• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 08:53:38 följande:
    Nej. I ett normalt förhållande väljer man inte ut en person som kommer efter de andra. I ett normalt förhållande värderar man varandra lika högt och ser till att ALLA behov och önskemål är lika viktiga.
    Du ser inte skillnaden på vuxna och barns behov? Min man kan då sköta sig själv jävligt mycket bättre än vad vår dotter kan...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 08:15:57 följande:

Barnen kommer först(så länge de är små iaf) och så är det. Det gör inte att partnern inte är viktig, för det är hen självklart. Samma tänk som anti-samsovare allltså.... "stackars barn, de kommer att bli osjälvständiga/fucked up".... eller inte...Vad ts barns mamma gör ansvarar hon för och det kan man tycka vad man vill om. Pappan är däremot en riktig förälder som står där och tar emot när barnen behöver det.

Jag samsover ;)

Barnen behöver? Här ganska det snarare om "mamman väljer egentid framför barnen". Hade det handlat om att mamman råkat ut för en olycka eller om barnen inte mått bra hade det varit en annan situation. Nu är det ju inte så det ligger till.

Och nej? "Så är det" funkar inte som argument. Att DU anser det är en sak men det gör det inte till en universell sanning.
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 14:38:13 följande:

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn?

Ni får förekomma mamman och boka in era semesterresor före hon hinner förlänga sina. Om din sambo däremot alltid vill stå på stand by så mamman har fritt att resa som hon vill får du åka på semester med någon annan. Mamman kanske? Hon verkar vara ute på rätt mycket

Skämt åsido, låt pappan ta hand om barnen själv de veckor mamman väljer att resa bort extra. Han kan ju inte räkna med din hjälp om han inte ens har frågat om du vill och kan extra.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:00:54 följande:
    Jag samsover ;)

Barnen behöver? Här ganska det snarare om "mamman väljer egentid framför barnen". Hade det handlat om att mamman råkat ut för en olycka eller om barnen inte mått bra hade det varit en annan situation. Nu är det ju inte så det ligger till.

Och nej? "Så är det" funkar inte som argument. Att DU anser det är en sak men det gör det inte till en universell sanning.
    Det är samma slags attityd för det.

Vad ts barns mamma gör får som sagt stå för henne, barnens pappa kan inte tvinga henne att ha barnen, men han kan och bör ta sitt ansvar när hon inte gör det.
    Vad sorgligt att du inte sätter dina barn över din partner, (vilket btw inte har ett skit med skilsmässor att göra) och jo, så är det. Det hoppades jag att alla föräldrar till små barn greppade.... .
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 08:57:27 följande:

Du ser inte skillnaden på vuxna och barns behov? Min man kan då sköta sig själv jävligt mycket bättre än vad vår dotter kan...

Du ser inte skillnad på basbehov och andra behov? Min man kan också sköta sig själv men har hans mamma gått bort och min son vill ha uppmärksamhet går min mans behov av tröst före. Om min tonårsbonusdotter behöver plugga ifred inför ett prov går det före hela familjens önskemål om att åka till djurparken just då.

Det som tas upp här handlar inte om basbehov - barnen hade mycket väl kunnat vara hos sin mamma en vecka dom planerat. Det handlar ENBART om mammans önskemål här.
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:04:30 följande:

Det är samma slags attityd för det.

Vad ts barns mamma gör får som sagt stå för henne, barnens pappa kan inte tvinga henne att ha barnen, men han kan och bör ta sitt ansvar när hon inte gör det.

Vad sorgligt att du inte sätter dina barn över din partner, (vilket btw inte har ett skit med skilsmässor att göra) och jo, så är det. Det hoppades jag att alla föräldrar till små barn greppade.... .

Nej. Jag sätter i vardagen relationen till alla i min familj lika högt. Och nej det innebär inte att jag låter mina barns behov komma i andra hand att göra. Och jo. Det har i högsta grad med att förhållanden spricker att glra om man sätter sin parter sist i alla lägen.

Synd du inte klarar av en diskussion utan att gå på personangrepp..
  • fluu

Däremot håller jag med andra som skrivit att barnen inte är bonusmammans ansvar.

------------------------------------

Brumma skrev 2016-07-02 09:04:45 följande:
    Du ser inte skillnad på basbehov och andra behov? Min man kan också sköta sig själv men har hans mamma gått bort och min son vill ha uppmärksamhet går min mans behov av tröst före. Om min tonårsbonusdotter behöver plugga ifred inför ett prov går det före hela familjens önskemål om att åka till djurparken just då.
    Det som tas upp här handlar inte om basbehov - barnen hade mycket väl kunnat vara hos sin mamma en vecka dom planerat. Det handlar ENBART om mammans önskemål här.
    Du kan bara ge uppmärksamhet åt en i taget? Intressant.
    Eh, hur är "att ha någonstans att bo med en förälder är på semester" inte ett basbehov? För små barn dessutom? För hur tråkigt det än är vad mamman gör så kan man inte tvinga henne att ta barnen. Lyckligtvis har barnen en bra pappa som tar sitt ansvar.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:07:52 följande:
    Nej. Jag sätter i vardagen relationen till alla i min familj lika högt. Och nej det innebär inte att jag låter mina barns behov komma i andra hand att göra. Och jo. Det har i högsta grad med att förhållanden spricker att glra om man sätter sin parter sist i alla lägen.

Synd du inte klarar av en diskussion utan att gå på personangrepp..
    Och det gör jag också, något annat har jag aldrig påstått. Den vuxne partnern behöver däremot sällan tas om hand. Hur får du det till att sätta sin partner sist? Och yes, personangrepp så det skriker om det, men så undrar jag vem det är som skiljt sig här, du eller jag?
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:10:33 följande:

Och det gör jag också, något annat har jag aldrig påstått. Den vuxne partnern behöver däremot sällan tas om hand. Hur får du det till att sätta sin partner sist? Och yes, personangrepp så det skriker om det, men så undrar jag vem det är som skiljt sig här, du eller jag?

Ja jag har aldrig skiljt mig så?
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:13:37 följande:
    Ja jag har aldrig skiljt mig så?
    Separerat då, jag tolkar det så när jag läser din presentation. Jag menar att du mästrar rätt rejält kring anledningen för skilsmässor, som om det är så det går om man sätter sina barn främst.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!