• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Ja du)

Påminner faktiskt lite om min sambo.. Exet bråkade så mkt att han inte orkade/ville utan gick med på vad som helst.helt plötsligt kunde barnen komma hit efter skolan för mamma hade sagt det oftast inför match eller träning för hon iddes inte skjutsa...

Ja blev besviken och avbokade så många gånger men tillsut började jag göra planer utan honom. Vilket han reagerade på men jag sa bara att det är ju ingen mening vi får ju ändå bara avboka... Då fattade han att oj det här funkar ju inte... Så nu står han på sig mer och säger även till barnen när dom kommer att det är mammas vecka och jag är inte hemma så du får be mamma ordna skjuts annars kan du tyvärr inte åka... Alltså dom gånger han inte kan ha skjutsar fortfarande nästan jämt men det är slut på att inte planera eller att ställa in saker för att mamman inte ids... Då får barnen bli arg och besviken på henne. Det är inte att strunta i barnen att inte ställa upp JÄMT! Det finns två föräldrar som ska ta ansvar enskilda inte behöva göra allt för att den ena plockar russinen ur kakan..

• sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 11:32:24 följande:

Nu var det ju inte bara på sem ts vägrade torka utan jämt sen 1 år tillbaka

Och?

Om barnet behöver hjälp med detta då är det föräldrarna som får ta ledigt. Ts ska inte använda sina semesterdagar för detta
  • Anonym ((&))
    sextiotalist skrev 2016-07-03 11:48:28 följande:
    Och?

Om barnet behöver hjälp med detta då är det föräldrarna som får ta ledigt. Ts ska inte använda sina semesterdagar för detta
    Jag sa inte på sem utan annars på deras veckor
  • Anonym (Allt möjligt)

Har följt den här tråden men inte tänkt "lägga mig i" ...men nu kan jag inte hålla tyst längre ... Jag är både bio /bonusmamma och förskollärare..... För det första vad det gäller diskussionen om huruvida Ts ska hjälpa 8 åringen på toa eller inte ( hur nu en diskussion om Ts besvikelse över en instäld resa kan hamna där men nu är ju det här fl ) ... INGEN " normal" 8 åring behöver hjälp att torka rumpan!!! Det ska man kunna när man är 5-6 år..under mina drygt 20 år som förskollärare har vi alltid börjat träna o kräva detta av "våra " 5- åringar efter jul deras sista år på förskolan ,dvs det år de fyller 6 och under dessa drygt 20 år så är det kanske 2-3 st barn som INTE kunnat detta när de slutat hos oss, 2-3 av nästan 200 barn ! OCH då har det varit en annan problematik bakom...en diagnos av något slag som gjort att de antingen inte fysiskt eller psykiskt kunnat eller varit mogna. Sen till alla er andra som inte kan förstå varför Ts är besviken,varför det överhuvud taget finns ett behov av att vara barnfria.... Hur gärna man än vill att man ska vara " en enda stor lycklig famlij" så ÄR det skillnad på biobarn o bonusbarn... Man kan mycket väl ÄLSKA sina bonusbarn MEN samtidigt känna att det är jobbigare att ta hand om dem än sina bio barn! Jag har varit bonusmamma i 17 år, mina bonusbarn var 4 o 7 år när jag kom in i bilden, jag har haft dem på 1/2 tid i alla år och jag kan ärligt säga att jag älskar dem för dem DE är,MEN den kärleken ÄR anorlunda än den jag har till mina biobarn som jag varit med sedan de var 4-7 SEKUNDER gamla ! Jag har känt att jag har mandat att säga i från och att vi gjort upp regler för vårt hem gemensamt MEN trots det så har det alltid varut psykiskt mer jobbigt men bonusbarnen... Att ta konfliketer etc att "stå ut " med tonårstrots etc etc... Jag fick kämpa i många ÅR med att få min man att fatta att VI behövde tid för oss själva ,tid med våra små det krävdes att vår famlij var nära att splittras innan min man förstod att det inte räckte med att jag fick vara med o bestämma här hemma utan att jag faktiskt behövde få " vila" från de äldre barnen att VI behövde tid för oss som par för att VÅR relation skulle orka med och inte dö ut. Att det nte funkade att jobba 50-60 timmar minst den veckan vi inte hade de stora barnen för att kunna vara ledig mer den veckan de var hos oss,att lägga sin semester helt efter de stora barnen så att vi aldrig fick någon tid med bara den " lilla" famlijen ( flexarbetstid ) ..... Det handlar INTE om att man inte "tycker om" sina bonus barn, att man är " egoistisk" det handlar om att vårda sin relation så att bonusbarnen inte måste vara med om ännu en seperation! Är det bara biobarn i en relation har man hunnit bygga upp en grund,en bas som ( förhoppningsvis) gör att man orkar de jobbig åren UTAN att behöva " barnfri tid" MEN när man kommer in i en famlij där det redan finns barn så har man inte den tiden att bygga den där grunden....framför allt inte om man som TS jobbar skift så att man inte har em/kvällar/helger lediga tillsammans vv!

