Inlägg från: Anonym (fd bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd bonusmamma)

Behöver tid UTAN hans barn!

Jag har full förståelse att du behöver seester utan hans barn och att du vill ha egentid med honom. Tyvärr kan man inte alltid få det man vill, och med barn inblandade ÄR det de facto så att saker händer. I det här fallet är det biomamman som planerat illa, men det hade lika gärna kunnat vara så att ett barn blev sjukt.
    Man är så illa tvungen att planera om ibland. Kan din sambo ta ledigt senare så att ni kan åka då i stället?

Jag inser att det är sådant man inte fattar innan man sitter där om man inte har barn själv (been there, done that), men någonstans är det tyvärr så att man får gilla läget eller gå.

• Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 14:51:20 följande:
    Och allt jag sagt om barnen kanske också är orsaken till att deras mamma åker bort då hon ska ha dem. Men varför är det okej? Mamman behöver vila upp sig, klart att hon ska lämna barnen åt oss i över 3 veckor!! Jag, som inte ens är släkt med dom, är egoistisk om jag vill åka på semester ensam med sambon. Var är logiken? Varför är jag en sämre människa än mamman? Hon gör ju precis det som vi hade planerat in. Skillnaden är att det var hennes vecka, och hon är deras mamma!!
    Jag tycker inte att det mamman gör är ok, men det innebär inte att din sambo bör förstöra sommaren för dem genom att bråka om det. Han är en bra förälder till skillnad från mamman, du har valt en bra kille! Jag tycker att din sambo gör helt rätt prioritering under omständigheterna och jag skulle göra exakt likadant.
    Om en partner inte fixar att mina barns väl och ve går först unde de få år de är helt beroende av mig (och pappan), then so be it!
  • Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 15:13:16 följande:
    Barnens behov går först. Gud vad folk tjatar om det. Vad menar du i detta fall med det? Barnens mamma skulle ha varit med sina barn men valde att skippa semestern med dem för att åka på egen hand utan sina barn. Verkligen BBIC. Varför ska barnets pappa leva utan ts för att barnens behov ska gå i centrum? Hur går det ihop? Ts såg framför sig 2 välförtjänta veckor på egen hand, men barnens mamma valde att strunta i tidigare överenskommelse och lämpade över barnen på pappan. Han kanske också hade sett fram emot egentid med sin sambo men fick ställa upp pga det är hans barn?
    Vad menar du att han ska göra då? Dumpa sina barn hos soc för att deras mamma prioriterar fel? Om han låter barnen lida för att hans ex är en usel mamma så är han själv en precis lika usel pappa. Det är det "barnen går först" betyder. I det här fallet betyder det att TS semester blir förändrad och kanske tom förstörd för att pappan prioriterar de som behöver honom mest.
    Som vuxen MÅSTE man faktiskt acceptera det om man går in i en relation där det finns små barn. TS behöver inte vara med barnen hela tiden om hon inte vill, men pappan måste det, för det är hans förbannade ansvar som pappa! Att mamman inte tar sitt ansvar betyder inte automatiskt att han inte heller behöver göra det!
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-02 15:19:06 följande:

TS, jag tror du måste ta dig en funderare på om det verkligen är den här mannen du vill leva resten av ditt liv med?
    Han respekterar inte dig för fem öre. Han sätter sig själv före dig heeeeela tiden. När en mamma brister så som den här mamman gör måste han antingen sätta ner foten och säga NEJ, vi byter INGA veckor, vi har BARA de veckor som är avtalat och endast vid akuta fall utöver det eller meddela mamman att han vill ha samarbetssamtal om umgänget och föreslå att ni har barnen på heltid så får hon ringa en v i förväg när hon vill ha dem.

Jag och min man har diskuterat hur vi vill att vårt liv tillsammans ska se ut. Han har barn (jag med, men stora barn som klarar sig helt själva och tidvis inte ens bor hemma heller) som kommer på helgumgänge och mamman höll på och hattade hit och dit i början och ville byta dagar osv.

För mig fungerar inte det och då sa jag det till min man, vid akuta tillfällen så självklart tar vi hans barn, men jag vill bli meddelad om extra dagar INNAN de extra dagarna är ett faktum, för jag vill ha möjlighet att säga nej, det passar inte mig denna helg och då antingen göra upp egna planer som innebär att jag inte är hemma om pappan absolut vill ha sitt barn extra eller så får pappan säga nej.

Det är att visa respekt och som jag skrev tidigare, det är sällan jag säger nej och har vi planer för helgen, oavsett om det så bara är ett biobesök så säger pappan nej självmant om det inte är något akut då.

