Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:03:55 följande:
Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.
I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.
Välkommen till 2016 ;)
Det är nog få kvinnor som hamnar i en situation där abort kommer upp som förslag, som har haft sex i barnalstrande syfte.
Ansvaret för ett barn kan man inte avtala bort idag. Men visst kan man komma överens om att inte ha sex i barnalstrabde syfte och se till att skydda sig. Det är ju mkt smart om man inte vill bli förälder och att rekommendera alla i den situationen. Men trots det så kan penetrerande sex resultera i en gravid vilket naturligt resulterar i ett barn.
Ansvaret för barnet kan man inte avskriva sig idag. Men det är väl det LUF tycker att man ska kunna. Viktigt att lyfta fram att det förslaget handlar om att frånskrica sig det juridiska och ekonomiska föräldraansvaret och kanske ev också vetskapen om vem är biologisk far (eller mor om avtalet skulle gälla alla). Barnet kommer ju fortfarande finnas.
Så diskussionen borde ju snarare handla om vilket ansvar en biologisk förälder ska ha för sitt barn inte för sin sexpartner.