• Anonym (*suckar*)
    Anonym (Allt möjligt) skrev 2016-07-03 11:56:20 följande:

Har följt den här tråden men inte tänkt "lägga mig i" ...men nu kan jag inte hålla tyst längre ... Jag är både bio /bonusmamma och förskollärare..... För det första vad det gäller diskussionen om huruvida Ts ska hjälpa 8 åringen på toa eller inte ( hur nu en diskussion om Ts besvikelse över en instäld resa kan hamna där men nu är ju det här fl ) ... INGEN " normal" 8 åring behöver hjälp att torka rumpan!!! Det ska man kunna när man är 5-6 år..under mina drygt 20 år som förskollärare har vi alltid börjat träna o kräva detta av "våra " 5- åringar efter jul deras sista år på förskolan ,dvs det år de fyller 6 och under dessa drygt 20 år så är det kanske 2-3 st barn som INTE kunnat detta när de slutat hos oss, 2-3 av nästan 200 barn ! OCH då har det varit en annan problematik bakom...en diagnos av något slag som gjort att de antingen inte fysiskt eller psykiskt kunnat eller varit mogna. Sen till alla er andra som inte kan förstå varför Ts är besviken,varför det överhuvud taget finns ett behov av att vara barnfria.... Hur gärna man än vill att man ska vara " en enda stor lycklig famlij" så ÄR det skillnad på biobarn o bonusbarn... Man kan mycket väl ÄLSKA sina bonusbarn MEN samtidigt känna att det är jobbigare att ta hand om dem än sina bio barn! Jag har varit bonusmamma i 17 år, mina bonusbarn var 4 o 7 år när jag kom in i bilden, jag har haft dem på 1/2 tid i alla år och jag kan ärligt säga att jag älskar dem för dem DE är,MEN den kärleken ÄR anorlunda än den jag har till mina biobarn som jag varit med sedan de var 4-7 SEKUNDER gamla ! Jag har känt att jag har mandat att säga i från och att vi gjort upp regler för vårt hem gemensamt MEN trots det så har det alltid varut psykiskt mer jobbigt men bonusbarnen... Att ta konfliketer etc att "stå ut " med tonårstrots etc etc... Jag fick kämpa i många ÅR med att få min man att fatta att VI behövde tid för oss själva ,tid med våra små det krävdes att vår famlij var nära att splittras innan min man förstod att det inte räckte med att jag fick vara med o bestämma här hemma utan att jag faktiskt behövde få " vila" från de äldre barnen att VI behövde tid för oss som par för att VÅR relation skulle orka med och inte dö ut. Att det nte funkade att jobba 50-60 timmar minst den veckan vi inte hade de stora barnen för att kunna vara ledig mer den veckan de var hos oss,att lägga sin semester helt efter de stora barnen så att vi aldrig fick någon tid med bara den " lilla" famlijen ( flexarbetstid ) ..... Det handlar INTE om att man inte "tycker om" sina bonus barn, att man är " egoistisk" det handlar om att vårda sin relation så att bonusbarnen inte måste vara med om ännu en seperation! Är det bara biobarn i en relation har man hunnit bygga upp en grund,en bas som ( förhoppningsvis) gör att man orkar de jobbig åren UTAN att behöva " barnfri tid" MEN när man kommer in i en famlij där det redan finns barn så har man inte den tiden att bygga den där grunden....framför allt inte om man som TS jobbar skift så att man inte har em/kvällar/helger lediga tillsammans vv!

