Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

Behöver tid UTAN hans barn!

Men så kan du ju inte tänka för faktum är att det inte är samma sak med "egna barn och andras ungar". Plus att även biologiska föräldrar behöver tid utan sina barn ibland, bara umgås som vuxna.

Jag kan dock förstå sambons syn på det också och att han blir besviken när man återkallar en veckas semester för att man hellre är på jobbet än umgås med barnen, men också är de så pass stora att de borde kunna smyga upp och sätta sig med en varsin surfplatta en stund tills klockan blivit lite mer....

Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 18:20:52 följande:

Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Det är vad jag menar att ts gnäller för inget. Egoistisk. Men det är klart andras ungar är ju "jobbiga". Stackars barn att leva så. Bli inte tillsammans med någon med tidigare barn om det är så JOBBIGT.

• Anonym (Förstår)

Men detta var ju en konstruktiv och bra kommentar! Ja, jag är ironisk... Uppenbarligen älskar hon sambon och barnen också, annars skulle hon väl inte stannat alls öht? Men det ÄR ok att säga att barn är jobbiga! För det är alla barn ibland, både egna och andras. Även vuxna är jobbiga (och det finns vuxna som inte klarar att sköta hygienen heller, som en parentes, och dessa vuxna är jäkla äckliga i mina ögon).

Dessutom är säkert problemet med att man inte kan torka sig i rumpan när man är 8 år gammal välkänt inom familjen, både hos pappa och mamma.

Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-02 14:39:08 följande:

Barnen blir visst hemskare och hemskare för varje inlägg ts gör. Inte alls förvånande, för det är ju så det brukar vara när en styvmamma berättar om mannens barn.

Varför inte visa den här tråden för pappan? Då skulle säkert allt lösa sig på ett eller annat sätt.

Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-02 14:39:08 följande:

Barnen blir visst hemskare och hemskare för varje inlägg ts gör. Inte alls förvånande, för det är ju så det brukar vara när en styvmamma berättar om mannens barn.

Varför inte visa den här tråden för pappan? Då skulle säkert allt lösa sig på ett eller annat sätt.

• Anonym (Förstår)

High five på denna!

ungbrunett skrev 2016-07-02 15:09:54 följande:

Satte biomamman barnens behov först när hon skippade några veckor med dem för att åka på semester utan dem?

• Anonym (Förstår)

Nej men det är det väl ingen som säger heller, eller så läste inte jag inlägget iaf... Men det största felet i denna konstellationen är att mamman sett till sitt eget bästa (egensemesterm hur nu det kan vara bäst att vara utan sina barn men ja ja), och pappan gör vad som förväntas av en förälder och ställer upp. Inte på mamman direkt men på sina barn. Visst hade han kunnat säga nej och så fick mamman lösa det med morföräldrar, men det är kanske inte alltid den lättaste lösningen. (Jag säger alltid ja till mitt barn eftersom farföräldrarna inte har alla hästar hemma alltid, det känns alltså bättre att barnet är hos mig...)

TS jag tror minsann du har en kanonpappa här den dagen ni får egna barn! Var rädd om honom (och säg till ungen att det blir förbud mot surfplatta fram till dess han lär sig torka rumpan! Grr..) ;)

Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 15:19:37 följande:

Vad menar du att han ska göra då? Dumpa sina barn hos soc för att deras mamma prioriterar fel? Om han låter barnen lida för att hans ex är en usel mamma så är han själv en precis lika usel pappa. Det är det "barnen går först" betyder. I det här fallet betyder det att TS semester blir förändrad och kanske tom förstörd för att pappan prioriterar de som behöver honom mest.

Som vuxen MÅSTE man faktiskt acceptera det om man går in i en relation där det finns små barn. TS behöver inte vara med barnen hela tiden om hon inte vill, men pappan måste det, för det är hans förbannade ansvar som pappa! Att mamman inte tar sitt ansvar betyder inte automatiskt att han inte heller behöver göra det!

• Anonym (Förstår)

Instämmer i detta. Både T S och sambon måste våga sätta ner foten och säga ifrån. För jag utgår från att barnen inte har något slags handikapp? Mitt barn som är sju klarar betydligt mer än vad denna åttaåringen verkar göra, sen att han ibland lägger latsidan till och vill att jag ska göra saker det är en annan fråga (och ett beteende han inte kommer undan med längre). Man växer med uppgiften som det så fint heter.

