• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • AnnaZL
    Rakad Apa skrev 2016-03-04 19:39:58 följande:
    Kondom är ju inte ett 100%-igt skydd, och att sterilisera sig för att få knulla är väldigt extremt och ett liv i celibat är ju bara absurt. Är ju bara rätt och rimligt att få möjligheten att avskriva sig som förälder.
    Du behöver inte leva i celibat bara för att du inte har vaginalt sex när du absolut inte vill bli förälder. Googla lite, sex är mycket mer än så!
  • AnnaZL
    Anonym (M) skrev 2016-03-04 20:40:10 följande:
    Av ren nyfikenhet - anser du att "juridisk abort" skulle vara möjlig även för kvinnor?
    Bra fråga, om kvinnan inte vill ha barnet efter det är fött, sborde hon i så fall hon kunna avsäga sig allt ansvar och lämna barnet hos pappan.
    Eller om barnet säger emot föräldern någon gång- bara att lada ner dokumentet och skriva på. Vi kanske borde låta staten ta hand om alla barn från början? Inget personligt ansvar någonstans låter bra, bara lite högre skatt.
  • Rakad Apa
    AnnaZL skrev 2016-03-04 21:33:05 följande:
    Du behöver inte leva i celibat bara för att du inte har vaginalt sex när du absolut inte vill bli förälder. Googla lite, sex är mycket mer än så!
    Analsex finns ju, men många tjejer gillar det inte. Oralsex och petting är ju mer ett tillägg till penetrerande sex.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (M)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 20:51:47 följande:

Hur skulle det kunna vara möjligt?

Vad menar du?

Precis på samma sätt som mannen gör en juridisk abort förstås. Kvinnan skriver på ett papper före 18 veckan och när banret sen är fött har hon inget juridiskt eller ekonomiskt ansvar för barnet. Det har pappan. Så länge han inte också "aborterar" barnet förstås. Då antar jag att samhället går in som vårdnadshavare tills en adoption kan ordnas.

Varför skulle det inte vara möjligt med en juridisk abort för en kvinna menar du? Det krävs väl inte ett speciellt kön för att skriva på ett papper?
  • nevermind
    Anonym (Mot!) skrev 2016-03-04 15:43:54 följande:

Nej, har man samlag får man ta sitt ansvar och inse att det kan bli barn av det.

• Anonym (Milfred)

Jag var svagt positivt inställd till idén när jag först fick höra talas om den, men har nu ändrat mig då jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna. 

• nevermind

Det är för fan bara att skydda sig. Funkar inte skyddet så får man stå för det man gjort. Det fick jag göra. Man vet vad som kan hända om man har sex.

• Cailyn

Jag förstår att misstag kan ske och det kan bli barn även om inte det var tanken från början och jag förstår att det är frustrerande för mannen att inte ha något att säga till om. MEN när det väl finns ett barn så tycker jag att barnets bästa intresse ska sättas före de vuxnas och det är inte, enligt min mening, i barnets intresse att den ene föräldern kan "skriva bort" sitt ansvar.

• Anonym (lol)

Haha, så klockrent. Kvinnor ska alltid ha rätt till abort, men män ska inte ens kunna avsäga sig faderskap om de vill.

Vad hände med jämställdheten? Det handlade bara om mer makt och ett amhälle anpassat åt kvinnor, eller hur?

• Nenne666
    Anonym (lol) skrev 2016-03-05 00:11:18 följande:

Haha, så klockrent. Kvinnor ska alltid ha rätt till abort, men män ska inte ens kunna avsäga sig faderskap om de vill.

Vad hände med jämställdheten? Det handlade bara om mer makt och ett amhälle anpassat åt kvinnor, eller hur?

Jag håller med dig
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?