• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Loriyana
    Mandel skrev 2016-03-05 18:13:38 följande:

Är det barnperspektiv att lura mannen genom att säga att man absolut inte vill ha barn och att man minsann använder p-piller fast man inte gör det eller att man erbjuder kondomer som man gjort hål i osv?

Är det verkligen barnperspektiv att ha en pappa som absolut inte vill ha barn och som enbart kommer att ge underhåll?

Är det barnperspektiv att ha oskyddat sex med någon man knappt känner? Med tanke på hur många som sitter här och spyr galla över korkade ex så borde man kanske ha väntat lite innan man skaffade barn?

Nej det är inte barnperspektiv att ha sex med någon man inte känner. Vilket är just därför det är viktigt att ta upp det faktum att SEX KAN LEDA TILL BARN. Jag har bott några år på Irland där abort är förbjudet, snacka om att männen där är försiktiga! Det är en helt annorlunda attityd till sex, man inser liksom att sex kan innebära vissa konsekvenser. Tycker det är dags att vi i Sverige öppnar ögonen för det med. Sex är inte en mänsklig rättighet, sex är inget man MÅSTE ha. Om man inte är redo för de eventuella konsekvenserna av sex så borde man helt enkelt låta bli att ha sex.
  • Anonym (Å))
    Mandel skrev 2016-03-05 18:13:38 följande:

Är det barnperspektiv att lura mannen genom att säga att man absolut inte vill ha barn och att man minsann använder p-piller fast man inte gör det eller att man erbjuder kondomer som man gjort hål i osv?

Klart det inte är. Men vi kan ju inte ha en lagstiftning som förbjuder idioter. 

Eget ansvar kallas det. Varför ligga med människor man knappt känner om man inte vill ha barn eller kan tänka sig att ta konsekvenserna om det skulle bli barn?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-05 19:24:03 följande:

Eget ansvar kallas det. Varför ligga med människor man knappt känner om man inte vill ha barn eller kan tänka sig att ta konsekvenserna om det skulle bli barn?
    Ash, det är klart att det är helt logiskt! Ett fel + ett fel = ett rätt!! Det är vanlig FL-logik (idiot-logik).

En blivande mamma som ljuger om skydd + en pappa som "aborterar" = helt rätt!
  • Loriyana
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-05 19:24:03 följande:

PRECIS!

Sedan så KAN det slå slint trots att man gjort allt "rätt". Jag pratade om barn med mitt ex, jag gjorde det klart och tydligt att jag inte kunde tänka mig abort OM jag mot förmodan skulle bli gravid. Han lovade dyrt och heligt att vara där för mig och barnet OM en graviditet blev resultatet av våra handlingar trots att vi använde preventinmedel. Efter två år tillsammans blev jag oplanerat gravid, det var en chock för oss båda och något jag definitivt inte var beredd på. Men jag tog mitt ansvar och tog hand om barnet jag själv varit med om att skapa. Han däremot stack. Är jag arg och bitter över detta? Jo absolut. Men ännu argare är jag av idioter som ser mig och andra kvinnor som väljer att ta ansvar över de barn vi skapat som någon slags bebishungrigt monster som säkerligen "lurade" den "stackars" MANNEN att bli "pappa mot sin vilja". Jag var inte det minsta beredd på att bli förälder, men jag tog mig i kragen och gjorde det bästa av situationen...och nu 9 år senare så inser jag att det var det bästa jag någonsin gjort.

Jag lovar er...det är BETYDLIGT fler män som kallsint överger sina planerade och önskade barn än det är kvinnor som "lurar" sin partner.
  • Anonym (hjkb)

Nej, barnperspektivet först. Jag vill inte via skatten betala underhåll för män som vill ha sex utan att tänka på konsekvenserna.

Om manligt p-piller släpps på marknaden och mannen kan bevisa att han ätit dessa, så ja, ok då kan jag tänka mig att denne ska få avsäga sig faderskapet.

Om sen mannen enkom betalar underhåll så fine, barnet ska hur som helst inte tvingas till sämre standard för att dess pappa inte vill ha det. En kvinna ska inte tvingas till abort pga ekonomiska själ, det kan också bli en hög kostnad för skattebetalarna.

• Anonym (qwerty)

Sjukt rolig tråd. Inget är roligare än triggade "inget är vackare än en gravidmage"-mammor 

• Sandra8978
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-05 20:07:54 följande:

Nej, barnperspektivet först. Jag vill inte via skatten betala underhåll för män som vill ha sex utan att tänka på konsekvenserna.

En kvinna ska inte tvingas till abort pga ekonomiska själ, det kan också bli en hög kostnad för skattebetalarna.

Så du vill dina skattepengar går till kvinnor som skaffar barn de inte har råd med.
    Men du vill inte att män ska få hjälp med pengar till barn de inte har råd med, som de aldrig ens ville ha?

Varför är du så orättvis?
  • Anonym (Ehh)

Nej, jag har ingen pappa, han aborterade bort mig.

För mig är det helt sjukt! Om en pappa sen inte vill vara närvarande är det mycket tråkigt men han är fortfarande barnets pappa och ska ha ett ekonomiskt ansvar liksom att barnet får arvsrätt. Lagstiftningen är till för att skydda barnet inte för att skapa någon slags rättvisa mellan mannen och kvinnan. Därför spelar det ingen roll om preventivmedel används eller inte. Men för guds skull alla räddhågsna män, var noga med preventivmedel.

• Anonym (suck)

Har just läst motsvarande tråd på flashback och blir helt matt. Tycker det är många med tråkig inställning här, men männen o den tråden får mig att tappa tron på mänskligheten. Tänk på barnen. Om det inte hjälper tänk på din höjda skatt när du ska hjälpa till att försörja dessa barn i stället för deras fäder.

• Anonym (Anonymis)

Egentligen är juridisk abort bara en logisk följd av kvinnans rätt till abort. Kvinnan har vid en graviditet rätt att välja om hon vill behålla barnet eller inte. Ifall vi menar att abort är en mänsklig rättighet måste det vara en rättighet för mannen också. Alltså borde mannen ha rätt att göra en "juridisk abort" eftersom han har en mänsklig rättighet till abort, likväl som kvinnan. Dock skall sägas detta: Abort är fel, man dödar en mänsklig varelse; varken mannen eller kvinnan bör ha rätt till någon form av abort. Precis som en del skrivit, men inte menat fullt ut: har man hoppat i säng har man redan gått förbi rätten till sin kropp. Barn blir till genom samlag, man hade rätten till sin kropp att undvika samlag men man kan inte hävda rätten till sin egen kropp bara för att man inte vill ta ansvar för sina handlingar. Detta gäller både kvinnor och män. När en kvinna blir gravid har två individer ett ansvar. Upplever dessa att de inte har möjlighet att ta hand om ett barn ska de ha rätt att adoptera bort barnet, men ta ansvar och låt barnet leva.

Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?