• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (A)

Pappan borde börja jobba på att dra gränser, både för barnen och för exet.

Det är jättebra att ge barnen uppmärksamhet, men i nuläget verkar det vara dags att faktiskt lära barnen att för att det ska fungera för alla i familjen, så måste de hjälpa till och kunna göra vissa saker själva.

Ett måste är att se till att lära 8-åringen att torka sig. Visst kan man eventuellt eftertorka när barnet gjort ett ärligt försök, men i första hand måste ju 8-åringen öva. Våtservetter kan underlätta.

Klockan 6 kan barnen faktiskt sätta på TVn och titta en stund. Är de hungriga kan de ju äta en banan t.ex. Annars borde åtminstone 8-åringen kunna ta fram lite flingor och mjölk.

Vad gäller exet tycker jag att ni ser till att dokumentera hur mycket barnen varit hos er. Har de varit hos er mer än hälften av tiden, så kan ni ju begära underhåll av henne.
    Vet inte om ni fick merkostnader när resan avbokades, men hon borde i så fall stå för dem. Hon borde också betala underhåll och "barnpassningskostnad" för när ni tar barnen på hennes tider.

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-07-03 10:06:41 följande:

Jag hade gjort exakt som min sambo. Dvs inte gått med på det. I detta fall hade exet varit den som fått avboka resan.

Hon försökte. Men eftersom hon märkte snabbt att det inte gick då dröjde det flera år innan hon försökte igen. Det var den första gången vår son skulle sova borta. Dvs vår första gemensamma barnfria helg på över tre år. Ja, hon fick ställa in finlandskryssningen.
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:10:35 följande:

Är väl mer pappas fel som gick med på att ta barnen extra , han har ju kunnat vägra ?

Om ett barn tycker det är äckligt att torka sig själv så ska dom ha bajs i rumpan då ? Dom ska straffas helt enkelt o riskera sår istället ?

Vem vill ett barn så illa ?

Varför inte försöka få barnet att torka sig själv på ett pedagogiskt sätt istället för att straffa på det viset ?

Det handlar inte om att straffa barnet.Föräldrarnas ansvar lärä barnet.Annars får väl soc kolla upp det om inte föräldrarna klarar av att ta hand om barnet.
  • Anonym ((&))
    Anonym (Förstår) skrev 2016-07-03 10:03:35 följande:

Fritidspersonal torkar inte heller barnen i rumpan. När de är sex år förväntas de klara detta själva vilket ju de allra flesta redan gör eller snabbt lär sig. Varför tycker du TS ska "dadda" med detta barnet? Jag personligen tycker det är bra att någon satt ner foten när nu föräldrarna inte gör det.

Du menar att barnet på fritids får gå med bajs i rumpan på skolan för att personalen inte hjälper ett barn som har problem med detta ? Då skulle jag anmäla skolan .
    Alla barn är olika , finns barn som har problem med att kissa på sig oxå trots att dom är 6 år , får dom gå med blöta byxor på skola/ fritid om dom inte kommer sig för att byta själv ?
  • Anonym ((&))
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-07-03 10:22:36 följande:
    Det handlar inte om att straffa barnet.Föräldrarnas ansvar lärä barnet.Annars får väl soc kolla upp det om inte föräldrarna klarar av att ta hand om barnet.
    Vad ska soc göra åt att ett barn har problem med torkning av rumpa ?
  • Anonym (Jag)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:27:51 följande:

Ja men andra ord vägrar du ta mera än dom veckor som ni skulle ha haft dom

Nu handlar det om v.28 som vi redan för ett par månader sedan hade bokat in en resa på. Tycker du jag ska jubla över att resan blev avbokad och att jag får vara hemma med barnen istället?

Jag hoppas din chef drar in din semester i sommar, sen kan du komma och berätta hur glad du är då du inte får nåt ledigt!
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2016-07-02 23:31:05 följande:
    Har du barn så bör soc ge dig ett besök. Läs det sista du skrev och tänk över vad fan det är du skriver. Hur fan kan du tycka som du gör om barnen?
    Vet du vad!
    Han hade inte bara kunnat köra upp sina ungar någonstans, utan även han hade kunnat dra åt helvete.

Jag är ingen god liten kvinna som mannen kan avboka resan åt, utan att vi är överens!
    Jag är inte hans dörrmatta!
    Jag är inte hans barnvakt!
    Jag skulle aldrig tolerera att han behandlade mig som en andraklassens medborgare, och sen ovanpå allt trodde att jag skulle ställa upp för honom. 
    Nä jag hade menat precis vart enda ord jag sagt åt honom. Dessutom verkar ungarna va skitdryga, så jag skulle aldrig ställt upp som barnvakt eller rumptorkare åt dem, inte ens tidigare som ts varit snäll och gjort.
  • Anonym ((&))
    Ess skrev 2016-07-03 10:35:48 följande:
    Vet du vad!
    Han hade inte bara kunnat köra upp sina ungar någonstans, utan även han hade kunnat dra åt helvete.

Jag är ingen god liten kvinna som mannen kan avboka resan åt, utan att vi är överens!
    Jag är inte hans dörrmatta!
    Jag är inte hans barnvakt!
    Jag skulle aldrig tolerera att han behandlade mig som en andraklassens medborgare, och sen ovanpå allt trodde att jag skulle ställa upp för honom. 
    Nä jag hade menat precis vart enda ord jag sagt åt honom. Dessutom verkar ungarna va skitdryga, så jag skulle aldrig ställt upp som barnvakt eller rumptorkare åt dem, inte ens tidigare som ts varit snäll och gjort.
    Men varför ska barnen lida för att vuxna inte kan komma överens ?
  • Anonym (--)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:51:55 följande:

Om inte nån av föräldrarna är hemma då ? Ska dom komma hem om barnet ska bajsa ?

En åttaåring ska kunna torka sig själv. Och ja, föräldrarna får anpassa sig och vara hemma om de inte förstår att det är ett problemet med en åttaåring som inte klarar av sin vardag. Det är deras ansvar att ser till att barnet får hjälp,
  • Anonym (A)

Ärligt talat är det dags för honom att sluta vara dörrmatta.

Nu är ju er resa avbokad, men du har ingen skyldighet att ställa upp som barnvakt. Meddela dagis och fritids att barnens mamma dumpat dem hos er, och att de ska skicka räkningen till henne, eftersom det är hennes vecka. Pappan skulle inte ha haft behov av barnomsorg om hon varit hemma, så det är hon som ska betala.

Dessutom kan han kontakta FK och säga att han vill ha underhåll, då han har barnen mer.

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!