Anonym (Fia) skrev 2016-03-05 10:36:51 följande:
Ja, men fram till vecka 12 tycker jag är mer lämpligt. Senare borde det bara vara möjligt om kvinnan inte berättat för honom om graviditeten.
För mannen är den enda fördelen att han slipper ta det ekonomiska ansvaret, precis som du skriver. För kvinnan däremot, innebär det ofta en stor trygghet att veta redan från början hur framtiden kommer att se ut. Att kunna vara säker på att inte pappan kan komma efter fem år och kräva delat umgänge med det barn han tidigare struntat fullständigt i, exempelvis. Juridisk abort handlar inte om rättvisa för den som väljer bort att bli förälder, utan det handlar om att skapa en trygg och stabil situation för den som väljer att bli det (och för barnet, givetvis).
Jag köper att det kan vara skönt för en mamma att veta vad som gäller, men misstänker att många hade valt den utökade ekonomiska tryggheten som det innebär när fadern betalar underhåll. Jag tror också att det kan vara bra för barnet om en pappa återvänder, även om det har gått några år. Han lär dock vara ganska körd i en domstol om han ställer krav på att få en stor del - eller t.o.m. hela - vårdnaden.
Men jag gillar din poäng, den är intressantare än allt annat jag hört från de som förespråkar möjligheten till juridisk abort.