• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (fia)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:37:36 följande:
    Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.
    Förstår verkligen att du är besviken. Kan tycka att din sambo borde ha stått på sig när han nu visste hur viktig resan var för dig.
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 21:57:53 följande:

Varför kan inte hans föräldrar ha barnen så ni kommer iväg på er resa? Lever dom inte längre?

Eller mammans föräldrar?
  • Anonym (Lisa)
    sextiotalist skrev 2016-07-02 22:05:31 följande:

Eller mammans föräldrar?

Ja givetvis men nu verkar ju mamman inte vara så mkt att hänga i julgranen å ibland för barnens skull får man nog se till å vara drn bättre föräldern. Man kan ju försöka att säga tvärnej men barnen kan ju inte bli lämnade på gatan om nu det inte funkar ändå.... Men kanske har pappan bra relation med barnens morföräldrar så mor å farföräldrarna kan dela på veckan med barnen
  • Anonym (Jag)

Varför kan inte hans föräldrar ha barnen så ni kommer iväg på er resa? Lever dom inte längre?

Vi har inte råd att ha dom på dagis, och jag har inget emot att ha dom här på VÅRA veckor.( Det har fungerat bra hittills utan dagis så vi försöker klara det på egen hand. Eftersom jag skiftar har jag nästan alltid nån dag ledig inne i veckan då de är här.. Den yngre börjar ju skolan i höst också så det känns onödigt att ansöka om plats åt dom för bara en vecka.) Det e våra lediga veckor som jag inte vill passa upp dom på.

Sambons pappa dog då sambon var liten, och mamman är för gammal för att orka. De är extremt vilda och hon orkar oftast bara så länge att man slipper och handla det nödvändigaste, tyvärr.

Min mamma brukar kunna hjälpa till och ta dom ett par timmar ibland, men det känns fel att be min mamma om hjälp. Hon tycker om barnen, men hon har ju heller ingen skyldighet att ta hand om dom på mammans veckor. Nån timme kanske skulle gå, men aldrig så länge att vi kan åka bort.
  • Anonym (A)

Med tanke på att ni har barnen mer än hälften av tiden verkar det som, så har hon ju inte rätt till underhåll. Snarare ni som borde kräva henne på underhåll.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 22:09:52 följande:

Ja givetvis men nu verkar ju mamman inte vara så mkt att hänga i julgranen å ibland för barnens skull får man nog se till å vara drn bättre föräldern. Man kan ju försöka att säga tvärnej men barnen kan ju inte bli lämnade på gatan om nu det inte funkar ändå.... Men kanske har pappan bra relation med barnens morföräldrar så mor å farföräldrarna kan dela på veckan med barnen

Tyvärr är mammans föräldrar inget att hänga i granen heller. De säger ofta att de kan ta en, men absolut inte båda.

Äpplet faller inte långt ifrån trädet så att säga.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (fia) skrev 2016-07-02 22:01:53 följande:

Förstår verkligen att du är besviken. Kan tycka att din sambo borde ha stått på sig när han nu visste hur viktig resan var för dig.

Ja, det tycker jag också! Antar bara att han är mer rädd att bli osams med exet än att såra mig. Tyvärr!
  • Anonym (farmor)
    Som farmor kan jag berätta att min semester INTE är vikt åt att vara barnvakt.
    Jag jobbar och sliter till vardags och tänker inte vara barnvakt när jag äntligen är ledig.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 22:10:22 följande:

Vi har inte råd att ha dom på dagis, och jag har inget emot att ha dom här på VÅRA veckor.( Det har fungerat bra hittills utan dagis så vi försöker klara det på egen hand. Eftersom jag skiftar har jag nästan alltid nån dag ledig inne i veckan då de är här.. Den yngre börjar ju skolan i höst också så det känns onödigt att ansöka om plats åt dom för bara en vecka.) Det e våra lediga veckor som jag inte vill passa upp dom på.

Sambons pappa dog då sambon var liten, och mamman är för gammal för att orka. De är extremt vilda och hon orkar oftast bara så länge att man slipper och handla det nödvändigaste, tyvärr.

Min mamma brukar kunna hjälpa till och ta dom ett par timmar ibland, men det känns fel att be min mamma om hjälp. Hon tycker om barnen, men hon har ju heller ingen skyldighet att ta hand om dom på mammans veckor. Nån timme kanske skulle gå, men aldrig så länge att vi kan åka bort.

Ni har inte råd med dagis men råd med resor? Men det var kanske ingen dyr resa?

Det var ju sorgligt med hans pappa, å då blir det alternativet svårt ju. Själv hade jag aldrig tagit hand om barnen så som du å hellre sett dom på dagis än att kunna resa. Det är ju dock svårt för din sambo om mamman vägrar ta barnen, dom kan ju inte bo på gatan direkt. Det är ju en svår situation för honom också.... Har själv varit där med sambo å ex som inte har en bra relation. Dock så tog ju hon barnen när han väl sa ifrån många ggr å de ggr hon inte gjorde drt så löste han det med sina föräldrar el syskon som var barnvakt ist (detta var innan vi flyttade ihop skall tilläggas) men det var ju helt klart jävligt tufft för honom. Det gick liksom inte att bortse från. Har din sambo ingen annan som kan vara barnvakt å hjälpa honom blir det ju helt klart tuffare för han än vad d var för min sambo,
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (farmor) skrev 2016-07-02 22:14:35 följande:

Som farmor kan jag berätta att min semester INTE är vikt åt att vara barnvakt.

Jag jobbar och sliter till vardags och tänker inte vara barnvakt när jag äntligen är ledig.

Som sagt alla farmorar är olika :) men frågan måste ju få vara fri :)
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!