• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Tecum
    sextiotalist skrev 2016-07-01 17:40:13 följande:
    Oavsett om det är en man eller kvinna så är det viktigt att både partner och barn känner sig sedda. Kan man inte ha en kärleksrelation och ha barn, då bör man leva ensam med barnen.
    En kärleksrelation behöver vårdas annars dör den ut. En separerad förälder har redan en misslyckad relation bakom sig, jag skulle tippa på att det många gånger beror på att man inte vårdat sin relation. Och det är än svårare och kräver mer arbete om det är andras barn med. Då betyder den barnfria tiden än mer.
    För en gångs skull är vi helt överens Men det är lika viktigt att vårda kärleksrelationen om det är en man som känner sig åsidosatt och nedprioriterad!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 18:20:52 följande:
    Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Det är vad jag menar att ts gnäller för inget. Egoistisk. Men det är klart andras ungar är ju "jobbiga". Stackars barn att leva så. Bli inte tillsammans med någon med tidigare barn om det är så JOBBIGT.
    Menar du att om man har gemensamma barn så har man aldrig barnvakt?
  • Anonym (Pion)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 19:18:53 följande:
    Det är nog väldigt få som har barnvakt (eller ens vill ha det så länge) i två veckor som ts var inställd på.
  • Anonym (Pion)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 18:52:50 följande:
    Att gnälla för ingenting skulle jag inte kalla dethär. Jag såg fram emot 2 lediga veckor med min man, nu plötsligt får jag bara 3 dagar.

Av 365 dagar får vi kanske 50 lediga kvällar utan barn. De är här vv -182 dagar/år. På våra lediga veckor jobbar vi oftast olika tider och får 2-3 lediga kvällar VARANNAN vecka. Alltså ca 50-60 dagar i året.

Om då biomamman plötsligt anser att hon ska ut och resa ett par veckor så har jag väl all rätt att bli sur. Fram tills för ett par dagar sedan trodde jag att jag skulle få lite ledigt så jag kan vila upp mig.. Och så plötsligt ska jag ta hand om barnen hela semestern.

Tänk om din chef plötsligt kom och sa att du inte får någon semester i sommar, 3 dagar innan semestern skulle börja. Skulle du inte bli sur?

Låt mig anta att du är biomamma i ett kraschat förhållande där du önskar att barnets/barnens pappa tog mera ansvar?
    Om du inte trivs med att jobba skift är det en annan sak. Din man tar sitt ansvar som far, semester kan ni ha tillsammans en annan gång.

Och nej inget kraschat förhållande här. Lever med man, gemensamma barn och obekväma arbetstider.

Jag tycker bara det är så tröttsamt med vv föräldrar som gnäller om egentid (nu är du bonus men ändå). Han missar 50% av sina barns liv och tar nu chansen att få den extra tid han kan. Såklart han gör det!! Tycker du ska sluta sura för det, ni kan vara lediga ihop en annan gång.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 19:18:53 följande:

Alla har faktiskt inte mor å farföräldrar som vill vara barnvakt så mkt. Eller annan släkt å vänner för den delen. När barnen är lite äldre kanske man kan betala ngn okänd.. Men nej alla har inte möjlighet till så mkt barnvakt. Hos oss är det inte många dagar på ett år vi är barnfria..men visst det är ju skillnad när drt är gemensamma kontra partnerns barn. Det går ju aldrig komma ifrån. Ts verkar barnfri å då är det än mer svårt då jag har vart i den situationen själv innan vi fick gemensamma! Nu har man mer förståelse skulle jag vilja säga.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:45:09 följande:
    Det är nog väldigt få som har barnvakt (eller ens vill ha det så länge) i två veckor som ts var inställd på.
    Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Så skrev du.

Enligt dig så har man noll egentid/partid om man har gemensamma barn. Dvs man har aldrig barnvakt om man har gemensamma barn. Blanda inte in TS i detta, hon har inte gemensamma barn med sambon.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:52:28 följande:
    Om du inte trivs med att jobba skift är det en annan sak. Din man tar sitt ansvar som far, semester kan ni ha tillsammans en annan gång.

Och nej inget kraschat förhållande här. Lever med man, gemensamma barn och obekväma arbetstider.

Jag tycker bara det är så tröttsamt med vv föräldrar som gnäller om egentid (nu är du bonus men ändå). Han missar 50% av sina barns liv och tar nu chansen att få den extra tid han kan. Såklart han gör det!! Tycker du ska sluta sura för det, ni kan vara lediga ihop en annan gång.
    Du skriver alltså om något du inte har den blekaste aning om hur det är? För nej, man har INTE EN ANING om vilka jobbiga känslor som kan blossa upp.

Jag är en barnkär kvinna som gärna har varit barnvakt osv och jag har alltid vetat att jag skulle ha barn. Det har jag, två st. Jag har också en bonus som jag tycker väldigt mycket om. Men tvi vale för att ha honom här varje vecka! Nu har vi helgumgänge pga avstånd, men varannan v hade fungerat fint för mig. Faktiskt eg varje v med, men då ska inte mamman finnas med i bilden för hon är jobbig nog att ha å göra med kring helgumgänget.

Men om min man hade betett sig så fruktansvärt respektlöst att han utan att meddela mig låter barnen komma på mammans vecka så hade han fått bo själv. Min tid utan barn (mina är stora nu) är fruktansvärt viktig för mig och det vet min man. Han tycker också att vår tid med varandra är viktig och skulle aldrig i livet låta sitt barn komma hit utan att tala med mig om det. Inte ens  akuta fall, men då hade han skickat ett sms om att han hämtar sitt barn pga mamman är på sjukhuset eller nåt.

Men om det inte var akut utan mamman bara fått för sig att hon skulle hitta på nåt, då skulle han stämma av med mig först och säger jag nej så är det nej. Nu säger jag inte nej annat än om vi har annat planerat och jag säger inte alltid nej även om vi har något planerat, det beror på vad det är.

Ingen kommer alltid först här, det är ju helt galet att barn inte får lära sig att även andra har behov som ibland går före deras egna.
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 19:53:31 följande:

Alla har faktiskt inte mor å farföräldrar som vill vara barnvakt så mkt. Eller annan släkt å vänner för den delen. När barnen är lite äldre kanske man kan betala ngn okänd.. Men nej alla har inte möjlighet till så mkt barnvakt. Hos oss är det inte många dagar på ett år vi är barnfria..men visst det är ju skillnad när drt är gemensamma kontra partnerns barn. Det går ju aldrig komma ifrån. Ts verkar barnfri å då är det än mer svårt då jag har vart i den situationen själv innan vi fick gemensamma! Nu har man mer förståelse skulle jag vilja säga.

Fast det är ju ochså skillnad(ganska stor )egna barn och andra ungar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-07-01 20:15:04 följande:

Fast det är ju ochså skillnad(ganska stor )egna barn och andra ungar.

Ja det var ju det jag skrev. Men likväl är alla någons barn. Och har man inte barn själv är det jättesvårt å förstå, jag vet för jag har varit där själv ;)

Nu är min sambo världens bästa på att få mig å bli sedd som nr 1 för här är alla nr1 :) hade det inte varit så så förstår jag ts frustration och skulle valt att lämna.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!