• fluu

Behöver tid UTAN hans barn!

Du är inte viktigast, barnen är det - end of story. Kan du inte leva med det kanske du skulle se dig om efter en partner utan barn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 07:40:48 följande:
    Det är verkligen inte konstigt att skilsmässobarnen är så många om föräldrar har den här åsikten om sina partners..
    Synd att föräldrar inte bryr sig om sina barn mer än att de är villiga att låta dem utstå separation efter separation bara för att man inte fixar att prioritera alla i familjen.
    Stackars barn.
    Barnen kommer först(så länge de är små iaf) och så är det. Det gör inte att partnern inte är viktig, för det är hen självklart. Samma tänk som anti-samsovare allltså.... "stackars barn, de kommer att bli osjälvständiga/fucked up".... eller inte...
    nihka skrev 2016-07-02 07:53:11 följande:
    Eller en partner som har barn med en mamma som tycker barnen är viktigast. Mamman prioriterar ju semsterresor med sin partner på den tid hon ska ha med sina barn utan att vilja byta tillbaka tiden hon missar med sina barn.
    Vad ts barns mamma gör ansvarar hon för och det kan man tycka vad man vill om. Pappan är däremot en riktig förälder som står där och tar emot när barnen behöver det.
  • fluu
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-02 07:55:21 följande:
    Fast, i ett förhållande där båda är bioföräldrar ÄR det ju oftast så. Om ett par med bara bio-barn får planerna på "egentid" inställda för att barnvakten blir sjuk eller får annat som kommer emellan kan en ju bli besviken, men jag tror ändå att få i den situationen ser det som ett straff och hellre jobbar än att då vara med sina barn. Och det är nog rätt ovanligt att sammanboende bioföräldrar lämnar bort barnen 1-2 veckor varje år.
    Jag tror också att det är få sammnaboende föräldrapar som skiljer sig för att de inte får X antal barnfria veckor/år, vårda sin relation kan en göra även om en inte skulle ha tillgång till en enda barnvakt.

TS och hennes partner verkar helt enkelt ha olika prioritet i livet. Han tar gärna emot att få ha sina barn mer medans för henne är egentid med sin partner som är prio ett -låter som om det är dags att prata om hur de vill leva sina liv.
    Exakt!
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 08:53:38 följande:
    Nej. I ett normalt förhållande väljer man inte ut en person som kommer efter de andra. I ett normalt förhållande värderar man varandra lika högt och ser till att ALLA behov och önskemål är lika viktiga.
    Du ser inte skillnaden på vuxna och barns behov? Min man kan då sköta sig själv jävligt mycket bättre än vad vår dotter kan...
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:00:54 följande:
    Jag samsover ;)

Barnen behöver? Här ganska det snarare om "mamman väljer egentid framför barnen". Hade det handlat om att mamman råkat ut för en olycka eller om barnen inte mått bra hade det varit en annan situation. Nu är det ju inte så det ligger till.

Och nej? "Så är det" funkar inte som argument. Att DU anser det är en sak men det gör det inte till en universell sanning.
    Det är samma slags attityd för det.

Vad ts barns mamma gör får som sagt stå för henne, barnens pappa kan inte tvinga henne att ha barnen, men han kan och bör ta sitt ansvar när hon inte gör det.
    Vad sorgligt att du inte sätter dina barn över din partner, (vilket btw inte har ett skit med skilsmässor att göra) och jo, så är det. Det hoppades jag att alla föräldrar till små barn greppade.... .
  • fluu

Däremot håller jag med andra som skrivit att barnen inte är bonusmammans ansvar.

