• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Anonym (Å))
    Rakad Apa skrev 2016-03-04 19:39:58 följande:
    Kondom är ju inte ett 100%-igt skydd, och att sterilisera sig för att få knulla är väldigt extremt och ett liv i celibat är ju bara absurt. Är ju bara rätt och rimligt att få möjligheten att avskriva sig som förälder.
    Som sagt, dream on... Kommer aldrig att bli verklighet!

Kan man inte ta konsekvensen av sitt sexliv så får man faktiskt låta bli att ligga.

Typiskt män att både vilja ha kakan och äta den.

Kondom fungerar alldeles utmärkt tillsammans med andra preventivmedel. Men då får man kanske skippa att ligga med första bästa tjej från krogen.
  • Anonym (Gorion)

Om han blivit våldtagen, ja. Annars aldrig.

• Guapa

Om det går att bevisa att parterna var överens om att göra abort om kvinnan blev gravid tycker jag att det är ok med juridisk abort för mannen om kvinnan sen ångrar sig. Ett avtal är ett avtal.

Att mannen när som helst innan v 18 kan bestämma sig för om han vill ta något juridiskt ansvar eller inte oavsett vad som sagts tidigare är däremot helt orimligt.

• Bibbidi
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 19:14:26 följande:
    Om mamman föder barnet mot pappans vilja blir hon ensam försörjare,utan underhåll från varken pappa eller försäkringskassan. Alltså, föder hon ett barn mot faderns vilja så får hon dra sitt lass.
    Kommer aldrig gå igenom på det sättet. Om juridisk abort blir verklighet i framtiden så är jag säker på att staten/försäkringskassan/liknande kommer få gå in och betala den delen som pappan egentligen skulle betalat, som idag när man inte vet vem som är pappan. För att inte barnet ska drabbas. 

Ännu mer skatt alltså. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Galet)

Är ju helt galet med juridisk abort. Jag och mina väninnor diskuterade det här häromdan och skulle juridisk abort någonsin bli verklighet skulle vi aldrig mer våga eller vilja ha penetrerande sex med män. Undrar hur kul det blir för männen haha när de inte får stoppa in den?

• Rakad Apa
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-04 19:49:43 följande:
    Som sagt, dream on... Kommer aldrig att bli verklighet!

Kan man inte ta konsekvensen av sitt sexliv så får man faktiskt låta bli att ligga.

Typiskt män att både vilja ha kakan och äta den.

Kondom fungerar alldeles utmärkt tillsammans med andra preventivmedel. Men då får man kanske skippa att ligga med första bästa tjej från krogen.
    Men det vet du ju inte, jag tror att det kommer att bli verklighet men inte på många år framöver.

Det är inte rätt att en person ska ha makten att tvinga en annan människa till att bli förälder, eller snarare föräldraskap. Bägge parter krävs för att göra barnet och då är det ju bara rimligt att bägge får möjligheten att välja om de vill vara delaktiga.

Personligen så skulle jag ta mitt ansvar om en sådan situation hade uppstått, hade aldrig kunnat strunta i mitt kött och blod, men jag tycker att det ska finnas ett alternativ för de som inte vill.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Nej)
    Anonym (tveksamt) skrev 2016-03-04 18:51:46 följande:

Problematiskt. Om mamman inte klarar sig ekonomiskt, vad är logiken i att främmande människor ska bidra via skattsedeln om det finns en pappa som har en ekonomisk förmåga? Skulle rätten gälla vid one-night-stands/KK eller i vilken relation so helst? När föräldrarna är gifta? Lever ihop och har gemensamma barn? Och oavsett om barnet var planerat eller ej (vilket kan bli svårt att bevisa iofs)? Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att pappor får kalla fötter även när man gemensamt beslutat att försöka få barn.
    Faktiskt vore det ganska praktiskt för den familj som vill få mer pengar över att killen gör juridisk abort och att man sedan inkasserar bidragsförskott från det allmänna utan att han behöver betala något (eller hur var det tänkt?).

Och juridiken i övrigt då? Skulle barnet förlora arvsrätten efter pappan? Efter hans släkt (oavsett vad de tycker)? Rätten till hans medborgarskap i de fall föräldrarna har olika? Skulle inget juridiskt faderskap gälla borde ju äktenskap mellan helsyskon och fäder/döttrar teoretiskt bli tillåtna också. (Fast incest var väl också OK i förslaget.)

Jag tycker nog det verkar enklare att fortsätta som idag, d v s att den man försöker hålla i minnet att penetrerande sex kan medföra graviditet. Och att den som inte vill ha barn vid visst tillfälle/med viss kvinna använder kondom om det är ganska viktigt och avstår från penetrerande sex om det är jätteviktigt för honom och han inte är färdig att sterilisera sig. Precis som den kvinna som varken vill ha barn eller göra abort.

Precis, håller verkligen med!
  • Anonym (M)
    Rakad Apa skrev 2016-03-04 20:21:08 följande:

Men det vet du ju inte, jag tror att det kommer att bli verklighet men inte på många år framöver.

Det är inte rätt att en person ska ha makten att tvinga en annan människa till att bli förälder, eller snarare föräldraskap. Bägge parter krävs för att göra barnet och då är det ju bara rimligt att bägge får möjligheten att välja om de vill vara delaktiga.

Personligen så skulle jag ta mitt ansvar om en sådan situation hade uppstått, hade aldrig kunnat strunta i mitt kött och blod, men jag tycker att det ska finnas ett alternativ för de som inte vill.

Av ren nyfikenhet - anser du att "juridisk abort" skulle vara möjlig även för kvinnor?
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (M) skrev 2016-03-04 20:40:10 följande:
    Av ren nyfikenhet - anser du att "juridisk abort" skulle vara möjlig även för kvinnor?
    Hur skulle det kunna vara möjligt?
  • Guapa
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 20:51:47 följande:

Hur skulle det kunna vara möjligt?

Typ som en surrogatmamma kanske. Föder barnet men vill inte ha något juridiskt föräldraskap utan överlåter det helt åt pappan istället.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?