• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 14:55:34 följande:

Hur ofta har ni barnen vanligtvis? Varannan vecka? I så fall är du lite egoistisk när du ändå valt att leva med en partner med barn sedan tidigare. Då har ni ändå en hel del "egentid" i vardagen.

Samtidigt tycker jag att du gör helt rätt i att ta en mindre semestervecka. Jag kan tycka att pappan borde vilja spendera lite extra kvalitetstid själv med sina barn. Skapa härliga sommarminnen för livet med sina barn. Så kanske du och han kan ta några dagars "egensemester" i höst/vinter, eller när det nu passar er.

Fast man vill kanske även ha egentid på semestern, inte bara i vardagen.
  • Anonym (Anna)
    TigerLilySwe skrev 2016-07-01 14:47:18 följande:

Svårt det där med barn. Just maten är så körigt också. Mitt tips är i allt elände att bulla upp i frysen med lagad köttfärssås, pastagratänger, tacofärs, pizzabullar och underlätta den biten. Förbered sedan med spel, pyssel, puzzel, memory, playdolera, insektshåvar och sånt som kan underhålla barnen och få dom att samarbeta med varandra. Värt några hundra att köpa lite nya grejer som fångar deras intresse

Finns det ingen liten farmor eller nån som kan ha dom några dagar under era veckor. Du gör rätt som jobbar. Det är periodvis ett heltidsjobb att underhålla barn.

Menar du att TS ska göra allt detta? Och på vilket sätt gör det att de får egentid, märker inte ungarna om de sticker hemifrån?
  • Anonym (Jag)

Hur ofta har ni barnen vanligtvis? Varannan vecka? I så fall är du lite egoistisk när du ändå valt att leva med en partner med barn sedan tidigare. Då har ni ändå en hel del "egentid" i vardagen.

Samtidigt tycker jag att du gör helt rätt i att ta en mindre semestervecka. Jag kan tycka att pappan borde vilja spendera lite extra kvalitetstid själv med sina barn. Skapa härliga sommarminnen för livet med sina barn. Så kanske du och han kan ta några dagars "egensemester" i höst/vinter, eller när det nu passar er.

Varför skulle jag vara egoistisk om jag vill ha ledigt utan barnen? Vi har vv, men med mitt skiftesarbete har vi inte många lediga kvällar tillsammans på våra lediga veckor. På barnveckorna umgås jag ofta med barnen då han jobbar och jag har kvällsskifte. Vanligtvis har vi 2-3 lediga kvällar tillsammans på 2 veckor. Så då har jag väl all rätt att bli besviken då han tar barnen 1,5 extra vecka då vi egentligen skulle ha ledigt!?
  • Anonym (Jag)

Bör tilläggas att han har dom ensam en hel vecka då jag jobbar, det var bestämt redan från början. Om han har 4 veckor semester så ska han ha barnen 2 veckor. Nu kommer han att ha dom 3,5 vecka. nu blir semester såhär :

1. Barnvecka. Jag jobbar! (Bestämt redan i april!)

2. Oplanerad Barnvecka. Jag skulle ha semester men väljer att jobba istället.

3. Barnvecka. Bestämt i april. Alla lediga!

4. Barnen här måndag-torsdag. Också planerat. Ledig fredag-söndag.

5. Barnvecka. Sambon tillbaka på jobbet. Min sista semestervecka.

Alltså hela andra veckan och 4 dagar i fjärde veckan blev extra.

Så han lägger nog minsann tid på barnen. Med och utan mig!
  • TigerLilySwe

Ja, det är bökigt med barn när sommarlov är långa och barn är vana vid stimulans och vuxenhjälp för att klara sin dag. Nej, TS är ingen barnflicka även om det säkert kan kännas så ibland.

• Anonym (An)

Jag förstår dig TS. Tycker sommarlovet och semestern är rätt intensiv med mina egna barn. Fördelen är att de är mina och jag älskar dem = lättare att ha tolerans. Med barn som inte vore mina egna ens skulle jag bli galen. Men du kanske ska fundera över ert förhållande tänker jag?

• Anonym (Jag)
    Anonym (An) skrev 2016-07-01 15:52:11 följande:

Jag förstår dig TS. Tycker sommarlovet och semestern är rätt intensiv med mina egna barn. Fördelen är att de är mina och jag älskar dem = lättare att ha tolerans. Med barn som inte vore mina egna ens skulle jag bli galen. Men du kanske ska fundera över ert förhållande tänker jag?

De dagar som barnen inte är här har vi det jättebra! Det e klart att vi har det bra tillsammans med barnen också, men då är det ju barnen som är i centrum, inte vårt förhållande. Därför hade jag sett fram emot semestern och 2 barnfria veckor, så att vi fick tid tillsammans på riktigt. Skulle vi inte ha det bra så skulle jag nog ha flyttat ut för 3 år sedan.
  • Anonym (217)

Spara den där veckan och ta ledigt någon gång du VET att ni inte kommer ha dom.

• Brumma

Helt ärligt så hade jag nog meddelat jobbet att du ändå kommer ha semester. Sedan köpt en restresa och åkt iväg helt själv :)

Eller med en kompis om du inte vill åka själv :)

• Anonym (Inte unik..)

Din sambo är inte unik som vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn.  Vilket du också säger att du förstår. Krasst sett så är det väl så att din sambo inte har samma behov av er ensamtid, som du har.

Jag skulle aldrig tjata mig till, eller be om mer ensamtid. Vad skulle det vara värt om inte det önskemålet kommer från sambon själv?

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!