• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Rakad Apa
    Anonym (lol) skrev 2016-03-05 00:11:18 följande:

Haha, så klockrent. Kvinnor ska alltid ha rätt till abort, men män ska inte ens kunna avsäga sig faderskap om de vill.

Vad hände med jämställdheten? Det handlade bara om mer makt och ett amhälle anpassat åt kvinnor, eller hur?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Nenne666
    nevermind skrev 2016-03-04 21:56:52 följande:

Det är för fan bara att skydda sig. Funkar inte skyddet så får man stå för det man gjort. Det fick jag göra. Man vet vad som kan hända om man har sex.

Jomen exakt. Man får stå för det eller ta avstånd från det som tjejer kan göra, tex. Eller hur? Här har mannen en chans att avsäga sig all inblandning, vilket kan få en del kvinnor att tänka ett steg längre innan dom går vidare. Att tvinga någon till föräldraskap gynnar knappast barnen. Det finns så sjukt många föräldrarlösa världen över att man blir gråtfärdig.
  • Maddi

Det är ett bra förslag. Då har männen också en chans till lite jämndtälldhet i frågan. Om man bortser från våldtäkt så är man ju två stycken som ville ha samlag och idag är det bara upp till kvinnan att bestämma om hon vill ha barn eller inte. Varför skulle då inte männen ha den rätten att frånsäga sig faderskapet?

Fast nu är ju jag den som tycker att abort går att göra för lätt i Sverige. Har man inte använt kondom så tycker inte jag att man heller har rätten att göra abort hur som helst.

• varmlanning

Ett helt ohållbart förslag. Tänk om min sambo helt plötsligt fick kalla fötter och kunde ångra sig nu i v10. Vilken mardröm.

Det vanligaste scenariot där jag ser att detta skulle hända är att en ung man ligger med någon random eller ett kk. Då undrar jag vad som händer när denna man växer upp mentalt och 10 år senare själv har familj och börjar få dåligt samvete över de barn han känslomässigt aborterade. Som mamma kan man ju inte(vill inte) förbjuda umgänge med fadern.Och när barnet är 18 får man heller inte förbjuda. Då hoppas jag att detta umgänge leder till ett 18års retroaktivt underhållsbidrag. Fyfan.

• Anonym (sjukt)
    Maddi skrev 2016-03-05 07:13:48 följande:

Det är ett bra förslag. Då har männen också en chans till lite jämndtälldhet i frågan. Om man bortser från våldtäkt så är man ju två stycken som ville ha samlag och idag är det bara upp till kvinnan att bestämma om hon vill ha barn eller inte. Varför skulle då inte männen ha den rätten att frånsäga sig faderskapet?

Fast nu är ju jag den som tycker att abort går att göra för lätt i Sverige. Har man inte använt kondom så tycker inte jag att man heller har rätten att göra abort hur som helst.

Då skulle du nog få bestämma dig. Du kan inte ha båda åsikterna om faderlig abort skulle gå igen (kommer det såklart inte).
  • TeresB
    Anonym (lol) skrev 2016-03-05 00:11:18 följande:

Haha, så klockrent. Kvinnor ska alltid ha rätt till abort, men män ska inte ens kunna avsäga sig faderskap om de vill.

Vad hände med jämställdheten? Det handlade bara om mer makt och ett amhälle anpassat åt kvinnor, eller hur?

Här är det väl snarare så att det handlar om ett barns rättigheter inte de vuxnas?

De vuxna kan ju tänka till innan de producerar ett barn. De flesta vuxna i Sverige har kunskap om hur ett barn blir till och hur man kan undvika att bli med barn. Så vanligt kan det inte vara att en kondom som är korrekt andvänd går sönder?

Har man då annat preventivmedel och kondom borde det i stortsett vara omöjligt.
  • Maddi
    Anonym (sjukt) skrev 2016-03-05 07:56:23 följande:

Då skulle du nog få bestämma dig. Du kan inte ha båda åsikterna om faderlig abort skulle gå igen (kommer det såklart inte).

Va?
  • Anonym (Lottis)
    Guapa skrev 2016-03-04 21:30:05 följande:
    Typ som en surrogatmamma kanske. Föder barnet men vill inte ha något juridiskt föräldraskap utan överlåter det helt åt pappan istället.
    Och då skulle man välja att genomgå både graviditet och förlossning??
  • Anonym (Lottis)
    Bibbidi skrev 2016-03-04 20:10:52 följande:
    Kommer aldrig gå igenom på det sättet. Om juridisk abort blir verklighet i framtiden så är jag säker på att staten/försäkringskassan/liknande kommer få gå in och betala den delen som pappan egentligen skulle betalat, som idag när man inte vet vem som är pappan. För att inte barnet ska drabbas. 

Ännu mer skatt alltså. 
    Fast det är eg en självklarhet.
    Och mamman gör ett medvetet val. 
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (M) skrev 2016-03-04 21:48:46 följande:
    Vad menar du?

Precis på samma sätt som mannen gör en juridisk abort förstås. Kvinnan skriver på ett papper före 18 veckan och när banret sen är fött har hon inget juridiskt eller ekonomiskt ansvar för barnet. Det har pappan. Så länge han inte också "aborterar" barnet förstås. Då antar jag att samhället går in som vårdnadshavare tills en adoption kan ordnas.

Varför skulle det inte vara möjligt med en juridisk abort för en kvinna menar du? Det krävs väl inte ett speciellt kön för att skriva på ett papper?
    För att kvinnan kan göra en fysiskt abort, det kan inte mannen.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?