• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • ungbrunett
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 14:51:20 följande:
    Och allt jag sagt om barnen kanske också är orsaken till att deras mamma åker bort då hon ska ha dem. Men varför är det okej? Mamman behöver vila upp sig, klart att hon ska lämna barnen åt oss i över 3 veckor!! Jag, som inte ens är släkt med dom, är egoistisk om jag vill åka på semester ensam med sambon. Var är logiken? Varför är jag en sämre människa än mamman? Hon gör ju precis det som vi hade planerat in. Skillnaden är att det var hennes vecka, och hon är deras mamma!!
    Bonusmammans otacksamma värld tyvärr. Biomammor gör alltid rätt vettu, och bonusmammor gör alltid fel. Oavsett vad. / Med vänlig hälsning, en annan "bonusmamma"
  • ungbrunett
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 15:19:37 följande:
    Vad menar du att han ska göra då? Dumpa sina barn hos soc för att deras mamma prioriterar fel? Om han låter barnen lida för att hans ex är en usel mamma så är han själv en precis lika usel pappa. Det är det "barnen går först" betyder. I det här fallet betyder det att TS semester blir förändrad och kanske tom förstörd för att pappan prioriterar de som behöver honom mest.
    Som vuxen MÅSTE man faktiskt acceptera det om man går in i en relation där det finns små barn. TS behöver inte vara med barnen hela tiden om hon inte vill, men pappan måste det, för det är hans förbannade ansvar som pappa! Att mamman inte tar sitt ansvar betyder inte automatiskt att han inte heller behöver göra det!
    Nej, han ska sätta henne på plats. Att de ska hålla överenskommelsen om VV året runt om det inte funkar. Annars lägga upp ett särskilt sommarschema som innebär 2 veckor i taget eller något annat valfritt, men överenskommelserna ska hållas. För allas skull. Man åker inte utomlands och dumpar sina barn hos den andra föräldern när det inte är det som är överenskommet. Det är dumt och konstigt och välsitt sjyst på alla sätt och vis. Och visar inte på varken bra sammarbetsförmåga eller omsorg om sina egna barn.
  • Anonym (Nina)

Jag försöker alltid lägga semestern så att jag har barnen hela min semester förutom ca 3 dagar då jag och sambon brukar göra något själva. 

Barnen är dock ganska lugna och enligt mig väluppfostrade och hjälpsamma.

• Anonym (Suck)

Du får acceptera att barnen alltid kommer i första rummet. Du kommer i andra. En bra förälder väljer att spendera så mycket tid som möjligt med sina barn. Den avundsjuka styvmorsan får anpassa sig. Hur skulle du gjort om ni haft gemensamma barn? Skickat iväg dem för att du blir avundsjuk på att pappan inte ger dig tillräckligt med uppmärksamhet?

• ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 19:36:18 följande:

Du får acceptera att barnen alltid kommer i första rummet. Du kommer i andra. En bra förälder väljer att spendera så mycket tid som möjligt med sina barn. Den avundsjuka styvmorsan får anpassa sig. Hur skulle du gjort om ni haft gemensamma barn? Skickat iväg dem för att du blir avundsjuk på att pappan inte ger dig tillräckligt med uppmärksamhet?

Men sluta, var ligger den biologiska mammans ansvar? Hon följer ju inte ditt reglemente om att vara en bra förälder, eftersom hon väljer sig själv (och eventuell partner?) före att vara med sina barn.
  • Anonym (Suck)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:58:00 följande:
    Men sluta, var ligger den biologiska mammans ansvar? Hon följer ju inte ditt reglemente om att vara en bra förälder, eftersom hon väljer sig själv (och eventuell partner?) före att vara med sina barn.
    Mamman till barnet kan omöjligt åka på en resa om pappan inte är ok med att ta hand om barnen.
    Det är väldigt enkelt att göra en mor till en oansvarig förälder bara för att hon vill ta en eller två veckor extra semester. Skulle det vara tvärtom skulle det vad totalt accepterat av samhället.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:25:56 följande:
    Nej, han ska sätta henne på plats. Att de ska hålla överenskommelsen om VV året runt om det inte funkar. Annars lägga upp ett särskilt sommarschema som innebär 2 veckor i taget eller något annat valfritt, men överenskommelserna ska hållas. För allas skull. Man åker inte utomlands och dumpar sina barn hos den andra föräldern när det inte är det som är överenskommet. Det är dumt och konstigt och välsitt sjyst på alla sätt och vis. Och visar inte på varken bra sammarbetsförmåga eller omsorg om sina egna barn.
    Att "sätta den andra föräldern på plats" är ett mycket populärt fenomen bland unga barnlösa bonusföräldrar som inte förstått att det är BARNET som står i centrum, inte föräldrarna.
    Om man bryr sig om sitt barn så gör man inga som helst försök att sätta den andra föräldern på plats. Man kämpar sig blå för att ha ett så smärtfritt förhållande som möjligt med den andra föräldern eftersom den som betalar det högsta priset för alla bråk är barnet. Den förälder som bryr sig mest om barnet är alltid den som får ta det tyngsta lasset, oavsett om det är mamman eller pappan, och SÄRSKILT i de fall när den ena föräldern sätter sig själv först kan det innebära en del tvära kast.

Därmed inte sagt att man ska acceptera dåliga scheman som inte håller, men man protesterar inte mot ett brutet schema genom att "sätta någon på plats", man försöker så smidigt som möjligt föreslå en förändring till nästa år för att det inte ska bli tokigt igen.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 20:41:24 följande:
    Mamman till barnet kan omöjligt åka på en resa om pappan inte är ok med att ta hand om barnen.
    Det är väldigt enkelt att göra en mor till en oansvarig förälder bara för att hon vill ta en eller två veckor extra semester. Skulle det vara tvärtom skulle det vad totalt accepterat av samhället.
    Fast om man som mamma helt plötsligt bokar en resa på en av sina egna veckor är man i mitt tycke jävligt oansvarig och inte en särskilt bra förälder. Om just den veckan var viktig hade hon kunnat försöka byta, men nu vill hon bara slippa barnet en vecka. Det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan som vill slippa en av sina veckor det är lika illa oavsett.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:58:00 följande:
    Men att hon är oansvarig ger inte pappan frikort att också vara det. Som tur är tycks TS kille bry sig om sina barn mer än att "vinna" över sitt ex
  • Anonym (Suck)
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 20:51:03 följande:
    Fast om man som mamma helt plötsligt bokar en resa på en av sina egna veckor är man i mitt tycke jävligt oansvarig och inte en särskilt bra förälder. Om just den veckan var viktig hade hon kunnat försöka byta, men nu vill hon bara slippa barnet en vecka. Det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan som vill slippa en av sina veckor det är lika illa oavsett.
    Det du skriver är antaganden. Du vet inte hur eller varför redan bokades. Därav är allt du skriver irrelevant.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!