• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Barnvakt!)

Jag förstår dig till fullo. Känns inte heller ok att mamman lämnar över så mycket av sin tid till pappan på semestern. Men kan ni inte skaffa barnvakt må-to er fjärde vecka och åka någon stans, bara du och sambon?

Farmor och farfar, eller mormor och morfar kanske kan ta några dagar och så hämtar biomamman barnen där sen? Blir säkert ett kul sommarminne för barnen!

• Anonym (*suckar*)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:56:49 följande:
    Jo, man är värd något men precis som med bioföräldrar så sätter man barnet främst.
    Det är fullständigt självklart och det betyder INTE att barnets vilja går först.
    Men barnets behov gör.
    Du måste skilja på vilja och behov.
    Ett barn ska lära sig ta hänsyn ja, men ett barn ska aldrig behöva rucka på sina behov. 
    Ett sånt behov är en att ha en nära och god relation till båda sina föräldrar.
    Där ska barn inte behöva stå tillbaka, det skadar barnet att behöva göra det.
    Där är det den vuxne som får tåla sig faktiskt. 
    Vilket behov anser du att barnen behöver ha uppfyllda av pappan på MAMMANS vecka? Här handlar det inte om barnens behov det handlar om en flat pappa som låter mamman styra sitt och därmed också hans sambos liv.

• Anonym (*suckar*)

När jag läser vissa inlägg här kan jag bättre förstå varför det finns så många bortskämda barn som inte kan bete sig ute bland folk... Och varför det är så många halvvuxna/vuxna som blir kränkta över allt hela tiden...

• Anonym (Jag)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:52:28 följande:

Om du inte trivs med att jobba skift är det en annan sak. Din man tar sitt ansvar som far, semester kan ni ha tillsammans en annan gång.

Och nej inget kraschat förhållande här. Lever med man, gemensamma barn och obekväma arbetstider.

Jag tycker bara det är så tröttsamt med vv föräldrar som gnäller om egentid (nu är du bonus men ändå). Han missar 50% av sina barns liv och tar nu chansen att få den extra tid han kan. Såklart han gör det!! Tycker du ska sluta sura för det, ni kan vara lediga ihop en annan gång.

Hur ska vi kunna ha ledigt tillsammans nån gång då mamman håller koll på våra tider och kommer hit med ungarna så fort hon får chansen. Sambon har dem ofta på hennes veckor medan jag jobbar, och ALLTID om han har nån extra ledig dag!
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 22:09:16 följande:

Fast en bra kvinna förstår att barnets behov måste gå före, det är inte samma sak som att alla andras behov inte blir tillgodosedda, 

Det vet en bra kvinna. 

Ja,och en bra man vet ochså värdet på sin kvinna och är rädd att förlora henne.Annars är det lätt hänt att han blir ensam sittandes där,när barnet flyttar hemifrån och har inga behov umgås med pappa ofta.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 18:52:50 följande:

Att gnälla för ingenting skulle jag inte kalla dethär. Jag såg fram emot 2 lediga veckor med min man, nu plötsligt får jag bara 3 dagar.

Av 365 dagar får vi kanske 50 lediga kvällar utan barn. De är här vv -182 dagar/år. På våra lediga veckor jobbar vi oftast olika tider och får 2-3 lediga kvällar VARANNAN vecka. Alltså ca 50-60 dagar i året.

Om då biomamman plötsligt anser att hon ska ut och resa ett par veckor så har jag väl all rätt att bli sur. Fram tills för ett par dagar sedan trodde jag att jag skulle få lite ledigt så jag kan vila upp mig.. Och så plötsligt ska jag ta hand om barnen hela semestern.

Tänk om din chef plötsligt kom och sa att du inte får någon semester i sommar, 3 dagar innan semestern skulle börja. Skulle du inte bli sur?

Låt mig anta att du är biomamma i ett kraschat förhållande där du önskar att barnets/barnens pappa tog mera ansvar?

