• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Smidighetensjälv

Jag och min man har varit tillsammans sedan vi båda var tonåringar. Nu är vi i 30-årsåldern, har gift oss och skaffat barn.

Vi har barnvakt cirka 1 helg i månaden för att kunna ta hand om varandra, utan barn.

Vi åker på spa, hotellweekend, konserter, bio, restaurang, kryssningar - nu senast fotboll i Frankrike.

Jag tror också att det är väldigt viktigt att vårda även den vuxna relationen. Barn kan inte alltid få komma först.

Handlar det om att natta ett barn, eller se en film med min man - så går nattningen före.

Handlar det om att sysselsätta barn, eller sitta och fika en halvtimma med maken - så går fikat med maken före.

I vår familj har alla lika värde. Även hunden, faktiskt.

• Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:36:16 följande:

Jag ser det ändå inte som "aldrig". Mest önskvärt vore givetvis att mamman tog sitt ansvar och inte bokade in saker utan barnen hela tiden, det skulle jag främst jobba för, men man kan ju som sagt inte tvinga. Har inte läst hela tråden, men ett samarbetssamtal vore bra. För det är klart att det är ett problem. Och att det är jobbigt, det fattar jag absolut.

Läste dina "roller" i fel ordning.

Absolut - ett samarbetssamtal vore nog det bästa här. Om mamman går med på det..

Hon hotar ju med att begära underhåll om de inte tar barnen när hon vill ha ledig tid så helt samarbetsvillig verkar hon inte vara.

Vill hon inte ha barnen halva tiden är det ju istället hon som ska betala underhåll till pappan. Och ett umgängesavtal om att barnen bor mer hos pappan och TS. Då hade man kunnat planera efter hur barnen SKA vara hos en. Även om det är mer än halva tiden.

Tror det är ngt av det jobbigaste när avtal inte hålls och man inte får vara delaktig i besluten. Med gemensamma barn planerar man ju efter att msn har dem på heltid och skaffar barnvakt om man vill ha tid själva. Med vv barn BORDE man kunna planera saker när barnen enligt avtal ska vara hos sin andra förälder. Men när avtal inte hålls och man inte är medräknad i beslutsfattandet står man där plötsligt och kan ALDRIG planera. Dvs så som man i normala fall kan göra med barn på heltid tom...
  • Anonym (.)

Åk iväg 2 veckor du med, TS, och vila upp dig. Du har ingen väninna eller syster som du kan åka på sista-minuten med?

• Anonym (I)

Så stora barn kan väl gå upp och fixa frukost själva??

• Anonym (Jag)
    smulpaj01 skrev 2016-07-02 08:44:52 följande:

Pappan blir inte påtvingad sina barn, han VILL ha barnen och ser säkert inga problem med att mamman låter honom ha barnen en extra vecka! Så nej, han behöver inte arrangera något med alla parter. Ts får acceptera eller lämna!

Har du träffat barnen, sambon och biomamman i dethär fallet? Du tror dig veta allt om vår familj. Kan berätta att biomamman styr och ställer enligt vad som passar henne bäst. Ungarna kräver konstant tillsyn, kan inte lämnas ensamma ens en halv minut innan de skadat varandra. Sambon vill ha barnen så mycket han kan, men han vet att tid utan barnen är viktig för mig. Orsaken till att han tar dem såhär mycket extra är att han är rädd för biomammans utbrott när hon inte får som hon vill. Skulle han ta nån extra dag bara ibland hade det varit okej, men extra veckor är inte okej!
  • Anonym (Hedvig)

Även den som har barnen varannan vecka kan ju anlita barnvakt.

I TS fall eftersom de ändå, enligt henne, har barnen ofta på mammans veckor så kan de ju anlita barnvakt en helg under en av pappaveckorna -då vet de ju att barnen har omsorg när de vill ha "egentid". Detta förutsätter ju dock att mannen VILL prioritera det.

Brumma skrev 2016-07-02 11:23:23 följande:

Men när avtal inte hålls och man inte är medräknad i beslutsfattandet står man där plötsligt och kan ALDRIG planera. Dvs så som man i normala fall kan göra med barn på heltid tom...

• Anonym (Jag)
    Anonym (I) skrev 2016-07-02 11:45:57 följande:

Så stora barn kan väl gå upp och fixa frukost själva??

Man skulle önska att de kunde det. Men nej! Äldsta (8-åringen) kan inte ens torka sig efter toabesök!
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 13:46:53 följande:

Man skulle önska att de kunde det. Men nej! Äldsta (8-åringen) kan inte ens torka sig efter toabesök!

Du slipper väl göra det?
  • Anonym (Inte unik..)

I trådstarten skriver ts så här

" Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!"

Då får man ju utgå från att pappan sagt att han vill ha barnen så mycket som möjligt.

• nevermind
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 13:46:53 följande:
    Men VA?! :-O Det är INTE normalt! Fattar inte din sambo det?? Hur gör dom i skolan??
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!