dem?
  • Anonym (fd bonusmamma)

Jag har full förståelse att du behöver seester utan hans barn och att du vill ha egentid med honom. Tyvärr kan man inte alltid få det man vill, och med barn inblandade ÄR det de facto så att saker händer. I det här fallet är det biomamman som planerat illa, men det hade lika gärna kunnat vara så att ett barn blev sjukt.
    Man är så illa tvungen att planera om ibland. Kan din sambo ta ledigt senare så att ni kan åka då i stället?

Jag inser att det är sådant man inte fattar innan man sitter där om man inte har barn själv (been there, done that), men någonstans är det tyvärr så att man får gilla läget eller gå.

• ungbrunett
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 22:00:25 följande:
    Ja, du har rätt, det är kanske bättre att pappan lever ensam då om inte nya partnern förstår eller vill acceptera att barnens behov alltid, alltid måste gå först. 
    Det är nog lättast för alla parter då om föräldern och den nya är särbos istället. 
    Nu pratar vi om att vänta på att ha en nära relation med sin förälder, det är vad det handlar om, inte om att vänta på sin tur att få använda datorn och liknande.
    Och nej, barn kan inte vänta på att få ha en god barndom.
    Den går vidare oavsett hur du behandlar barnet.
    Barnet kan inte vänta med att vara ett barn och ha ett barns alla behov.
    Barnens behov går först. Gud vad folk tjatar om det. Vad menar du i detta fall med det? Barnens mamma skulle ha varit med sina barn men valde att skippa semestern med dem för att åka på egen hand utan sina barn. Verkligen BBIC. Varför ska barnets pappa leva utan ts för att barnens behov ska gå i centrum? Hur går det ihop? Ts såg framför sig 2 välförtjänta veckor på egen hand, men barnens mamma valde att strunta i tidigare överenskommelse och lämpade över barnen på pappan. Han kanske också hade sett fram emot egentid med sin sambo men fick ställa upp pga det är hans barn?
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 14:51:20 följande:
    Och allt jag sagt om barnen kanske också är orsaken till att deras mamma åker bort då hon ska ha dem. Men varför är det okej? Mamman behöver vila upp sig, klart att hon ska lämna barnen åt oss i över 3 veckor!! Jag, som inte ens är släkt med dom, är egoistisk om jag vill åka på semester ensam med sambon. Var är logiken? Varför är jag en sämre människa än mamman? Hon gör ju precis det som vi hade planerat in. Skillnaden är att det var hennes vecka, och hon är deras mamma!!
    Jag tycker inte att det mamman gör är ok, men det innebär inte att din sambo bör förstöra sommaren för dem genom att bråka om det. Han är en bra förälder till skillnad från mamman, du har valt en bra kille! Jag tycker att din sambo gör helt rätt prioritering under omständigheterna och jag skulle göra exakt likadant.
    Om en partner inte fixar att mina barns väl och ve går först unde de få år de är helt beroende av mig (och pappan), then so be it!
  • Anonym (Förstår)

Men detta var ju en konstruktiv och bra kommentar! Ja, jag är ironisk... Uppenbarligen älskar hon sambon och barnen också, annars skulle hon väl inte stannat alls öht? Men det ÄR ok att säga att barn är jobbiga! För det är alla barn ibland, både egna och andras. Även vuxna är jobbiga (och det finns vuxna som inte klarar att sköta hygienen heller, som en parentes, och dessa vuxna är jäkla äckliga i mina ögon).

Dessutom är säkert problemet med att man inte kan torka sig i rumpan när man är 8 år gammal välkänt inom familjen, både hos pappa och mamma.

Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-02 14:39:08 följande:

Barnen blir visst hemskare och hemskare för varje inlägg ts gör. Inte alls förvånande, för det är ju så det brukar vara när en styvmamma berättar om mannens barn.

Varför inte visa den här tråden för pappan? Då skulle säkert allt lösa sig på ett eller annat sätt.

Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-02 14:39:08 följande:

Barnen blir visst hemskare och hemskare för varje inlägg ts gör. Inte alls förvånande, för det är ju så det brukar vara när en styvmamma berättar om mannens barn.

Varför inte visa den här tråden för pappan? Då skulle säkert allt lösa sig på ett eller annat sätt.

• Anonym (*suckar*)

TS, jag tror du måste ta dig en funderare på om det verkligen är den här mannen du vill leva resten av ditt liv med?
    Han respekterar inte dig för fem öre. Han sätter sig själv före dig heeeeela tiden. När en mamma brister så som den här mamman gör måste han antingen sätta ner foten och säga NEJ, vi byter INGA veckor, vi har BARA de veckor som är avtalat och endast vid akuta fall utöver det eller meddela mamman att han vill ha samarbetssamtal om umgänget och föreslå att ni har barnen på heltid så får hon ringa en v i förväg när hon vill ha dem.

Jag och min man har diskuterat hur vi vill att vårt liv tillsammans ska se ut. Han har barn (jag med, men stora barn som klarar sig helt själva och tidvis inte ens bor hemma heller) som kommer på helgumgänge och mamman höll på och hattade hit och dit i början och ville byta dagar osv.