Jag håller inte med om att mannen i det här fallet automatiskt saknar respekt för TS, jag vet inte tillräckligt för att kunna avgöra det. 
    Däremot är det helt klart så att barnen bara har en förälder som tar fullt ansvar för dem, vilket är synd, och lösningen på det är inte att den ansvarstagande föräldern slutar ta ansvar och börjar bråka i stället.
    Att ta upp det till diskussion om hur man ska ha boendet i framtiden är definitivt en bra idé, men inte att börja bråka om det nu.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (fia) skrev 2016-07-02 15:21:02 följande:
    Exakt! Det här inlägget säger allt! Det är klart att det är bekvämare att skylla på mamman men till syvende och sist är det ju hans val att ta barnen extra.
    Det är inte hans val att ta barnen extra, det är hans ansvar att ta hand om sina barn när ingen annan tänker göra det.
    Det får mig att tänka på när jag bad mitt ex att hämta vårt barn två dagar/vecka så att jag kunde gå upp på heltid och han blev galen och vrålade att jag försökte styra hans tid. Att han de facto styrde min tid genom att vägra hämta höll han inte alls med om, för jag kunde ju också vägra hämta...
    Visst, jag kan lämna min 2-åring på dagis tills de stänger och skickar barnet till ??? men det GÖR JAG INTE! Vet jag inte att den andra föräldern tar ansvar så MÅSTE jag göra det, annars går det ut över mitt barn.
    Det är min förbannade plikt som förälder!
  • Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:25:56 följande:
    Nej, han ska sätta henne på plats. Att de ska hålla överenskommelsen om VV året runt om det inte funkar. Annars lägga upp ett särskilt sommarschema som innebär 2 veckor i taget eller något annat valfritt, men överenskommelserna ska hållas. För allas skull. Man åker inte utomlands och dumpar sina barn hos den andra föräldern när det inte är det som är överenskommet. Det är dumt och konstigt och välsitt sjyst på alla sätt och vis. Och visar inte på varken bra sammarbetsförmåga eller omsorg om sina egna barn.
    Att "sätta den andra föräldern på plats" är ett mycket populärt fenomen bland unga barnlösa bonusföräldrar som inte förstått att det är BARNET som står i centrum, inte föräldrarna.
    Om man bryr sig om sitt barn så gör man inga som helst försök att sätta den andra föräldern på plats. Man kämpar sig blå för att ha ett så smärtfritt förhållande som möjligt med den andra föräldern eftersom den som betalar det högsta priset för alla bråk är barnet. Den förälder som bryr sig mest om barnet är alltid den som får ta det tyngsta lasset, oavsett om det är mamman eller pappan, och SÄRSKILT i de fall när den ena föräldern sätter sig själv först kan det innebära en del tvära kast.

Därmed inte sagt att man ska acceptera dåliga scheman som inte håller, men man protesterar inte mot ett brutet schema genom att "sätta någon på plats", man försöker så smidigt som möjligt föreslå en förändring till nästa år för att det inte ska bli tokigt igen.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 20:41:24 följande:
    Mamman till barnet kan omöjligt åka på en resa om pappan inte är ok med att ta hand om barnen.
    Det är väldigt enkelt att göra en mor till en oansvarig förälder bara för att hon vill ta en eller två veckor extra semester. Skulle det vara tvärtom skulle det vad totalt accepterat av samhället.
    Fast om man som mamma helt plötsligt bokar en resa på en av sina egna veckor är man i mitt tycke jävligt oansvarig och inte en särskilt bra förälder. Om just den veckan var viktig hade hon kunnat försöka byta, men nu vill hon bara slippa barnet en vecka. Det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan som vill slippa en av sina veckor det är lika illa oavsett.
  • Anonym (fd bonusmamma)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:58:00 följande:
    Men sluta, var ligger den biologiska mammans ansvar? Hon följer ju inte ditt reglemente om att vara en bra förälder, eftersom hon väljer sig själv (och eventuell partner?) före att vara med sina barn.
    Men att hon är oansvarig ger inte pappan frikort att också vara det. Som tur är tycks TS kille bry sig om sina barn mer än att "vinna" över sitt ex
  • Anonym (fd bonusmamma)

Det är bedrövligt att ni ska behöva tänka så, men ni kanske ska börja skaffa en plan B när ni planerar något särskilt? Tex om ni ska ut en kväll så har ni fixat barnvakt åt barnen OM de skulle dumpas hos er. En hel vecka är svår att planera för, men en enstaka kväll borde gå.
    Det bästa vore ju om ni kan få barnen på heltid i stället men det är tyvärr osannolikt ifall mamman inte bestämmer sig för att hon VILL att det ska vara så.

• Anonym (fd bonusmamma)
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 08:36:46 följande:
    Då bör hon separera omgående! Pappan har inget behov av "egentid" med Ts, det finns bara hos henne så hon ska ha en barnfri man.
    Anonym (Herregud) skrev 2016-07-04 07:39:04 följande:
    Fast barnens mamma kräver ju att få semester utan ungarna när hon egentligen skulle ha haft dem. Varför är det ok men inte att ts vill ha semester utan ungar som inte ens är hennes egna?
    Men herregud nu får ni väl ändå ge er!
    TS vill bara kunna få möjlighet att planera sin fritid med rimlig framförhållning, men då barnens biomamma inte tar sitt föräldraansvar på allvar går inte det.
    Hon har all rätt att bli besviken och skriva av sig frustrationen.

Själv har jag konstaterat att livet blev jävligt mycket enklare när jag flyttade ifrån planeringsvägraren och blev ensam med två barn, så jag vet exakt vad hon menar.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!