• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 23:21:27 följande:

Detta är FL, då är det alltid bonusmamman som gör fel.

Ja jag har märkt det... Bonus mammor ska alltid lägga sitt eget liv på is... Men biomammor bör få koppla av i heta det lungt på ett helt annat sätt.. Även ok för bio att tycka barnen är jobbiga men gud nåde om bonus tycker samma
  • Fånga dagen

Som jag har förstått det så vill pappan ha sina barn så mycket som möjligt. Så då är det ju inte för att göra mamman en tjänst, eller för att han är för flat för att säga nej, utan för att han vill ha sina barn hos sig.

• Brumma
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:45:09 följande:

Det är nog väldigt få som har barnvakt (eller ens vill ha det så länge) i två veckor som ts var inställd på.

En vecka är nog däremot inte helt ovanligt . Nu får ju TS inte ens det med sin partner.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 23:40:21 följande:
    Och det är just denna inställning till frågan som jag tycker ät EGOISTISK. Men såklart alla värderar inte samma saker i livet.
    Du tycker man är egoist om man vill vårda sin vuxna relation.

Hur tänker du, att barnen mår bättre om föräldrarna skiljer sig, efterdom förhållande inte håller?

Du vet, sunda föräldrar kan både finnas för varandra och sina barn. De behöver inte välja.
  • Brumma
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 23:40:21 följande:

Och det är just denna inställning till frågan som jag tycker ät EGOISTISK. Men såklart alla värderar inte samma saker i livet.

Är man egoist för att man vill uppfostra barnen till starka individer som förstår att allas behov är lika mycket värda? Om man vill vårda sin relation så att barnen får växa upp med sin förälder - eller slipper ännu en skilsmässa och förlora en vuxen som varit som en förälder för dem?

Nej, alla värderar inte samma saker i livet men hade fler tänkt på att vårda sin partner och sätta ALLA i familjen i första hand hade förmodligen färre barn behövt leva med separerade föräldrar. Men vissa värderar ju inte sånt. .
  • fluu

Du är inte viktigast, barnen är det - end of story. Kan du inte leva med det kanske du skulle se dig om efter en partner utan barn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 07:25:40 följande:

Du är inte viktigast, barnen är det - end of story. Kan du inte leva med det kanske du skulle se dig om efter en partner utan barn.

Det är verkligen inte konstigt att skilsmässobarnen är så många om föräldrar har den här åsikten om sina partners..

Synd att föräldrar inte bryr sig om sina barn mer än att de är villiga att låta dem utstå separation efter separation bara för att man inte fixar att prioritera alla i familjen.

Stackars barn.
  • smulpaj01

Jag förstår pappan. Jag har själv inget behov av barnfri tid med min man. Vi har tid ihop 365 dagar om året MED barnen!

Ni kan väl ha semester även om hans barn är där, det är ju inga småungar som behöver konstant tillsyn!

• nihka
    fluu skrev 2016-07-02 07:25:40 följande:

Eller en partner som har barn med en mamma som tycker barnen är viktigast. Mamman prioriterar ju semsterresor med sin partner på den tid hon ska ha med sina barn utan att vilja byta tillbaka tiden hon missar med sina barn.
  • Anonym (Hedvig)

Fast, i ett förhållande där båda är bioföräldrar ÄR det ju oftast så. Om ett par med bara bio-barn får planerna på "egentid" inställda för att barnvakten blir sjuk eller får annat som kommer emellan kan en ju bli besviken, men jag tror ändå att få i den situationen ser det som ett straff och hellre jobbar än att då vara med sina barn. Och det är nog rätt ovanligt att sammanboende bioföräldrar lämnar bort barnen 1-2 veckor varje år.

Jag tror också att det är få sammnaboende föräldrapar som skiljer sig för att de inte får X antal barnfria veckor/år, vårda sin relation kan en göra även om en inte skulle ha tillgång till en enda barnvakt.

TS och hennes partner verkar helt enkelt ha olika prioritet i livet. Han tar gärna emot att få ha sina barn mer medans för henne är egentid med sin partner som är prio ett -låter som om det är dags att prata om hur de vill leva sina liv.

Brumma skrev 2016-07-02 07:40:48 följande:

Det är verkligen inte konstigt att skilsmässobarnen är så många om föräldrar har den här åsikten om sina partners..

Synd att föräldrar inte bryr sig om sina barn mer än att de är villiga att låta dem utstå separation efter separation bara för att man inte fixar att prioritera alla i familjen.

Stackars barn.

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!