• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Anna)

Ditt liv, ditt val. Varför stannar du hos någon som du inte tycker prioriterar dig?

Visste han att du ville vara själv med honom denna vecka? Hade ni planerat  något? 

• sextiotalist

Varför kan inte skilda personer förstå att, om de ska slippa en separation till, så måste de även vårda förhållandet med sin nya partner. Annars kommer de en dag stå där ensam igen .... och ensam igen  .... och ensam igen.

Självklart måste ert förhållande få vara i fokus emellanåt.
    Du gör helt rätt att arbeta en vecka då, nej, din semester behöver inte gå till att umgås med hans barn. Den saken får han ta sin semester till (delvis).

• Anonym (Wildrat)

Han borde förstå säger du. Är han tankeläsare? I hans värld är barnen det viktigaste och det är det enda han förstår. Jag tror inte alls att han förstår att andra kan ha andra önskemål. Har du sagt det till honom, att du vill ha en vecka semester med bara er två? Sagt det klart och tydligt, utan att linda in det eller anta att han ska förstå?

• TigerLilySwe

Svårt det där med barn. Just maten är så körigt också. Mitt tips är i allt elände att bulla upp i frysen med lagad köttfärssås, pastagratänger, tacofärs, pizzabullar och underlätta den biten. Förbered sedan med spel, pyssel, puzzel, memory, playdolera, insektshåvar och sånt som kan underhålla barnen och få dom att samarbeta med varandra. Värt några hundra att köpa lite nya grejer som fångar deras intresse

Finns det ingen liten farmor eller nån som kan ha dom några dagar under era veckor. Du gör rätt som jobbar. Det är periodvis ett heltidsjobb att underhålla barn.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-07-01 14:45:43 följande:

Han borde förstå säger du. Är han tankeläsare? I hans värld är barnen det viktigaste och det är det enda han förstår. Jag tror inte alls att han förstår att andra kan ha andra önskemål. Har du sagt det till honom, att du vill ha en vecka semester med bara er två? Sagt det klart och tydligt, utan att linda in det eller anta att han ska förstå?

Ja, jag har minsann sagt åt honom, klart och tydligt! Han blir irriterad och frågar varför jag inte vill umgås med hans barn. Men om de bor här vv, så umgås jag ju med dom vv. Tycker att det borde räcka, jag är inte deras mamma! Att jag vill ha semester utan barnen, vill ha lediga helger med bara mig själv och honom att tänka på har jag sagt. Säkert 1000 gånger. Men så fort mamman åker bort far hon på hennes veckor (det är inte första gången!) och vi har barnen extra veckor och helger. Jag har dessutom skiftesarbete så jag jobbar ofta helg. Då vi äntligen får en helt ledig helg tillsammans blir jag förbannat sur då han tar hit barnen.
  • sextiotalist
    TigerLilySwe skrev 2016-07-01 14:47:18 följande:

Svårt det där med barn. Just maten är så körigt också. Mitt tips är i allt elände att bulla upp i frysen med lagad köttfärssås, pastagratänger, tacofärs, pizzabullar och underlätta den biten. Förbered sedan med spel, pyssel, puzzel, memory, playdolera, insektshåvar och sånt som kan underhålla barnen och få dom att samarbeta med varandra. Värt några hundra att köpa lite nya grejer som fångar deras intresse

Finns det ingen liten farmor eller nån som kan ha dom några dagar under era veckor. Du gör rätt som jobbar. Det är periodvis ett heltidsjobb att underhålla barn.

Är det inte pappans sak att fixa detta?
    Eller är ts en barnflicka?

• Anonym (Pion)

Hur ofta har ni barnen vanligtvis? Varannan vecka? I så fall är du lite egoistisk när du ändå valt att leva med en partner med barn sedan tidigare. Då har ni ändå en hel del "egentid" i vardagen.

Samtidigt tycker jag att du gör helt rätt i att ta en mindre semestervecka. Jag kan tycka att pappan borde vilja spendera lite extra kvalitetstid själv med sina barn. Skapa härliga sommarminnen för livet med sina barn. Så kanske du och han kan ta några dagars "egensemester" i höst/vinter, eller när det nu passar er.

• Anonym (Exakt!!!!!!)
    sextiotalist skrev 2016-07-01 14:53:50 följande:

Är det inte pappans sak att fixa detta?

Eller är ts en barnflicka?

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 14:53:02 följande:
    Ja, jag har minsann sagt åt honom, klart och tydligt! Han blir irriterad och frågar varför jag inte vill umgås med hans barn. Men om de bor här vv, så umgås jag ju med dom vv. Tycker att det borde räcka, jag är inte deras mamma! Att jag vill ha semester utan barnen, vill ha lediga helger med bara mig själv och honom att tänka på har jag sagt. Säkert 1000 gånger. Men så fort mamman åker bort far hon på hennes veckor (det är inte första gången!) och vi har barnen extra veckor och helger. Jag har dessutom skiftesarbete så jag jobbar ofta helg. Då vi äntligen får en helt ledig helg tillsammans blir jag förbannat sur då han tar hit barnen.
    Ja men då förstår jag att du blir irriterad. Men han är som han är och verkar prioritera barnen framför dig och ert förhållande. Det här är ju nåt som kommer ta död på ert förhållande om ni inte kommer överens om nåt. Dags för parterapi i höst kanske?
  • Anonym (Jag)
    TigerLilySwe skrev 2016-07-01 14:47:18 följande:

Matlagningen brukar jag gärna ha hand om när de är här. Det ger mig 30-45 minuter då jag kan säga åt dom att låta mig vara ifred ifall de vill ha nån mat. ;)

Saker har de så det räcker och blir över, men de är inte intresserade av dem ifall inte deras pappa är med och leker. för att hålla dom glada är han tvungen att leka med dom varje vaken minut. Därför det är så tungt att ha dem här. Pappan har fått dem att tro att hela världen kretsar kring dom och absolut ingen annan. Bortskämda på alla sätt det går att skämma bort ett barn. Det e ju bra att han lägger tid på dom, men nån måtta får det ju vara! Vi kan inte ens dricka en kopp kaffe tillsammans utan att barnen ryker ihop.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!