Förstår att du blir sur faktiskt.... Framförallt när det kommer så nära inpå men rent krasst så är det ju faktiskt inte ditt ansvar att ta hand om barnen det är hans.. Vaknar barnen tidigt så kan du ta sovmorgon och han kliva upp, han kan laga mat och vara den som roar dem.. Så har du det lugnt och skönt i en solstol ev på en strand...

Nu är mina bonusar större (13 år) men sagt att två veckor här 2 veckor hos mamma.. Blir sällan 2 veckor hos mamma men jag behöver andrum er för det dras ner och är kompisar här och blir snabbt stökigt och kaos... Jag hade sett fram emot 2 lugna veckor nu när sambon jobbar och dom skulle till mamma... Men nu vägrar dom åka dit.. Jahapp.. Jag sitter för fullt och planerar utflykter både ensam och med kompis för jag pallar verkligen inte att vara ensam med dom mer just nu.. Dom har varit här sedan skolan slutade den 10 juni.... Jättefina tjejer men det tär ändå...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:31:54 följande:

Nej, men hon har valt en man med barn, då bör hon också vara medveten om att barnet alltid kommer först.

Som förälder ska du alltid sätta barnets behov först, (inte att förväxla med barnets vilja).

Barnperspektivet du vet.

Ts är vuxen hon kan vänta, barn kan inte vänta, deras barndom rullar på. 

Sen kan jag hålla med om att ts man borde se till att det finns även utrymme för bara dom två, det är också viktigt.

Men inte på bekostnad av barnens tid med sin pappa. 

Ja, jag är vuxen. Precis lika vuxen som barnens mamma som tydligen anser sig ha mer rätt till ledig tid med sin nya man, än vad vi har rätt till. Vi umgås med barnen långt över halva tiden, har aldrig barnvakt på våra barnveckor. Varför ska JAG vilja ha barnen här medan deras mamma roar sig utomlands på hennes barnveckor? Varför ska JAG backa och tvingas avboka VÅRA resor så att mamman ska kunna sticka iväg då VI skulle resa bort?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ja du) skrev 2016-07-01 22:33:24 följande:
    Förstår att du blir sur faktiskt.... Framförallt när det kommer så nära inpå men rent krasst så är det ju faktiskt inte ditt ansvar att ta hand om barnen det är hans.. Vaknar barnen tidigt så kan du ta sovmorgon och han kliva upp, han kan laga mat och vara den som roar dem.. Så har du det lugnt och skönt i en solstol ev på en strand...
    Fast nu ville TS vara med sin sambo, inte sitta själv på en stol medan han håller på med barnen.

Men du tycker kanske att vuxentid är överskattat?
  • Ess
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:56:49 följande:
    Jo, man är värd något men precis som med bioföräldrar så sätter man barnet främst.
    Det är fullständigt självklart och det betyder INTE att barnets vilja går först.
    Men barnets behov gör.
    Du måste skilja på vilja och behov.
    Ett barn ska lära sig ta hänsyn ja, men ett barn ska aldrig behöva rucka på sina behov. 
    Ett sånt behov är en att ha en nära och god relation till båda sina föräldrar.
    Där ska barn inte behöva stå tillbaka, det skadar barnet att behöva göra det.
    Där är det den vuxne som får tåla sig faktiskt. 
    Detta gäller inte alls barnens behov, utan mammans behov av att resa bort, och dessutom under den tiden hon skulle haft barnen.
    Eftersom du anser att det är viktigt att barnen får en nära och god relation till båda sina föräldrar, så borde du tycka att pappan skulle sagt nej till att ta dem på mammans tid. Mamman kan ju vänta med att resa tills barnen blir stora och klarar sig själva, eller hur?
  • Anonym (Rätt)

Jag tycker att du gjorde rätt i att avboka en veckas semester.
    Åk bort med en vän på utlandssemester som någon skrev.
    Detta med mystid med partnern är nog mest något som händer innan någon har barn med i bilden.
    Är man föräldrar och bor ihop så har man det där minikaoset dygnet runt.

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!