Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-02 15:19:06 följande:
TS, jag tror du måste ta dig en funderare på om det verkligen är den här mannen du vill leva resten av ditt liv med?
Han respekterar inte dig för fem öre. Han sätter sig själv före dig heeeeela tiden. När en mamma brister så som den här mamman gör måste han antingen sätta ner foten och säga NEJ, vi byter INGA veckor, vi har BARA de veckor som är avtalat och endast vid akuta fall utöver det eller meddela mamman att han vill ha samarbetssamtal om umgänget och föreslå att ni har barnen på heltid så får hon ringa en v i förväg när hon vill ha dem.
Jag och min man har diskuterat hur vi vill att vårt liv tillsammans ska se ut. Han har barn (jag med, men stora barn som klarar sig helt själva och tidvis inte ens bor hemma heller) som kommer på helgumgänge och mamman höll på och hattade hit och dit i början och ville byta dagar osv.
För mig fungerar inte det och då sa jag det till min man, vid akuta tillfällen så självklart tar vi hans barn, men jag vill bli meddelad om extra dagar INNAN de extra dagarna är ett faktum, för jag vill ha möjlighet att säga nej, det passar inte mig denna helg och då antingen göra upp egna planer som innebär att jag inte är hemma om pappan absolut vill ha sitt barn extra eller så får pappan säga nej.
Det är att visa respekt och som jag skrev tidigare, det är sällan jag säger nej och har vi planer för helgen, oavsett om det så bara är ett biobesök så säger pappan nej självmant om det inte är något akut då.
Jag håller inte med om att mannen i det här fallet automatiskt saknar respekt för TS, jag vet inte tillräckligt för att kunna avgöra det.
Däremot är det helt klart så att barnen bara har en förälder som tar fullt ansvar för dem, vilket är synd, och lösningen på det är inte att den ansvarstagande föräldern slutar ta ansvar och börjar bråka i stället.
Att ta upp det till diskussion om hur man ska ha boendet i framtiden är definitivt en bra idé, men inte att börja bråka om det nu.