För mig fungerar inte det och då sa jag det till min man, vid akuta tillfällen så självklart tar vi hans barn, men jag vill bli meddelad om extra dagar INNAN de extra dagarna är ett faktum, för jag vill ha möjlighet att säga nej, det passar inte mig denna helg och då antingen göra upp egna planer som innebär att jag inte är hemma om pappan absolut vill ha sitt barn extra eller så får pappan säga nej.

Det är att visa respekt och som jag skrev tidigare, det är sällan jag säger nej och har vi planer för helgen, oavsett om det så bara är ett biobesök så säger pappan nej självmant om det inte är något akut då.

• Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 15:13:16 följande:
    Barnens behov går först. Gud vad folk tjatar om det. Vad menar du i detta fall med det? Barnens mamma skulle ha varit med sina barn men valde att skippa semestern med dem för att åka på egen hand utan sina barn. Verkligen BBIC. Varför ska barnets pappa leva utan ts för att barnens behov ska gå i centrum? Hur går det ihop? Ts såg framför sig 2 välförtjänta veckor på egen hand, men barnens mamma valde att strunta i tidigare överenskommelse och lämpade över barnen på pappan. Han kanske också hade sett fram emot egentid med sin sambo men fick ställa upp pga det är hans barn?
    Vad menar du att han ska göra då? Dumpa sina barn hos soc för att deras mamma prioriterar fel? Om han låter barnen lida för att hans ex är en usel mamma så är han själv en precis lika usel pappa. Det är det "barnen går först" betyder. I det här fallet betyder det att TS semester blir förändrad och kanske tom förstörd för att pappan prioriterar de som behöver honom mest.
    Som vuxen MÅSTE man faktiskt acceptera det om man går in i en relation där det finns små barn. TS behöver inte vara med barnen hela tiden om hon inte vill, men pappan måste det, för det är hans förbannade ansvar som pappa! Att mamman inte tar sitt ansvar betyder inte automatiskt att han inte heller behöver göra det!
  • Anonym (Förstår)

High five på denna!

ungbrunett skrev 2016-07-02 15:09:54 följande:

Satte biomamman barnens behov först när hon skippade några veckor med dem för att åka på semester utan dem?

• Anonym (fia)
    Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-02 15:05:44 följande:
    Men du säger ju själv att du förstår att han vill ha barnen så mycket som möjligt. Han har väl därför inte samma behov av avkoppling från dem, som du har. Och han har kanske heller inte samma behov av ensam tid med dig, som du har av ensam tid med honom. Där ligger väl problemet?  Och det är väl anledningen till att du skapade den här tråden. Problemet är mellan dig och din sambo, och har inget att göra med varken barnen eller deras mamma.

Det är han som gör sina val. Sen är det väl upp till dig om du vill leva så eller inte.
    Exakt! Det här inlägget säger allt! Det är klart att det är bekvämare att skylla på mamman men till syvende och sist är det ju hans val att ta barnen extra.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-02 15:19:06 följande:

TS, jag tror du måste ta dig en funderare på om det verkligen är den här mannen du vill leva resten av ditt liv med?
    Han respekterar inte dig för fem öre. Han sätter sig själv före dig heeeeela tiden. När en mamma brister så som den här mamman gör måste han antingen sätta ner foten och säga NEJ, vi byter INGA veckor, vi har BARA de veckor som är avtalat och endast vid akuta fall utöver det eller meddela mamman att han vill ha samarbetssamtal om umgänget och föreslå att ni har barnen på heltid så får hon ringa en v i förväg när hon vill ha dem.

Jag och min man har diskuterat hur vi vill att vårt liv tillsammans ska se ut. Han har barn (jag med, men stora barn som klarar sig helt själva och tidvis inte ens bor hemma heller) som kommer på helgumgänge och mamman höll på och hattade hit och dit i början och ville byta dagar osv.

För mig fungerar inte det och då sa jag det till min man, vid akuta tillfällen så självklart tar vi hans barn, men jag vill bli meddelad om extra dagar INNAN de extra dagarna är ett faktum, för jag vill ha möjlighet att säga nej, det passar inte mig denna helg och då antingen göra upp egna planer som innebär att jag inte är hemma om pappan absolut vill ha sitt barn extra eller så får pappan säga nej.

Det är att visa respekt och som jag skrev tidigare, det är sällan jag säger nej och har vi planer för helgen, oavsett om det så bara är ett biobesök så säger pappan nej självmant om det inte är något akut då.

Jag håller inte med om att mannen i det här fallet automatiskt saknar respekt för TS, jag vet inte tillräckligt för att kunna avgöra det. 
    Däremot är det helt klart så att barnen bara har en förälder som tar fullt ansvar för dem, vilket är synd, och lösningen på det är inte att den ansvarstagande föräldern slutar ta ansvar och börjar bråka i stället.
    Att ta upp det till diskussion om hur man ska ha boendet i framtiden är definitivt en bra idé, men inte att börja bråka om det nu.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!