Du får tänka dig tre hjärtan här > för jag kan inte göra några. Så bra formulerat.
  • Anonym (A)

Tycker att du ska ta en egen semestervecka efter att skolan har startat. Då kan du få en prisvärd resa för lägre pris.

Finns det någon föräldraledighet kvar att ta ut på det yngsta barnet borde din partner få det som kompensation för den förstörda semestern, så att han kan ta ut föräldraledighet och spara lite semester. Visserligen kan det bli svårt just nu om inte arbetsgivaren går med på byte av semester och föräldraledighet med kort varsel, men om han har planerat att ta ut semester på något lov där barnen ska var hos honom kan ha ju ta föräldraledigt då och semester en vecka i t.ex. september då ni ska vara barnfria.

Meddela mamman att ni inte är tillgängliga då och åk.

• Anonym (Förstår)

Var ska barnen vara då om han vägrar menar du? Sommarkollo i sista minuten? Tycker du fortfarande mamman gör rätt som bara levererar nyheten att de får ta barnen för att hon ska på semester? Tycker du verkligen verkligen det?!

Oavsett hur man lär barnen att torka rumpan så är det inte TS huvudsakliga ansvar. Det yngre syskonet kan det själv, det äldre tycker det är bekvämare att någon annan gör det. Behövs kanske något slags "straff" då för att man ska inse att vissa saker måste man fixa själv? Som jag har förstått det handlar det alltså inte om "kan", det handlar om "vill".

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:10:35 följande:

Är väl mer pappas fel som gick med på att ta barnen extra , han har ju kunnat vägra ?

Om ett barn tycker det är äckligt att torka sig själv så ska dom ha bajs i rumpan då ? Dom ska straffas helt enkelt o riskera sår istället ?

Vem vill ett barn så illa ?

Varför inte försöka få barnet att torka sig själv på ett pedagogiskt sätt istället för att straffa på det viset ?

• Anonym (Förstår)

Ja exakt det menar jag. På möte med skola och fritids talades det om att personalen inte är "dagispersonal" som hjälper till med toalettbesök utan när barnen kommer till skolan på höstterminen så ska de kunna fixa att torka sina egna rumpor. Lite övning under sommaren och alla normalbegåvade sexåringar fixar det.

Appropå normalbegåvad så börjar jag faktiskt undra om du har alla hästar hemma eller varför du känner ett sånt otroligt hat till TS och vi andra som stödjer hennes syn på detta problemet. Du förstår inte problemet alls verkar det som. Kan du vara snäll och förklara vad DU har för problem på ett sätt som vi andra förstår?

Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:23:36 följande:

Du menar att barnet på fritids får gå med bajs i rumpan på skolan för att personalen inte hjälper ett barn som har problem med detta ? Då skulle jag anmäla skolan .

Alla barn är olika , finns barn som har problem med att kissa på sig oxå trots att dom är 6 år , får dom gå med blöta byxor på skola/ fritid om dom inte kommer sig för att byta själv ?

• Anonym ((&))
    Anonym (Förstår) skrev 2016-07-03 13:14:36 följande:

Var ska barnen vara då om han vägrar menar du? Sommarkollo i sista minuten? Tycker du fortfarande mamman gör rätt som bara levererar nyheten att de får ta barnen för att hon ska på semester? Tycker du verkligen verkligen det?!

Oavsett hur man lär barnen att torka rumpan så är det inte TS huvudsakliga ansvar. Det yngre syskonet kan det själv, det äldre tycker det är bekvämare att någon annan gör det. Behövs kanske något slags "straff" då för att man ska inse att vissa saker måste man fixa själv? Som jag har förstått det handlar det alltså inte om "kan", det handlar om "vill".

Var har jag sagt att mamman gjort rätt ? Sa att pappan ville uppenbart detta o då är det inte barnens fel .

Min åsikt är att man inte straffar barnet med att gå med bajs i rumpan som kan ge sår för att pappan inte finns där när barnet är bajsnödig då bör man istället på ett bra sätt lära barnet att göra det själv .
  • Anonym (Förstår)

Kanonbra formulerat! Vem kan ha tryckt på tummen ner tro? Kan det vara ((&))? Haha ;)

Jag blir mer och mer övertygad om att det är barnens mamma som döljer sig bakom det anonyma aliaset...

Anonym (Allt möjligt) skrev 2016-07-03 11:56:20 följande:

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!