• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 15:59:29 följande:

De dagar som barnen inte är här har vi det jättebra! Det e klart att vi har det bra tillsammans med barnen också, men då är det ju barnen som är i centrum, inte vårt förhållande. Därför hade jag sett fram emot semestern och 2 barnfria veckor, så att vi fick tid tillsammans på riktigt. Skulle vi inte ha det bra så skulle jag nog ha flyttat ut för 3 år sedan.

Jag förstår dig,du behöver egentid med din man.Viktigt för erat förhållande och mannen borde ju fatta det,men tydligen gör han inte det.Jobbigt.
  • Tecum

Så intressant, här är en man som vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn och prioriterar dem framför sambon. Han betraktas genast som en dålig partner som inte bryr sig om relationen och blir det separation är det hans fel.

Men om TS varit en man och skrivit likadant hade han blivit  avrättad tvärt, en usling som bara tänker på sig själv och inte begriper att barn är det viktigaste i världen och i synnerhet viktigare än alla karlar. Han ska stötta och hjälpa mamman på alla sätt, annars kan han gå.

Jag kan tillägga att jag tycker att TS har rätt.
    Men det hade TS haft även som man...

• sextiotalist
    Tecum skrev 2016-07-01 17:30:18 följande:

Så intressant, här är en man som vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn och prioriterar dem framför sambon. Han betraktas genast som en dålig partner som inte bryr sig om relationen och blir det separation är det hans fel.

Men om TS varit en man och skrivit likadant hade han blivit  avrättad tvärt, en usling som bara tänker på sig själv och inte begriper att barn är det viktigaste i världen och i synnerhet viktigare än alla karlar. Han ska stötta och hjälpa mamman på alla sätt, annars kan han gå.

Jag kan tillägga att jag tycker att TS har rätt.

Men det hade TS haft även som man...

Oavsett om det är en man eller kvinna så är det viktigt att både partner och barn känner sig sedda. Kan man inte ha en kärleksrelation och ha barn, då bör man leva ensam med barnen.

En kärleksrelation behöver vårdas annars dör den ut. En separerad förälder har redan en misslyckad relation bakom sig, jag skulle tippa på att det många gånger beror på att man inte vårdat sin relation. Och det är än svårare och kräver mer arbete om det är andras barn med. Då betyder den barnfria tiden än mer.
  • Anonym (Inte unik..)
    sextiotalist skrev 2016-07-01 17:40:13 följande:
    Oavsett om det är en man eller kvinna så är det viktigt att både partner och barn känner sig sedda. Kan man inte ha en kärleksrelation och ha barn, då bör man leva ensam med barnen.

En kärleksrelation behöver vårdas annars dör den ut. En separerad förälder har redan en misslyckad relation bakom sig, jag skulle tippa på att det många gånger beror på att man inte vårdat sin relation. Och det är än svårare och kräver mer arbete om det är andras barn med. Då betyder den barnfria tiden än mer.
    Men barnen är ju inte där på heltid, utan vv. Så det måste ju trots allt bli en hel del  tid de får tillsammans utan barnen. Ts säger ju också att då har de det jättebra.

• Anonym (Biomamma)

TS,gör själv planer med nån vän och gör en resa .Istället för att sitta hemma och ta hand om din partners barn.Kanske en barnlös man eller väninna gör dig resesällskap.

• Anonym (Pion)
    Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-01 18:09:48 följande:
    Men barnen är ju inte där på heltid, utan vv. Så det måste ju trots allt bli en hel del  tid de får tillsammans utan barnen. Ts säger ju också att då har de det jättebra.

Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Det är vad jag menar att ts gnäller för inget. Egoistisk. Men det är klart andras ungar är ju "jobbiga". Stackars barn att leva så. Bli inte tillsammans med någon med tidigare barn om det är så JOBBIGT.
  • trilskas

Jag anser att han gör rätt som prioriterar barnen först. Och angående dina känslor att inte vilja vara med barnen. Bo särbo då?! Träffas vv? Och du borde vara glad över att han inte är en sådan mopp som skiter i sina barn för att du vill det. Det visar ändå på att han är helt enkelt en bra pappa. Anser jag.

• Brumma

Fortfarande ingen semester utan barn

..

Eller tänker du att det är ssk samma om msn arbetar eller har semester?

Jag o min man ses oxå varje vardag efter jobbet - vi behöver gemensam semester ändå ;)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 18:20:52 följande:

Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Det är vad jag menar att ts gnäller för inget. Egoistisk. Men det är klart andras ungar är ju "jobbiga". Stackars barn att leva så. Bli inte tillsammans med någon med tidigare barn om det är så JOBBIGT.

Att gnälla för ingenting skulle jag inte kalla dethär. Jag såg fram emot 2 lediga veckor med min man, nu plötsligt får jag bara 3 dagar.

Av 365 dagar får vi kanske 50 lediga kvällar utan barn. De är här vv -182 dagar/år. På våra lediga veckor jobbar vi oftast olika tider och får 2-3 lediga kvällar VARANNAN vecka. Alltså ca 50-60 dagar i året.

Om då biomamman plötsligt anser att hon ska ut och resa ett par veckor så har jag väl all rätt att bli sur. Fram tills för ett par dagar sedan trodde jag att jag skulle få lite ledigt så jag kan vila upp mig.. Och så plötsligt ska jag ta hand om barnen hela semestern.

Tänk om din chef plötsligt kom och sa att du inte får någon semester i sommar, 3 dagar innan semestern skulle börja. Skulle du inte bli sur?

Låt mig anta att du är biomamma i ett kraschat förhållande där du önskar att barnets/barnens pappa tog mera ansvar?
  • sextiotalist

Hon skrev att det fanns inte så mycket tid. Hon arbetar inte kontorstider utan skift. De går antagligen om varandra rätt ofta
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!