• ungbrunett

Behöver tid UTAN hans barn!

Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:31:54 följande:
    Nej, men hon har valt en man med barn, då bör hon också vara medveten om att barnet alltid kommer först.
    Som förälder ska du alltid sätta barnets behov först, (inte att förväxla med barnets vilja).
    Barnperspektivet du vet.
    Ts är vuxen hon kan vänta, barn kan inte vänta, deras barndom rullar på. 
    Sen kan jag hålla med om att ts man borde se till att det finns även utrymme för bara dom två, det är också viktigt.
    Men inte på bekostnad av barnens tid med sin pappa. 
    Satte biomamman barnens behov först när hon skippade några veckor med dem för att åka på semester utan dem?
  • ungbrunett
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 22:00:25 följande:
    Ja, du har rätt, det är kanske bättre att pappan lever ensam då om inte nya partnern förstår eller vill acceptera att barnens behov alltid, alltid måste gå först. 
    Det är nog lättast för alla parter då om föräldern och den nya är särbos istället. 
    Nu pratar vi om att vänta på att ha en nära relation med sin förälder, det är vad det handlar om, inte om att vänta på sin tur att få använda datorn och liknande.
    Och nej, barn kan inte vänta på att få ha en god barndom.
    Den går vidare oavsett hur du behandlar barnet.
    Barnet kan inte vänta med att vara ett barn och ha ett barns alla behov.
    Barnens behov går först. Gud vad folk tjatar om det. Vad menar du i detta fall med det? Barnens mamma skulle ha varit med sina barn men valde att skippa semestern med dem för att åka på egen hand utan sina barn. Verkligen BBIC. Varför ska barnets pappa leva utan ts för att barnens behov ska gå i centrum? Hur går det ihop? Ts såg framför sig 2 välförtjänta veckor på egen hand, men barnens mamma valde att strunta i tidigare överenskommelse och lämpade över barnen på pappan. Han kanske också hade sett fram emot egentid med sin sambo men fick ställa upp pga det är hans barn?
  • ungbrunett
    fluu skrev 2016-07-02 07:25:40 följande:

Du är inte viktigast, barnen är det - end of story. Kan du inte leva med det kanske du skulle se dig om efter en partner utan barn.

OMG. Barnens mamma verkar inte tycka att hennes egna barn är det viktigaste. Tur att de har en pappa som alltid då prioriterar bort allt annat för barnen..?
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-07-02 08:44:52 följande:
    Pappan blir inte påtvingad sina barn, han VILL ha barnen och ser säkert inga problem med att mamman låter honom ha barnen en extra vecka! Så nej, han behöver inte arrangera något med alla parter. Ts får acceptera eller lämna!
    Så otroligt trist synsätt.
  • ungbrunett
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 14:51:20 följande:
    Och allt jag sagt om barnen kanske också är orsaken till att deras mamma åker bort då hon ska ha dem. Men varför är det okej? Mamman behöver vila upp sig, klart att hon ska lämna barnen åt oss i över 3 veckor!! Jag, som inte ens är släkt med dom, är egoistisk om jag vill åka på semester ensam med sambon. Var är logiken? Varför är jag en sämre människa än mamman? Hon gör ju precis det som vi hade planerat in. Skillnaden är att det var hennes vecka, och hon är deras mamma!!
    Bonusmammans otacksamma värld tyvärr. Biomammor gör alltid rätt vettu, och bonusmammor gör alltid fel. Oavsett vad. / Med vänlig hälsning, en annan "bonusmamma"
  • ungbrunett
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 15:19:37 följande:
    Vad menar du att han ska göra då? Dumpa sina barn hos soc för att deras mamma prioriterar fel? Om han låter barnen lida för att hans ex är en usel mamma så är han själv en precis lika usel pappa. Det är det "barnen går först" betyder. I det här fallet betyder det att TS semester blir förändrad och kanske tom förstörd för att pappan prioriterar de som behöver honom mest.
    Som vuxen MÅSTE man faktiskt acceptera det om man går in i en relation där det finns små barn. TS behöver inte vara med barnen hela tiden om hon inte vill, men pappan måste det, för det är hans förbannade ansvar som pappa! Att mamman inte tar sitt ansvar betyder inte automatiskt att han inte heller behöver göra det!
    Nej, han ska sätta henne på plats. Att de ska hålla överenskommelsen om VV året runt om det inte funkar. Annars lägga upp ett särskilt sommarschema som innebär 2 veckor i taget eller något annat valfritt, men överenskommelserna ska hållas. För allas skull. Man åker inte utomlands och dumpar sina barn hos den andra föräldern när det inte är det som är överenskommet. Det är dumt och konstigt och välsitt sjyst på alla sätt och vis. Och visar inte på varken bra sammarbetsförmåga eller omsorg om sina egna barn.
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 19:36:18 följande:

Du får acceptera att barnen alltid kommer i första rummet. Du kommer i andra. En bra förälder väljer att spendera så mycket tid som möjligt med sina barn. Den avundsjuka styvmorsan får anpassa sig. Hur skulle du gjort om ni haft gemensamma barn? Skickat iväg dem för att du blir avundsjuk på att pappan inte ger dig tillräckligt med uppmärksamhet?

Men sluta, var ligger den biologiska mammans ansvar? Hon följer ju inte ditt reglemente om att vara en bra förälder, eftersom hon väljer sig själv (och eventuell partner?) före att vara med sina barn.
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 20:41:24 följande:
    Mamman till barnet kan omöjligt åka på en resa om pappan inte är ok med att ta hand om barnen.
    Det är väldigt enkelt att göra en mor till en oansvarig förälder bara för att hon vill ta en eller två veckor extra semester. Skulle det vara tvärtom skulle det vad totalt accepterat av samhället.
    Och väldigt lätt att göra bonusmamman till the bad guy när hon har åsikter om att mamman tar extra semester på bonusmammans bekostnad.
  • ungbrunett
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 20:48:52 följande:
    Att "sätta den andra föräldern på plats" är ett mycket populärt fenomen bland unga barnlösa bonusföräldrar som inte förstått att det är BARNET som står i centrum, inte föräldrarna.
    Om man bryr sig om sitt barn så gör man inga som helst försök att sätta den andra föräldern på plats. Man kämpar sig blå för att ha ett så smärtfritt förhållande som möjligt med den andra föräldern eftersom den som betalar det högsta priset för alla bråk är barnet. Den förälder som bryr sig mest om barnet är alltid den som får ta det tyngsta lasset, oavsett om det är mamman eller pappan, och SÄRSKILT i de fall när den ena föräldern sätter sig själv först kan det innebära en del tvära kast.

Därmed inte sagt att man ska acceptera dåliga scheman som inte håller, men man protesterar inte mot ett brutet schema genom att "sätta någon på plats", man försöker så smidigt som möjligt föreslå en förändring till nästa år för att det inte ska bli tokigt igen.
    "Bli tokigt"? Varför försvarar du mamman så? Mamman bröt överenskommelsen vilket direkt påverkade alla andras planerade semester. "Lite tokigt". Är mammor förskonade mot att ta ansvar för när de beter sig dåligt? Hur mycket pappan än älskar sina barn så tycker jag inte att det är ett okej beteende av mamman. I min värld gör man inte så, ÄVEN om pappan tycker det är ok att ta barnen ändå. 
  • ungbrunett
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 22:14:17 följande:
    Ja, det tycker jag också! Antar bara att han är mer rädd att bli osams med exet än att såra mig. Tyvärr!
    Standard mansbeteende. Min gör precis detsamma, och blir sedan arg på mig för att jag blir arg/irriterad/ledsen/sårad för att han hellre gör henne till lags än mig till lags. Han menar på att han gör det bästa för barnet, men att toffla efter sitt ex är knappast att göra det bästa för någon (annan än exet då).
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!