• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • sextiotalist

I

Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 06:48:53 följande:

Lekpappa? Oj, så fördomsfullt det låter!

Verkar ju som att han klarar dem alldeles galant själv, för när TS backat från saker som hon tidigare av eget val hjälpt till med så fixar han det. Att hon ska ha dem sista veckan på semestern handlade ju om att de gemensamt prioriterat att spara pengar för att resa istället för att ha barnomsorg ordnad.

Men, tur för barnen att deras pappa i alla fall ser till att de får känna sig trygga med att han inte skulle lämna dem på gatan. För vad kan han annars göra som situationen nu ser ut?

När han insåg att exet inte gav med sig om längden på sin resa försökte nog han också komma på vem han kunde fråga om barnvakt, men TS själv har berättat att det inte finns någon som skulle kunna ta barnen en vecka. Det är lätt att säga att han skulle prioriterat TS men vad skulle resultatet ha varit för barnen då? De kan ju inte direkt vara ensamma medan båda föräldrarna reser.

Ja, tråkigt om det blir ytterligare en separation, men barnen klarar nog det bättre än att placeras i jourhem av socialen för att båda deras föräldrar prioriterade "egentid" framför att se till barnens basbehov.

.

Lekfarbror utifrån det hon skrev i början. Han leker med dom varenda lediga minut de är vakna. Jag misstänker att tvätt, städning och matlagning inte ingår i den leken. Jag är 99% säker på att TS sköter detta så lek med barnen möjliggörs. Om TS är borta ett par dagar så fallet inte hemmet ihop.
  • Anonym (Hedvig)
    sextiotalist skrev 2016-07-03 08:05:29 följande:

I

Lekfarbror utifrån det hon skrev i början. Han leker med dom varenda lediga minut de är vakna. Jag misstänker att tvätt, städning och matlagning inte ingår i den leken. Jag är 99% säker på att TS sköter detta så lek med barnen möjliggörs. Om TS är borta ett par dagar så fallet inte hemmet ihop.

Om TS själv väljer att fixa markservicen är det ju hennes val.

Och om de nu inte inledde sitt förhållande innan hans separation från barnens mamma har han ju gissningsvis haft hand om barnen själv då (och med tanke på exets beteende säkert under det förhållandet också). Så det verkar som om han är en pappa som tar sitt föräldraansvar, även om det inte passar i din argumentation.

Tråkigt att du, som annars verkar hävda mäns och kvinnors lika förmåga till föräldraansvar nedlåter dig till fördomsfullt smutskastande när det inte passar dina syften.
  • sextiotalist
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 08:27:07 följande:

Om TS själv väljer att fixa markservicen är det ju hennes val.

Och om de nu inte inledde sitt förhållande innan hans separation från barnens mamma har han ju gissningsvis haft hand om barnen själv då (och med tanke på exets beteende säkert under det förhållandet också). Så det verkar som om han är en pappa som tar sitt föräldraansvar, även om det inte passar i din argumentation.

Tråkigt att du, som annars verkar hävda mäns och kvinnors lika förmåga till föräldraansvar nedlåter dig till fördomsfullt smutskastande när det inte passar dina syften.

Vi läser olika. Nej, jag ser inte anser inte att leka med sina barn hela tiden är att ta sitt föräldraansvar. Det är i mina ögon en lekfarbror eller lektant. Det har inget med kön att göra.

Men du skulle tycka det var helt ok att leva i ett förhållande där du skötte hela markservicen så att barnens pappa skulle få all sin tid med barnen, även om de var gemensamma?

Jag hade inte stannat en sekund i ett sådant förhållande
  • Anonym (Jag)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-02 23:11:16 följande:

Kan bara säga en sak . Stackars barn . En galen mamma som inte vill ha dom , en bonusmamma som vägrar ta ansvar för dom när det inte är deras veckor , men tur dom har en pappa som visar att han älskar dom o verkligen vill ha dom .