------------------------------------

Brumma skrev 2016-07-02 09:04:45 följande:
    Du ser inte skillnad på basbehov och andra behov? Min man kan också sköta sig själv men har hans mamma gått bort och min son vill ha uppmärksamhet går min mans behov av tröst före. Om min tonårsbonusdotter behöver plugga ifred inför ett prov går det före hela familjens önskemål om att åka till djurparken just då.
    Det som tas upp här handlar inte om basbehov - barnen hade mycket väl kunnat vara hos sin mamma en vecka dom planerat. Det handlar ENBART om mammans önskemål här.
    Du kan bara ge uppmärksamhet åt en i taget? Intressant.
    Eh, hur är "att ha någonstans att bo med en förälder är på semester" inte ett basbehov? För små barn dessutom? För hur tråkigt det än är vad mamman gör så kan man inte tvinga henne att ta barnen. Lyckligtvis har barnen en bra pappa som tar sitt ansvar.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:07:52 följande:
    Nej. Jag sätter i vardagen relationen till alla i min familj lika högt. Och nej det innebär inte att jag låter mina barns behov komma i andra hand att göra. Och jo. Det har i högsta grad med att förhållanden spricker att glra om man sätter sin parter sist i alla lägen.

Synd du inte klarar av en diskussion utan att gå på personangrepp..
    Och det gör jag också, något annat har jag aldrig påstått. Den vuxne partnern behöver däremot sällan tas om hand. Hur får du det till att sätta sin partner sist? Och yes, personangrepp så det skriker om det, men så undrar jag vem det är som skiljt sig här, du eller jag?
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:13:37 följande:
    Ja jag har aldrig skiljt mig så?
    Separerat då, jag tolkar det så när jag läser din presentation. Jag menar att du mästrar rätt rejält kring anledningen för skilsmässor, som om det är så det går om man sätter sina barn främst.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:16:23 följande:
    Jo, jag klarar av att ge uppmärksamhet åt många om det skulle krävas. Men om mitt barn är glad och lika gärna kan leka själv i tio minuter så klarar jag självklart av att en liten stund prioritera min man om han mår dåligt.

Pappan hade kunnat säga till mamman att hon får stanna hemma. Inte så svårt.

Känns inte som om vi kommer någonstans här så ingen större mening med att fortsätta.
    Precis, som jag trodde. Så vad är då problemet om två personer i din familj behöver uppmärksamhet. Så svartvitt var det ju inte. Vi snackar inte om tio minuter här, vi snackar om var barnen behöver bo.... Enorm skillnad.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:21:03 följande:
    Jag lever med min man - barnens pappa - sedan över femton år. Så nej?

Ja, jag tror det är en stor anledning till skilsmässor om man inte klarar av att ge sin partner full uppmärksamhet ibland och vårda relationen då och då - utan barn. Självklart är det inte så för alla men jag tror det är en bidragande orsak.
    Ah, läste lite i fel ordning där. Så helt fel av mig.

Men alltså.... hur får du det till att ts och pappan inte får egentid tillsammans ibland? Eller att andra par inte får egentid ibland? Det är ju en specifik situation och tidpunkt tråden handlar om. Och att sätta sina barn främst och att då egen tid ihop går ju att kombinera väldigt lätt. Jag ser verkligen inte problemet.
  • fluu
    Brumma skrev 2016-07-02 09:33:33 följande:
    Hon skriver att hon sett fram emot egentid "för en gång skull". Att hon arbetar skift och de få helger de är barnfri brukar mamman boka in saker så att de inte kan vara det.
    Så nej, jag ser inte att det enbart handlar om en enstaka tidpunkt. TS beskriver ett problem som pågår hela tiden.
    Hade det handlat om en enda gång hade mitt svar blivit annorlunda.

Ja, jag funderade på hur du fick min presentation till att jag var separerad :) Var tvungen att gå in och läsa för att kolla :D
    Jag ser det ändå inte som "aldrig". Mest önskvärt vore givetvis att mamman tog sitt ansvar och inte bokade in saker utan barnen hela tiden, det skulle jag främst jobba för, men man kan ju som sagt inte tvinga. Har inte läst hela tråden, men ett samarbetssamtal vore bra. För det är klart att det är ett problem. Och att det är jobbigt, det fattar jag absolut.

Läste dina "roller" i fel ordning.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!