• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Sandra8978
    Cecese skrev 2016-03-06 14:54:31 följande:
    Det finns tjejer som tydligt säger att om hon blir gravid kommer hon absolut inte att göra abort. Killen knullar glatt ändå och sen sitter han och lipar när tjejen är gravid... 
    Då får han så klart skylla sig själv.

"knulla inte om du inte är beredd att bli pappa" 
    är ett infantilt påstående.

Ska alla vänta tills de är 25+ med stabil relation och rimlig ekonomi innan de knullar? För inga preventivmedel är ju 100%
  • Anonym (Å))
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 16:29:44 följande:
    Varför inte?

Om jag skulle ha fått ett oönskat barn så betyder inte det att jag ser det som mitt, jag skulle se det som att jag ofrivilligt blivit spermadonator. (Är förvisso kvinna så jag har inga oönskade barn och kommer heller inte att få)
    Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:17:02 följande:
    Varför skall den valfriheten att bestämma vem som skall ärva en i så fall begränsas till den vars barn kommit till via en oönskad graviditet? Då borde väl alla kunna göra sina barn, makor/makar osv arvslösa -ett arv är ju enligt dig inget man skall räkna med.
    Se ovan.

Hur du ser på ditt barn spelar ju ingen roll, när det bevisligen är ditt. Och då ska samma lagar gälla för det barnet som för dina andra barn. 
  • Anonym (hjkb)
    Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:13:12 följande:
    Med tanke på att ett barn sägs kosta c:a en miljon tills det fyllt arton och en icke-närvarande förälder inte är skyldig att betala mer än typ 1500kr/månad om en går via försäkringskassan för att få den ovilliga föräldern att vara med och betala för barnets kostnader så kräver det en ganska stor egeninsats för den kvinna som ligger med en förmögen man för att hennes barn skall få del av hans förmögenhet via arv. Dessutom kan mannen via vidlyftigt leverne eller dåligt affärssinne vara barskrapad när han dör och då har hon ju verkligen gått back på den planen...

Mer vanligt är det väl med personer som gifter sig till pengar - och intressant att notera är att de personerna ofta är de som är mest intresserade av att begränsa arvsrätten för sin partners avkomma...

Barnbidrag + underhåll = 2623 kr per månad.

Barns behov beräknat per månad enl KF:

0 år
    1-2 år
    3 år
    4-6 år
    7-10 år
    1840,00
    1835,00
    1620,00
    2060,00
    2610,00

Pojkar
    11-14 år
    15-17 år

3290,00
    3780,00

Flickor
    11-14 år
    15-17 år

3 150,00 kr
       3 520,00 kr

Som du ser så behöver inte boendeföräldern börja betala ur egen ficka förrän barnen är 11 år gamla. Bf betalar heller inte mer än uf, enl denna beräkning betalar bf 1157 kr som mest. Vad man sen väljer att lägga på sina barn får man avgöra utefter sin egen plånbok.
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 16:30:41 följande:
    Nej, och det är bra att den inte finns. Män måste också lära sig ta ansvar för sitt sexliv. 
    Som du säkert förstår håller jag inte med.
  • Anonym (hjkb)

Jaha nu blev det helgalet, iaf så är första summan summan för första åldern osv. Det stod så fint i kolumner när jag kopierade in det.

• Anonym (Å))
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 16:32:22 följande:
    Då får han så klart skylla sig själv.

"knulla inte om du inte är beredd att bli pappa" 
    är ett infantilt påstående.

Ska alla vänta tills de är 25+ med stabil relation och rimlig ekonomi innan de knullar? För inga preventivmedel är ju 100%
    Så man ska få knulla och inte behöva ta ansvar?

De allra flesta som använder kondom blir inte pappor, jag skulle tro att det händer väldigt sällan. Och de flesta kvinnor som knullar med folk de inte är ihop med använder också skydd. 

Så de killar som drabbas är de som inte skyddar sig. Och då får man ta sitt ansvar, i alla fall det ekonomiska.
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 16:38:55 följande:
    Som du säkert förstår håller jag inte med.
    Du håller inte med att män ska behöva ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (hjkb)

Ang din pik om att gifta sig till pengar så var min man en fattiglapp när vi träffades

Vi har två barn vardera sedan tidigare och vi har ordnat med fonder och sparande för hans barn, mina hade redan.Jag är alltså med och betalar för att hans barn ska få ett sparande. Själv har han inte råd.
    Jag skriver inte utefter hur jag har det i mitt liv, jag skriver utefter hur jag tycker det borde vara kring oönskade barn och män som inte kan välja bort dem.

Ekonomiskt tycker jag de får stå sitt kast för valet att ha sex när det kommer till underhåll. Juridisk abort är alltså inget jag förespråkar. Däremot tycker jag att män ska få bestämma själva kring sin kvarlåtenskap när det kommer till oönskade barn. Förutsatt då att han inte är närvarande i barnets liv. 

Ett barn han har VALT ska han däremot inte kunna göra arvslöst i efterhand, tex om han träffar en ny kvinna som är sniken.

• Anonym (Lottis)
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 16:43:23 följande:
    Du håller inte med att män ska behöva ta ansvar för sitt sexliv?
    Läs vad jag redan skrivit. Ser ingen anledning att upprepa det.
  • Anonym (Q)
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 16:29:44 följande:

Varför inte?

Om jag skulle ha fått ett oönskat barn så betyder inte det att jag ser det som mitt, jag skulle se det som att jag ofrivilligt blivit spermadonator. (Är förvisso kvinna så jag har inga oönskade barn och kommer heller inte att få)Se ovan.

Men jag kan ju anse att mitt barn gör så dumma livsval att jag säger upp bekantskapen med hen senare i livet, alternativt så kan ju barnet säga upp bekantskapen med sin förälder som vuxen. Då borde, med din logik, valfriheten gälla även där.

En förälder som förgripit sig på sitt barn och blir polisanmäld skulle kunna välja att arvet efter hen skulle gå till någon annan eftersom hen är arg för att hen åkte dit.

Eller, jag kanske är medveten om att min partner skulle satsa allt arv efter mig på ett hem för ensamma katter och själv hatar jag katter -då borde jag ju kunna bestämma att arvet efter mig istället skall gå direkt till något jag är engagerad i.

Skall människor förväntas växa upp, försörja sig själva och inte räkna med något arv borde det ju gälla ALLA.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?