Det bästa är nog att dom bor hos pappa på heltid .

Nu handlar det inte om att jag vägrar ta hand om dom på mammans veckor. Visst suger det, men det går. Men Nu handlar det om att min resa blev avbokad så att mamman ska få ha det lugnt i 3 veckor. DÄR gick det fel! Det handlar om just den specifika veckan, inte dom 51 andra dethär året, utan just v.28 då jag hade en resa inbokad. Jag skulle få koppla av och njuta av min semester. Jag blir bedrövad på semestern av en mamma som anser sig vara mera värd en extra ledig vecka.
  • Anonym (Jag)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-02 23:40:36 följande:

Gör hon ? Hon vägrar ju om det inte är deras vecka .

Gör jag? Var har du läst det? Det enda jag vägrar är att torka äldsta i rumpan. Och fast jag skulle vägra? På mammans veckor är de mammans ansvar

Och likväl är de här 3,5 veckor på raken nu. Min semester är avbokad, mamman ska ligga på stranden och njuta. Och JAG är egoistisk för att jag behövde få ledigt på min lediga vecka?
  • Anonym (Hedvig)
    sextiotalist skrev 2016-07-03 08:36:53 följande:

Vi läser olika. Nej, jag ser inte anser inte att leka med sina barn hela tiden är att ta sitt föräldraansvar. Det är i mina ögon en lekfarbror eller lektant. Det har inget med kön att göra.

Men du skulle tycka det var helt ok att leva i ett förhållande där du skötte hela markservicen så att barnens pappa skulle få all sin tid med barnen, även om de var gemensamma?

Jag hade inte stannat en sekund i ett sådant förhållande

Som sagt, en förälder som (väl troligtvis) levt ensam med sina barn och som dessförinnan levde med en partner som inte verkar prioritera barnen står nog inte handfallen om hen återigen skulle bli ensamstående, hur mycket det än motverkar ditt behov av att göra ner och svartmåla den föräldern för att främja dina egna argument.
  • sextiotalist
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 09:08:36 följande:

Som sagt, en förälder som (väl troligtvis) levt ensam med sina barn och som dessförinnan levde med en partner som inte verkar prioritera barnen står nog inte handfallen om hen återigen skulle bli ensamstående, hur mycket det än motverkar ditt behov av att göra ner och svartmåla den föräldern för att främja dina egna argument.

Du kanske ska läsa de (rätt många) trådar där en ny kvinna får den nya rollen som hushållerska (och ibland även barnflicka) trots att pappan fixade det innan. Även de trådar där pappan träffat en ny och då genast vill ha varannan vecka.

Min syniska bild beror på att det inte är ovanligt och jag vet att denna rollfördelning, förr eller senare leder till att den nya blir irriterad och frustrerad och i slutändan ser mannens barn som en belastning. Dvs det är inte barnens bästa att släppa allt för att umgås med barnen.

Självklart så bör en vuxen man fixa det nödvändigaste i ett hem.
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 08:57:51 följande:
    Gör jag? Var har du läst det? Det enda jag vägrar är att torka äldsta i rumpan. Och fast jag skulle vägra? På mammans veckor är de mammans ansvar

Och likväl är de här 3,5 veckor på raken nu. Min semester är avbokad, mamman ska ligga på stranden och njuta. Och JAG är egoistisk för att jag behövde få ledigt på min lediga vecka?
    Ja men andra ord vägrar du ta mera än dom veckor som ni skulle ha haft dom
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 08:57:51 följande:

Sen är det faktiskt synd om barnet som ska behöva gå med bajs i rumpan för att du vägrar hjälpa till , den enda som lider är barnet o det är inte ok
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:27:51 följande:

Ja men andra ord vägrar du ta mera än dom veckor som ni skulle ha haft dom

Inte TS jobb att torka barnen efter toabesök .I framtiden får du TS planera egen semester .Så inte din semester blir helt förstört.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!