Anonym (?!) skrev 2016-07-02 15:32:36 följande:

Känns ju lite sådär att en 6 och en 8 åring inte klarar något alls själva?!. Du har bott med dem i 4 år och nihar fortfarande inte fått till regler om hur man beter sig. De väcker er kl 6 på morgnarna och måste ha hjälp med allt....herregud!!!!

• Anonym (Förstår)

Men tycker du på fullaste allvar att det är att vägra för att man vill ha tid med sin sambo och vårda relationen? Och tycker du på fullaste allvar att en åttaåring ska behöva hjälp att torka rumpan till vardags?

Är du barnens mamma måntro..?

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:27:51 följande:

Ja men andra ord vägrar du ta mera än dom veckor som ni skulle ha haft dom

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:29:01 följande:

Sen är det faktiskt synd om barnet som ska behöva gå med bajs i rumpan för att du vägrar hjälpa till , den enda som lider är barnet o det är inte ok

• Anonym (Förstår)

Ja just det, tiden är borta för att MAMMAN valde bort sina barn. Är det fel av TS att ifrågasätta detta och bli besviken?!

Och vad det gäller bajset i rumpan så torkar sig inte åttaåringen för att den "tycker det är äckligt" enligt vad TS skrivit tidigare i tråden. Inte för att den inte kan utan enbart för att den inte vill. TS vill inte heller (för att barnet ska lära sig). Vems är problemet? Jo det ligger hos mamman och pappan. Inte hos TS.

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:54:03 följande:

Tiden med sambo är ju redan borta då han ville ha sina barn den tiden .

Har ett barn problem med att hantera just torkningen i rumpan måste ju nån hjälpa till , om ingen annan är hemma o ts vägrar ska alltså barnet gå med bajs i rumpan till pappa kommer hem ?

• Anonym (Förstår)

Fritidspersonal torkar inte heller barnen i rumpan. När de är sex år förväntas de klara detta själva vilket ju de allra flesta redan gör eller snabbt lär sig. Varför tycker du TS ska "dadda" med detta barnet? Jag personligen tycker det är bra att någon satt ner foten när nu föräldrarna inte gör det.

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:54:03 följande:

Tiden med sambo är ju redan borta då han ville ha sina barn den tiden .

Har ett barn problem med att hantera just torkningen i rumpan måste ju nån hjälpa till , om ingen annan är hemma o ts vägrar ska alltså barnet gå med bajs i rumpan till pappa kommer hem ?

• Anonym (Förstår)

Var ska barnen vara då om han vägrar menar du? Sommarkollo i sista minuten? Tycker du fortfarande mamman gör rätt som bara levererar nyheten att de får ta barnen för att hon ska på semester? Tycker du verkligen verkligen det?!

Oavsett hur man lär barnen att torka rumpan så är det inte TS huvudsakliga ansvar. Det yngre syskonet kan det själv, det äldre tycker det är bekvämare att någon annan gör det. Behövs kanske något slags "straff" då för att man ska inse att vissa saker måste man fixa själv? Som jag har förstått det handlar det alltså inte om "kan", det handlar om "vill".

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:10:35 följande:

Är väl mer pappas fel som gick med på att ta barnen extra , han har ju kunnat vägra ?

Om ett barn tycker det är äckligt att torka sig själv så ska dom ha bajs i rumpan då ? Dom ska straffas helt enkelt o riskera sår istället ?

Vem vill ett barn så illa ?

Varför inte försöka få barnet att torka sig själv på ett pedagogiskt sätt istället för att straffa på det viset ?

• Anonym (Förstår)

Ja exakt det menar jag. På möte med skola och fritids talades det om att personalen inte är "dagispersonal" som hjälper till med toalettbesök utan när barnen kommer till skolan på höstterminen så ska de kunna fixa att torka sina egna rumpor. Lite övning under sommaren och alla normalbegåvade sexåringar fixar det.

Appropå normalbegåvad så börjar jag faktiskt undra om du har alla hästar hemma eller varför du känner ett sånt otroligt hat till TS och vi andra som stödjer hennes syn på detta problemet. Du förstår inte problemet alls verkar det som. Kan du vara snäll och förklara vad DU har för problem på ett sätt som vi andra förstår?

