• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 12:46:50 följande:
    Det gör hon är hon gör abort.
    En juridisk abort för kvinnan är väl att jämställa med att adoptera bort barnet?
    Nej, det är det inte. En kvinna kan inte ensidigt bestämma sig för att adoptera bort sitt barn. Ett barn har två föräldrar.

Så om kvinnan ångrar sig, så kan hon inte slippa ekonomiskt ansvar för barnet. Men du vill att mannen ska kunna slippa ekonomiskt ansvar.
  • TeresB
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:03:55 följande:

Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.

I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.

Välkommen till 2016 ;)

Men hon kanske inte vill ha barn. Men hon vill inte göra en abort och får då gilla läget och ställa om.

Jag tror man får ha i åtanke att hela frågan blir skev då det handlar om kvinnans rätt till sin kropp. Och för mannen handlar det då snarare om ekonomi. I fallet kvinna väljer bort en graviditet och barn så finns det inget barn som får ta smällen. Det är en stor skillnad.

Men man skall inte glömma att det såklart är en stor tragedi för de som blir föräldrar trots att de inte vill.
  • Anonym (G.)

Huruvida skulle män ha rätt till juridisk abort eller abort överhuvud taget? Hur tänker du nu moderator? Någon scenario typ, hej, jag heter Lars och min älskarinna har blivit gravid. Ska gå dit nu och berätta för henne att hon ska göra juridisk abort. Nu jävlar alltså.......... Ehm, seriöst?

• Anonym (M)
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:03:55 följande:

Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.

I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.

Välkommen till 2016 ;)

Det är nog få kvinnor som hamnar i en situation där abort kommer upp som förslag, som har haft sex i barnalstrande syfte.

Ansvaret för ett barn kan man inte avtala bort idag. Men visst kan man komma överens om att inte ha sex i barnalstrabde syfte och se till att skydda sig. Det är ju mkt smart om man inte vill bli förälder och att rekommendera alla i den situationen. Men trots det så kan penetrerande sex resultera i en gravid vilket naturligt resulterar i ett barn.

Ansvaret för barnet kan man inte avskriva sig idag. Men det är väl det LUF tycker att man ska kunna. Viktigt att lyfta fram att det förslaget handlar om att frånskrica sig det juridiska och ekonomiska föräldraansvaret och kanske ev också vetskapen om vem är biologisk far (eller mor om avtalet skulle gälla alla). Barnet kommer ju fortfarande finnas.

Så diskussionen borde ju snarare handla om vilket ansvar en biologisk förälder ska ha för sitt barn inte för sin sexpartner.
  • Anonym (har sagt det förr..)
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 12:52:06 följande:
    Nej, det är det inte. En kvinna kan inte ensidigt bestämma sig för att adoptera bort sitt barn. Ett barn har två föräldrar.

Så om kvinnan ångrar sig, så kan hon inte slippa ekonomiskt ansvar för barnet. Men du vill att mannen ska kunna slippa ekonomiskt ansvar.
    Ett liknande scenario skulle kunna läggas in i förslaget, ser absolut inga problem med att ge kvinnan samma rättigheter.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:14:21 följande:
    Ett liknande scenario skulle kunna läggas in i förslaget, ser absolut inga problem med att ge kvinnan samma rättigheter.
    Du vill alltså att både män och kvinnor ska kunna göra barn, ångra sig och sedan bara kunna skita i barnet, även ekonomiskt?
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 13:25:09 följande:
    Du vill alltså att både män och kvinnor ska kunna göra barn, ångra sig och sedan bara kunna skita i barnet, även ekonomiskt?
    ojojo..

Enligt mitt sett att se på saken så gör 2 personer inte barn om de är överens om att de knullar. Om de planerar att göra barn är det en helt annan sak.

Jag gillar LUF's förslag som gör att män får en rättighet att själva bestämma över sina liv.

Om en kvinna av olika skäl inte vill göra abort men inte vill ha barnet så ser jag inget problem i att hon skulle kunna få samma rättigheter som mannen skulle få enligt LUF's förslag.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:36:58 följande:
    ojojo..

Enligt mitt sett att se på saken så gör 2 personer inte barn om de är överens om att de knullar. Om de planerar att göra barn är det en helt annan sak.

Jag gillar LUF's förslag som gör att män får en rättighet att själva bestämma över sina liv.

Om en kvinna av olika skäl inte vill göra abort men inte vill ha barnet så ser jag inget problem i att hon skulle kunna få samma rättigheter som mannen skulle få enligt LUF's förslag.
    Du är alltså inte medveten om att det kan bli barn fast man inte vill och skyddar sig?

Sedan öppnar detta förslag upp för att män ska få ångerrätt. De kan ju ha varit överens om att blir det barn så blir det barn. Sedan kan mannen bara göra en juridisk abort, ganska sent i graviditeten. 
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 13:43:02 följande:
    Du är alltså inte medveten om att det kan bli barn fast man inte vill och skyddar sig?

Sedan öppnar detta förslag upp för att män ska få ångerrätt. De kan ju ha varit överens om att blir det barn så blir det barn. Sedan kan mannen bara göra en juridisk abort, ganska sent i graviditeten. 
    Nja.. Jo, jag är fullt medveten om att det i få fall kan bli ett foster pga olika omständigheter. Fast våran överenskommelse är fortfarande den samma, vi knullar, vi gör inte barn. Enligt förslaget så skulle jag som man ha rätt att stå för min del av överenskommelsen.

Hade du läst förslaget så hade du även sett att mannens "ångerrätt" som du kallar den för bara är giltig fram till v18.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:54:20 följande:
    Nja.. Jo, jag är fullt medveten om att det i få fall kan bli ett foster pga olika omständigheter. Fast våran överenskommelse är fortfarande den samma, vi knullar, vi gör inte barn. Enligt förslaget så skulle jag som man ha rätt att stå för min del av överenskommelsen.

Hade du läst förslaget så hade du även sett att mannens "ångerrätt" som du kallar den för bara är giltig fram till v18.
    Du ska kunna avsäga det barnet, fast det inte är någons fel att det blir barn? OK.
    Du tycker alltså inte att du ska behöva ta konsekvensen av ditt eget sexliv. Då vet vi det.

Du tycker alltså det är OK att en kille kan ånga sig, dvs de har en överenskommelse att blir det barn blir det barn, eller tom att det ska bli barn. Men det ska killen kunna ångra sedan fram till vecka 18. Var finns rättvisan i detta, menar du?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?