• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 22:35:38 följande:
    Ja, jag är vuxen. Precis lika vuxen som barnens mamma som tydligen anser sig ha mer rätt till ledig tid med sin nya man, än vad vi har rätt till. Vi umgås med barnen långt över halva tiden, har aldrig barnvakt på våra barnveckor. Varför ska JAG vilja ha barnen här medan deras mamma roar sig utomlands på hennes barnveckor? Varför ska JAG backa och tvingas avboka VÅRA resor så att mamman ska kunna sticka iväg då VI skulle resa bort?
    Kan ni inte lämna barnen hos mamman på pappans veckor i lika stor utsträckning som mamman lämnar barnen hos pappan på sina veckor?
  • Anonym (Jag)

Tack, ni snälla människor som "är på min sida"! Det är så skönt att det finns några som håller med mig!

Ni andra borde själva leva med någon annans barn, och på samma gång försöka få det att funka med barnens mamma/pappa!

Denhär tråden handlade inte om att skuffa undan något barn, inte heller om att jag inte vill se dem, eller att jag är trött på barnen. Det handlar om att JAG behöver få tid tillsammans med min sambo. Att jag är besviken då våra semesterplaner skrotas då mamman i sista sekunden bokar in en 3veckors resa och lämnar över barnen åt oss. Om vi har 2 ynka lediga veckor tillsammans per år, utan barn, så vill jag gärna att vi faktiskt har det också. Att gå från 14 dagar till 3 är ganska jobbigt, sist vi hade en helt ledig dag var i mars. Dessutom blev min efterlängtade resa avbokad, och vem har nytta av det om inte mamman? Kanske jag har rätt att vara besviken?

Barnen klarar ingenting själv, därför väljer jag att jobba en vecka extra. Jag har det lugnare på jobbet än hemma. Där är der tyst, jag får dricka mitt kaffe ifred och jag behöver inte lyssna på något gnäll. Är jag egoistisk då? Om jag vill ha det lugnt på min semester?

Det handlar om just det, att jag skulle ha det lugnt och skönt de 2 veckorna! Inte om de 50 andra veckorna i året, utan om just dehär 2 som skulle vara barnfria!

• Anonym (Jag)
    nihka skrev 2016-07-01 22:52:10 följande:

Kan ni inte lämna barnen hos mamman på pappans veckor i lika stor utsträckning som mamman lämnar barnen hos pappan på sina veckor?

Har försökt säga att vi kan byta dagar om det behövs, men hon vill inte. Hon säger att hon kommer att kräva underhåll av oss om vi inte tar dem då hon behöver ledigt.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 22:36:35 följande:

Fast nu ville TS vara med sin sambo, inte sitta själv på en stol medan han håller på med barnen.

Men du tycker kanske att vuxentid är överskattat?

Nej det tycker jag inte... Syftade mest på att hon skrev att hela hennes semester gick åt till att passa barnen... Vilket inte är hennes ansvar.. Sedan kan jag tycka många är hårda mot ts men inte mot mamman som tydligen har rätt att åka bort på sin barn vecka men ts har inte rätt att vilja vara ensam utan barn vars för att hon är Bonus mamma
  • Anonym (Jag har)

Jag har barn varannan vecka. Just nu lever jag ensam dock. Om jag träffade någon ny så skulle jag vilja ha åtminstone nån semestervecka utan barnen med bara min nya partner. Trots att de är mina barn och jag älskar dem över allt annat så är det ju ikte direkt "semester" att vara hemma med dem under ledigheten...

Alla mina separerade vänner, utom en, tänker ung som jag.

Förstår dig ts. Hade nog inte stått ut.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ja du) skrev 2016-07-01 23:13:28 följande:
    Nej det tycker jag inte... Syftade mest på att hon skrev att hela hennes semester gick åt till att passa barnen... Vilket inte är hennes ansvar.. Sedan kan jag tycka många är hårda mot ts men inte mot mamman som tydligen har rätt att åka bort på sin barn vecka men ts har inte rätt att vilja vara ensam utan barn vars för att hon är Bonus mamma
    Detta är FL, då är det alltid bonusmamman som gör fel.
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 23:03:57 följande:
    Har försökt säga att vi kan byta dagar om det behövs, men hon vill inte. Hon säger att hon kommer att kräva underhåll av oss om vi inte tar dem då hon behöver ledigt.
    Det kan hon inte. Tänk om ni gjorde likadant. Skulle ni kräva underhåll av henne då? Det låter som ni behöver reglera umgänget mha en oberoende part. Familjerättten? Samarbetssamtal?

http://www.socfamratt.se/samarbetssamtal
  • Brumma
    Anonym (Rätt) skrev 2016-07-01 22:49:21 följande:

Jag tycker att du gjorde rätt i att avboka en veckas semester.

Åk bort med en vän på utlandssemester som någon skrev.

Detta med mystid med partnern är nog mest något som händer innan någon har barn med i bilden.

Är man föräldrar och bor ihop så har man det där minikaoset dygnet runt.

Då planerar man in vuxen tid och fixar barnvakt för att åka bort.

Men det kanske inte är ok att planera i en bonusfamilj?
  • Anonym (Pion)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 21:57:46 följande:
    Fast alla tycker inte att barnen ska komma först hela tiden. Vare sig de har gemensamma barn eller inte. Vissa tycker att det är lika viktigt att vårda sin relation.

Precis som att man måste vårda och vattna sina blommor, måste man vårda och nära sin relation till sin partner. Annars dör relationen. 
    Och det är just denna inställning till frågan som jag tycker ät EGOISTISK. Men såklart alla värderar inte samma saker i livet.
  • Brumma
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 23:03:57 följande:

Fast alltså..

Underhåll har man rätt till om barnet bor mer än halva tiden på fulltidsbasis (alltså inte att man har mer lite då o då). Om ni inte tar barnen när hon behöver ledigt så har ni väl vv? Om ni TAR barnen när hon vill ha ledigt väldigt ofta kanske ni bör påpeka att ni behöver se över umgängesöverenskommelsen. Är barnen oftare hos er ska de dessutom vara skrivna hos er - om de inte redan är det :)

Ni vet väl att pappan har rött till hslva barnbidraget också förresten?
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!