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:23:36 följande:

Du menar att barnet på fritids får gå med bajs i rumpan på skolan för att personalen inte hjälper ett barn som har problem med detta ? Då skulle jag anmäla skolan .

Alla barn är olika , finns barn som har problem med att kissa på sig oxå trots att dom är 6 år , får dom gå med blöta byxor på skola/ fritid om dom inte kommer sig för att byta själv ?

• Anonym (Förstår)

Kanonbra formulerat! Vem kan ha tryckt på tummen ner tro? Kan det vara ((&))? Haha ;)

Jag blir mer och mer övertygad om att det är barnens mamma som döljer sig bakom det anonyma aliaset...

Anonym (Allt möjligt) skrev 2016-07-03 11:56:20 följande:

Har följt den här tråden men inte tänkt "lägga mig i" ...men nu kan jag inte hålla tyst längre ... Jag är både bio /bonusmamma och förskollärare..... För det första vad det gäller diskussionen om huruvida Ts ska hjälpa 8 åringen på toa eller inte ( hur nu en diskussion om Ts besvikelse över en instäld resa kan hamna där men nu är ju det här fl ) ... INGEN " normal" 8 åring behöver hjälp att torka rumpan!!! Det ska man kunna när man är 5-6 år..under mina drygt 20 år som förskollärare har vi alltid börjat träna o kräva detta av "våra " 5- åringar efter jul deras sista år på förskolan ,dvs det år de fyller 6 och under dessa drygt 20 år så är det kanske 2-3 st barn som INTE kunnat detta när de slutat hos oss, 2-3 av nästan 200 barn ! OCH då har det varit en annan problematik bakom...en diagnos av något slag som gjort att de antingen inte fysiskt eller psykiskt kunnat eller varit mogna. Sen till alla er andra som inte kan förstå varför Ts är besviken,varför det överhuvud taget finns ett behov av att vara barnfria.... Hur gärna man än vill att man ska vara " en enda stor lycklig famlij" så ÄR det skillnad på biobarn o bonusbarn... Man kan mycket väl ÄLSKA sina bonusbarn MEN samtidigt känna att det är jobbigare att ta hand om dem än sina bio barn! Jag har varit bonusmamma i 17 år, mina bonusbarn var 4 o 7 år när jag kom in i bilden, jag har haft dem på 1/2 tid i alla år och jag kan ärligt säga att jag älskar dem för dem DE är,MEN den kärleken ÄR anorlunda än den jag har till mina biobarn som jag varit med sedan de var 4-7 SEKUNDER gamla ! Jag har känt att jag har mandat att säga i från och att vi gjort upp regler för vårt hem gemensamt MEN trots det så har det alltid varut psykiskt mer jobbigt men bonusbarnen... Att ta konfliketer etc att "stå ut " med tonårstrots etc etc... Jag fick kämpa i många ÅR med att få min man att fatta att VI behövde tid för oss själva ,tid med våra små det krävdes att vår famlij var nära att splittras innan min man förstod att det inte räckte med att jag fick vara med o bestämma här hemma utan att jag faktiskt behövde få " vila" från de äldre barnen att VI behövde tid för oss som par för att VÅR relation skulle orka med och inte dö ut. Att det nte funkade att jobba 50-60 timmar minst den veckan vi inte hade de stora barnen för att kunna vara ledig mer den veckan de var hos oss,att lägga sin semester helt efter de stora barnen så att vi aldrig fick någon tid med bara den " lilla" famlijen ( flexarbetstid ) ..... Det handlar INTE om att man inte "tycker om" sina bonus barn, att man är " egoistisk" det handlar om att vårda sin relation så att bonusbarnen inte måste vara med om ännu en seperation! Är det bara biobarn i en relation har man hunnit bygga upp en grund,en bas som ( förhoppningsvis) gör att man orkar de jobbig åren UTAN att behöva " barnfri tid" MEN när man kommer in i en famlij där det redan finns barn så har man inte den tiden att bygga den där grunden....framför allt inte om man som TS jobbar skift så att man inte har em/kvällar/helger lediga tillsammans vv!

