• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Hedvig)

Gå till familjerådgivning och prata ut tillsammans du och sambon.

Problemet för dig är ju inte främst mammans/exets beteende (även om det kanske är lättare att lägga över ansvaret på henne än på sambon) utan att din partner går med på det. Hon gör som hon gör för att hon kan och om det nu är som du skrev i trådstarten att han vill ha barnen så mycket han kan så vet du egentligen var han står.

Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:37:36 följande:

Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 22:20:41 följande:

Ni har inte råd med dagis men råd med resor? Men det var kanske ingen dyr resa?

Det var ju sorgligt med hans pappa, å då blir det alternativet svårt ju. Själv hade jag aldrig tagit hand om barnen så som du å hellre sett dom på dagis än att kunna resa. Det är ju dock svårt för din sambo om mamman vägrar ta barnen, dom kan ju inte bo på gatan direkt. Det är ju en svår situation för honom också.... Har själv varit där med sambo å ex som inte har en bra relation. Dock så tog ju hon barnen när han väl sa ifrån många ggr å de ggr hon inte gjorde drt så löste han det med sina föräldrar el syskon som var barnvakt ist (detta var innan vi flyttade ihop skall tilläggas) men det var ju helt klart jävligt tufft för honom. Det gick liksom inte att bortse från. Har din sambo ingen annan som kan vara barnvakt å hjälpa honom blir det ju helt klart tuffare för han än vad d var för min sambo,

Resan var ganska dyr om jag ska vara ärlig. Vi har sparat sen förra sommaren. Men skulle vi bli tvungna att ha barnen på dagis hade vi inte kunnat spara. Vi har sparat ihop till en kortare resa (men mycket dyrare!)med barnen och en lite längre för oss vuxna. Tyvärr blir det ju inget med det nu, så jag hoppas verkligen att sambon får fixat tillbaka dom pengarna på något sätt! Annars finns det nog risk att jag sticker. Får försöka trösta mig med en spa-dag istället tror jag..

Jo, alltid jobbigt då man inte får det ordnat på något sätt!

Lever du med bonusar ännu? Hur länge har du gjort det?
  • Ess
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:37:36 följande:
    Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.
    Accepterade du bara att han avbokat resan?
    Jag hade blivit helt vansinnig, bråket med mamman hade varit en fis i rymden jämfört med bråket han fått ta med mig efter att ha avbokat min resa.
    Jag hade dessutom upplyst honom om att den sista veckan jag skulle varit barnvakt kan han bara glömma, för vad mig anbelangar så kan han ta sina ungar och köra upp dem där solen inte lyser.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (farmor) skrev 2016-07-02 22:14:35 följande:

Som farmor kan jag berätta att min semester INTE är vikt åt att vara barnvakt.

Jag jobbar och sliter till vardags och tänker inte vara barnvakt när jag äntligen är ledig.

Helt rätt!
  • Anonym ((&))

Kan bara säga en sak . Stackars barn . En galen mamma som inte vill ha dom , en bonusmamma som vägrar ta ansvar för dom när det inte är deras veckor , men tur dom har en pappa som visar att han älskar dom o verkligen vill ha dom .
    Det bästa är nog att dom bor hos pappa på heltid .

• Anonym (?)

Viskar lite tyst nu, eftersom jag vet att alla med lite för mycket ego kommer hoppa på mig med högafflar och baseballträn nu... Men...

Skaffar man sig en ny sambo med barn sedan tidigare så ska du vara lika mycket mamma för barnen som den riktiga mamman är. Är själv skilsmässobarn, där varken min biologiska ELLER min "plastpappa" brydde sig om mig. Fick förödande konsekvenser långt upp i vuxen ålder, kan jag lova. Jobbar fortfarande på att bli av med mina problem relaterat till att ingen tog mig till sig.

Barn plockar snabbt upp om du inte uppskattar deras närvaro. Det gör riktigt ont. Kan du inte hantera barn så ska du inte skaffa dig en man med barn. Jag håller således inte med folk som menar att du borde kunna kräva ensamtid just här. Barn, djur osv är ansvar, kan man inte ta det, eller vill kunna leva ett fritt liv, så innebär det att man inte kan ha barn, djur eller annat. Man kan inte ställa undan barn som en liten hobby åt sidan, man är huvudansvarig.

• Anonym (?)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-02 23:11:16 följande:

Kan bara säga en sak . Stackars barn . En galen mamma som inte vill ha dom , en bonusmamma som vägrar ta ansvar för dom när det inte är deras veckor , men tur dom har en pappa som visar att han älskar dom o verkligen vill ha dom .

Helt rätt, hann inte se ditt meddelande innan jag började skriva mitt egna ovan, men håller helt med dig. Skrämmande med så mycket folk som inte tycker om sina barn/bonusar. Blir sorgsen av det.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2016-07-02 23:08:09 följande:
    Accepterade du bara att han avbokat resan?
    Jag hade blivit helt vansinnig, bråket med mamman hade varit en fis i rymden jämfört med bråket han fått ta med mig efter att ha avbokat min resa.
    Jag hade dessutom upplyst honom om att den sista veckan jag skulle varit barnvakt kan han bara glömma, för vad mig anbelangar så kan han ta sina ungar och köra upp dem där solen inte lyser.
    Har du barn så bör soc ge dig ett besök. Läs det sista du skrev och tänk över vad fan det är du skriver. Hur fan kan du tycka som du gör om barnen?
  • Anonym ((&))
    Anonym (?) skrev 2016-07-02 23:28:29 följande:
    Helt rätt, hann inte se ditt meddelande innan jag började skriva mitt egna ovan, men håller helt med dig. Skrämmande med så mycket folk som inte tycker om sina barn/bonusar. Blir sorgsen av det.
    Det är så sirligt hur illa barn ska behöva ha det för att föräldrar går skilda vägar .
    Det sätter spår i många år att inte få känna sig älskad o välkommen varken hos mamman eller pappan .
  • Anonym (--)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-02 23:11:16 följande:

Anonym (?) skrev 2016-07-02 23:26:37 följande:

Viskar lite tyst nu, eftersom jag vet att alla med lite för mycket ego kommer hoppa på mig med högafflar och baseballträn nu... Men...

Skaffar man sig en ny sambo med barn sedan tidigare så ska du vara lika mycket mamma för barnen som den riktiga mamman är. Är själv skilsmässobarn, där varken min biologiska ELLER min "plastpappa" brydde sig om mig. Fick förödande konsekvenser långt upp i vuxen ålder, kan jag lova. Jobbar fortfarande på att bli av med mina problem relaterat till att ingen tog mig till sig.

Barn plockar snabbt upp om du inte uppskattar deras närvaro. Det gör riktigt ont. Kan du inte hantera barn så ska du inte skaffa dig en man med barn. Jag håller således inte med folk som menar att du borde kunna kräva ensamtid just här. Barn, djur osv är ansvar, kan man inte ta det, eller vill kunna leva ett fritt liv, så innebär det att man inte kan ha barn, djur eller annat. Man kan inte ställa undan barn som en liten hobby åt sidan, man är huvudansvarig.

Det här är ju ren galenskap. Ni är ju orimliga! TS tar mer hand om ungarna är morsan och ändå tycker ni inte hon gör nog. Vara som en mamma åt någon annans barn?! Är ni inte kloka?! Skärp er!
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!