• Anonym (Förstår)

Du säger underförstått att båda föräldrarna gjort rätt som underlåtit att lära sitt barn torka rumpan, och att TS ska vara något slags personlig assistent till ett barn som väljer att ta den bekväma vägen i livet. Det är exakt vad du säger.

Om nu barnet har problem med sin avföring bör de uppsöka läkare - föräldraansvar. Inte TS ansvar. Om barnet har problem med det psykiska bör de uppsöka kurator/psykolog - föräldraansvar. Inte TS ansvar.

Pappan ville inte "uppenbart" ha barnen, han drog sitt strå till stacken för att mamman valde att dra på semester på egen hand. I mina ögon försvarar du uppenbart mamman (dig själv?) och hennes beteende.

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 13:29:16 följande:

Var har jag sagt att mamman gjort rätt ? Sa att pappan ville uppenbart detta o då är det inte barnens fel .

Min åsikt är att man inte straffar barnet med att gå med bajs i rumpan som kan ge sår för att pappan inte finns där när barnet är bajsnödig då bör man istället på ett bra sätt lära barnet att göra det själv .

• Anonym (Förstår)

Men om du nu är mamma till tre och har tre bonusbarn så vet du väl att fritids inte torkar barnen efter toalettbesök? Av erfarenhet menar jag, med tanke på att du inte kan läsa vad flera av oss skriver till dig.

Du svarade inte heller på min fråga varför du har ett sånt hat till TS och oss som stödjer hennes åsikt, du bara rapar om samma sak om och om igen att TS minsann skadar barnet. Om du nu inte är barnens mamma vilket du säger att du inte är, så är jag väldigt nyfiken på vad ditt problem är. Varför du inte är kapabel att läsa vad folk skriver till dig ang bajstorkning på en åttaåring och anse dig "besegrad" utan måste fortsätta strida om den saken, och fortsätta hävda att en åttaåring "ska" ha hjälp.

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 14:30:56 följande:

Nu är ju inte jag mamma till dessa barn .

Men jag är mamma åt mina tre o bonusmamma åt tre till sen 20 tilllbaka o skulle aldrig låta ett bonusbarn lida oavsett .

• Anonym (Förstår)

Du har faktiskt fel i detta, är det så himla svårt att förstå? Om du tror att fritidspersonal torkar rumpor så har förmodligen dina barn lurat dig genom att torka själva i skolan men låtit mamma hjälpa till hemma för att det har varit bekvämast så. Grattis till välcurlade barn och hoppas du inte har permanenta blåsor i händerna av allt sopande på isen...

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 15:04:18 följande:

Fritid torkar o försöker lära barnen att höra det själv om dom inte kan , annars är det ett väldigt dåligt fritids , en pedagog skulle aldrig låta ett barn gå med bajs i rumpan

• Anonym (Förstår)

Hur ska de veta om problematiken och ha koll på det specifika barnet exakt hela tiden menar du?

Och återigen: VARFÖR läser du inte vad vi skriver?! Vad i hela friden är det som gör att du inte vill förstå?! Eller är det problemet hos dig samma som hos åttaåringen, att du inte "kan"?

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 16:08:11 följande:

Om pedagogerna vet om problematiken så löser dom det .

• Anonym (Förstår)

Ja precis, TS hatar barnen för att hon vill ha semester och slippa torka bajs. Mamman däremot är det inget fel på, hon torkar ju iallafall bajset på ett barn som är närmare tonåring än blöjbarn. Obs ironi. Är det verkligen bara jag som tror att ((&)) är mamman..?

ungbrunett skrev 2016-07-03 16:20:17 följande:

Hur kan du på fullaste allvar mena att det är mer rätt att mamman tar en extra semestervecka, och dessutom berövar ts på sin, än att ts ska få sin semestervecka? hatar hon barnen pga det eller?

• Anonym (Förstår)

Återigen. Hur tror du pedagogerna kan hålla bevakning på just det barnet då så det inte smiter in på toa obemärkt? Brukade din mamma sätta på dem en gps-sändare eller?

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 16:25:44 följande:

Men pedagoger skulle aldrig låta barn hå med bajs i rumpan om dom blivit informerade om problemet , det finns inte hos nån normal pedagog . Dom skulle däremot försöka lära barnet att höra det själv om inte föräldrarna lyckats .

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!